از دیپلماسی اقتصادی ایران و عمان تا پیروزی اردوغان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه هشتم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیپلماسی اقتصادی ایران و عمان» نوشت: یک سال پس از سفر آیت‌الله رئیسی به عمان که به دعوت رسمی پادشاه این کشور صورت گرفت، روز گذشته سلطان عمان به دعوت رسمی رئیس‌جمهور وارد تهران شد. «هیثم بن طارق آل سعید» را در این سفر دو روزه، یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی از مقامات عمانی همراهی می‌کند. نه فقط فاصله زمانی کوتاه میان دو سفر، بلکه واقعیت‌های موجود در مناسبات دو کشور است که از آغاز دوره جدیدی از روابط میان ایران و عمان حکایت دارد.

در سفر سال گذشته آیت‌الله رئیسی به عمان، ۱۲ سند همکاری در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل و نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی به امضای مقامات دو طرف رسید. پیش از این سفر سلطان هیثم به تهران، مقامات عالی‌رتبه دو کشور برای پیگیری اجرای این اسناد و توافقات میان ایران و عمان در سفر بودند. از این رو می‌توان حضور سلطان عمان در ایران را گام مهم دیگری برای پیگیری و گسترش فرایند رو به توسعه مناسبات چندجانبه میان دو کشور ارزیابی کرد.

در این میان، به‌رغم بخش‌های مربوط به مناسبات دوجانبه، برخی هم به جنبه‌های منطقه‌ای این سفر اشاره می‌کنند. بویژه اینکه به‌تازگی، سلطان عمان به مصر سفر کرده بود که در همان حین برخی رسانه‌های عربی از میانجیگری عمان میان ایران و مصر برای از سرگیری روابط گزارش دادند. با وجود همه اینها، دو طرف سهم ویژه‌ای به مناسبات اقتصادی تهران و مسقط می‌دهند. از این‌رو این سفر را می‌توان گامی برای گشودن افق‌های تازه روابط اقتصادی، از جمله در زمینه انرژی، نفت و گاز و تجارت میان دو کشور دانست.

از دیپلماسی اقتصادی ایران و عمان تا پیروزی اردوغان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سلطان میانجی چرا دوباره آمد» نوشت: سلطان عمان دوباره با هدف میانجیگری به ایران آمد. میانجی‌شدن منطقاً زمینه مساعد می‌خواهد. اگر دو طرف دعوا مسائل را غیرقابل‌حل بدانند، میان خود میانجی نمی‌پذیرند، چنانکه در دوران جنگ، از سازمان ملل تا بسیاری از کشورهای منطقه و دیگران می‌خواستند میانجی شوند، اما ایران عقلاً نمی‌توانست بپذیرد که وقتی بیشتر کشورهای جهان پشت صدام درآمده بودند، و بخشی از کشور هنوز اشغال بود، همان کشورها با چهره‌ای دیگر بخواهند میانجی صلح شوند.

در جنگ روسیه و اوکراین نیز از همان آغاز، ابتدا اسرائیل و بعد برخی کشورهای دور و نزدیک اعلام میانجیگری کردند، اما بعداً خبری از کشته‌شدن سربازان اسرائیلی در جنگ با روسیه منتشر و کمک‌های نظامی و اقتصادی برخی مدعیان میانجیگری به اوکراین آشکار شد و در ورای این‌ها دو کشور متخاصم، مسائل حل‌نشده زیادی داشتند.

بنابراین، میانجی و میانجیگری تاکنون معنا نیافته و ممکن نشده است، به همین‌خاطر باید دید چرا آمدن سلطان میانجی به ایران دوباره معنای خود را پیدا کرده است. اینکه به سابقه دوستی دو کشور پس از کمک ایران به سلطان فقید در غلبه بر گروه ظفار اشاره کنیم، پذیرفتنی و کافی نیست. صرف دوستی، موجب نمی‌شود که سرنوشت کشور را به میل میانجی داد.

از دیپلماسی اقتصادی ایران و عمان تا پیروزی اردوغان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نرخ بیکاری در ۲۳ استان تک‌رقمی شد» نوشت: بررسی استانی نرخ بیکاری در کل کشور نشان می‌دهد، طی سال گذشته نرخ بیکاری در ۲۳ استان تک‌رقمی شده و پایین‌ترین نرخ بیکاری هم در استان سمنان با نرخ ۶.۴ درصد ثبت شده است.

مرکز آمار ایران گزارش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد که بر این اساس، نرخ بیکاری در سال گذشته با کاهش دو دهم واحد درصدی به ۹ درصد رسید. نرخ بیکاری ۱۴۰۰ بالغ بر ۹.۲ درصد بوده است. بررسی استانی نرخ بیکاری در کل کشور نشان می‌دهد، طی سال گذشته نرخ بیکاری در ۲۳ استان تک‌رقمی شده و پایین‌ترین نرخ بیکاری در استان سمنان با نرخ ۶.۴ درصد ثبت شده است.

پس از استان سمنان که رکوردار کمترین نرخ بیکاری کشور است، استان زنجان با نرخ ۶.۷ در جایگاه دوم قرار دارد. جایگاه سوم هم به استان ایلام با نرخ ۷ درصدی تعلق گرفته است. استان‌های مرکزی، خراسان رضوی و قزوین هم با نرخ بیکاری ۷.۳ درصد رتبه‌های چهارم تا ششم کمترین نرخ بیکاری را از آن خود کرده‌اند. استان تهران هم به عنوان پایتخت و پرجمعیت‌ترین استان کشور با نرخ بیکاری ۷.۴ دهم در جایگاه هفتمین استان از نظر کمترین نرخ بیکاری قرار دارد.

از دیپلماسی اقتصادی ایران و عمان تا پیروزی اردوغان

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رجب تمام» نوشت: دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه روز گذشته در سراسر این کشور برگزار شد و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی این کشور با کسب اکثریت آرا برای سومین‌بار رئیس‌جمهور ترکیه شد. رجب طیب اردوغان که ۲۰ سال است مرد نخست ترکیه محسوب می‌شود، بار دیگر توانست با جلب آرای مردم این کشور رئیس‌جمهور ترکیه شود. اردوغان سال ۲۰۰۳ برای نخستین‌بار به عنوان نخست‌وزیر ترکیه انتخاب شد و تا سال ۲۰۱۴ به عنوان نخست‌وزیر این کشور به کار خود ادامه داد.

با تغییر قانون اساسی در سال ۲۰۱۴ و تبدیل سیستم پارلمانی به ریاست‌جمهوری، اردوغان دوباره در انتخابات شرکت کرد و پیروز شد. او در انتخابات ۲۰۱۸ هم توانست محرم اینچه رقیب خود از حزب جمهوری خلق را شکست دهد و برای ۴ سال دیگر انتخاب شود. اردوغان با پیروزی روز گذشته برای ۴ سال دیگر سکاندار ترکیه باقی ماند و به بزرگ‌ترین سیاستمدار تاریخ ترکیه تبدیل شد.

زمان رأی‌گیری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه دیروز رأس ساعت ۱۷ به وقت محلی (۱۷:۳۰ تهران) و بدون تمدید به پایان رسید تا شاهد اتمام راند دوم انتخابات در این کشور باشیم. مردم ترکیه برای بار دوم به پای صندوق‌های رأی رفتند تا میان رجب طیب اردوغان اسلام‌گرا و کمال قلیچدار اوغلو با مواضع چپ‌میانه و سکولار، یکی را برای ریاست‌جمهوری انتخاب کنند که در نهایت دوباره اردوغان را تأیید کردند. در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بیش از ۶۴ میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی بودند، از جمله ۶ میلیون نفر که در دور اول انتخابات رأی اولی محسوب می‌شدند. همچنین ۳.۴ میلیون رای‌دهنده واجد شرایط در خارج از ترکیه حضور داشتند که از ۲۰ تا ۲۴ مه، آرای خود را به صندوق انداختند.

از دیپلماسی اقتصادی ایران و عمان تا پیروزی اردوغان

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برد ناپلئونی در ماراتن نفسگیر» نوشت: دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه روز گذشته در سایه رقابت شدید میان «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچدار اوغلو» دو نامزد تصدی این پست برگزار و در نهایت نتایج اعلام‌شده از پیروزی رجب طیب اردوغان حکایت دارد.

براساس نتایج منتشر شده اردوغان با کسب ۵۲/۱۵ درصد آرا در مقابل قلیچدار اوغلو با ۴۷.۸۵ درصد، پیروز این ماراتن حساس شد. حضور مردم ترکیه در پای صندوق‌های رأی از ساعت ۸ صبح آغاز شد تا مردم این کشور سیزدهمین رئیس‌جمهور را انتخاب کنند. انتخابات تحت تدابیر شدید امنیتی و با استقرار ۶۰۰ هزار نیروی امنیتی و ۷۳ بالگرد، هشت هواپیما و ۶۱ پهپاد در سراسر این کشور آغاز شد و تا ساعت ۱۷:۳۰ ادامه داشت. رقابت کنونی در ترکیه، تاریخی توصیف می‌شود؛ زیرا برنده آن، جمهوری ترکیه را به دومین سده سالگرد خود خواهد رساند. تحولات دو هفته اخیر نیز نشان می‌داد روی کاغذ و حتی در میدان، شانس قلیچدار اوغلو برای پایان دادن به حکومت ۲۰ ساله اردوغان کاهش پیدا کرده است.

همزمان با آغاز شمارش صندوق‌ها بحث مراقبت از آرا به یکی از کلیدواژه‌های مطرح شده از سوی دو طرف بدل شد. اردوغان مقارن با پایان زمان رأی‌گیری و شمار آرا با انتشار پیامی اعلام کرد: از همه برادرانم می‌خواهم تا زمان اعلام نتایج رأی‌گیری، مراقب آرا باشند.

در سوی مقابل، سخنگوی حزب جمهوری‌خواه خلق نیز گفت: اکنون در مرحله حساسی هستیم. باید با جدیت پیگیر شمارش آرا باشیم. نکته جالب دیگر اینکه در حالی که شمارش آرای انتخابات ترکیه در حال انجام بود، آمارهای ارائه شده توسط منابع رسمی و منابع مخالفان کاملاً با یکدیگر در تضاد بودند. منابع رسمی از پیشتازی اردوغان خبر می‌دادند اما منابع وابسته به مخالفان، قلیچدار اوغلو را دارای درصد آرای بیشتر معرفی می‌کردند.

از دیپلماسی اقتصادی ایران و عمان تا پیروزی اردوغان

کد خبر 664077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.