از نیل تا خلیج فارس؛ تداوم دیپلماسی عزتمندانه

حضور سلطان عمان در تهران نشان‌گر نگاه ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران به همسایگان و دیپلماسی عزتمندانه دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درست یک سال پس از سفر آیت‌الله رئیسی به مسقط، عصر یکشنبه تهران میزبان «هیثم بن طارق آل سعید» بود؛ سفری که از ماه‌ها پیش در صدر تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و سیاسی قرار داشت. کارشناسان سیاسی و رسانه‌های جهان، محور رایزنی‌های سلطان عمان با مقامات ایران را در دو گروه روابط دوجانبه و پرونده‌های میانجیگرانه گمانه‌زنی کردند.

پادشاه کشور عربی عمان، روز یکشنبه با استقبال محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان، قدم به فرودگاه مهرآباد گذاشت، پس از آن و در مجموعه سعدآباد، سیدابراهیم رئیسی از سلطان هیثم بن طارق استقبال رسمی کرد و دو طرف وارد گفت‌وگوهای دوجانبه پشت درهای بسته شدند. گفت‌وگوهایی که تا پاسی از شب ادامه داشت.

 از نیل تا خلیج فارس؛ تداوم دیپلماسی عزتمندانه

این سفر اگرچه در سالگرد سفر رئیسی به عمان صورت گرفته است و از جهاتی می‌تواند دوجانبه قلمداد شود اما تحولات فضای دیپلماسی کشورمان، به بن‌بست رسیدن در مذاکرات هسته‌ای که ۹ ماه است ادامه دارد و پیام‌هایی که رد و بدل شده است، پرونده‌های مهمی همچون تبادل زندانیان ایران و آمریکا، توافق ایران با عربستان و زمزمه آغاز روابط با برخی از کشورهای عربی، دستور کارهایی است که زمینه این سفر را از یک دیدار دوجانبه صرف خارج کرده و انتظارها برای یک سورپرایز سیاسی را افزایش داده است.

در جریان سفر رسمی سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران، مقامات دو کشور چهار سند در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی به امضا رساندند.

 از نیل تا خلیج فارس؛ تداوم دیپلماسی عزتمندانه

دیدار پادشاه عمان با رهبر معظم انقلاب اسلامی برنامه دیگر این سفر بود. معظم‌له در دیدار هیثم بن طارق آل سعید و هیئت همراه، روابط ایران و عمان را روابطی دیرینه، ریشه‌دار و خوب خواندند و گفتند: ما معتقدیم گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها، به نفع هر دو طرف است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای ازسرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

 از نیل تا خلیج فارس؛ تداوم دیپلماسی عزتمندانه

ایران در میان شش کشور ساحلی جنوب خلیج‌فارس، یکی از بهترین و نزدیک‌ترین روابط را با کشور سلطان‌نشین عمان دارد. روابط جمهوری اسلامی ایران و عمان به لحاظ همسایگی و اشراف هر دو کشور بر تنگه راهبردی هرمز و نیز مشترکات فرهنگی، دینی و پیشینه تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عمان؛ تسهیل‌گر روابط و میانجی‌گر آرام

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس روابط بین‌الملل در همین رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: حضور سلطان عمان در ایران در پاسخ به سفر سال گذشته آیت‌الله رئیسی به کشورمان انجام شد که نشان‌دهنده علاقه‌مندی دو طرف به افزایش پیوندهای همسایگی و تعاملات دوسویه است.

به گفته وی، گسترش روابط و علاقه برای ایجاد و تثبیت همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و بازرگانی در این سفر دنبال شد.

کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه دولت سیزدهم گسترش روابط با همسایگان را در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: تعمیق و گسترش رابطه بر اساس مراودات اقتصادی صورت گرفته و حضور سلطان عمان در تهران واقعیتی است که می‌تواند در ارتباط با این موضوع مسائل مهمی را برای ما به اثبات برساند.

وی با تاکید بر اینکه سلطان عمان علاقه‌مند به گسترش روابط تجاری و سیاسی با ایران اسلامی است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی اعتماد متقابلی را که از سال‌های دور بین دو ملت وجود داشته، تداوم بخشیده است؛ سال‌های زیادی است که نقاط مشترک و رفت و آمدهای زیادی بین دو کشور برقرار بوده و این رابطه بعد از انقلاب گسترش پیدا کرده است.

صدرالحسینی گفت: شورای حکام و سران خلیج فارس گاهی علیه ایران اقداماتی داشتند و دائم بیانیه‌های ضد ایرانی صادر می‌کردند اما عمان آن‌ها را همراهی نکرد، حتی در تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیز با آن کشور همراهی نداشت و راه میانه‌ای را در پیش گرفت.

وی با بیان اینکه هیثم بن طارق ابن سعید در این سال‌ها با شناخت دقیقی که از روابط دو ملت داشت، به بهترین شکل توانست این روابط را تسهیل کند، اظهار کرد: عمان با پیمودن راه میانه روابط خود با ایران را ادامه داد و اکنون نیز پادشاه این کشور، همان مسیر را می‌پیماید.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای افزود: در سال‌های اخیر عمان تلاش می‌کرد روابط جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای اروپایی بیشتر شود؛ اختلافات در بخش‌های مختلف به‌ویژه پرونده هسته‌ای به حداقل ممکن برسد و فعالیت عمان در این رابطه بتواند به نفع ثبات و صلح منطقه باشد.

وی ادامه داد: در همه این سال‌ها جمهوری اسلامی ایران از مساعی کشور پادشاهی عمان در حوزه‌های مختلف بهره برده است و سران عمان همت لازم را در تسهیل امور و میانجیگری به کار بسته‌اند. آزادی دیپلمات ایرانی در بلژیک، یک روز قبل از سفر سلطان عمان، پیش‌قراول این سفر منطقه‌ای بود.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: توافقات به عمل آمده می‌تواند مسیر را برای روابط بیشتر و بهتر فراهم کند. امروز میانجیگری پادشاهی عمان توانسته است بعضی از چالش‌های بین ایران و غرب را کاهش دهد و در واقع شرایطی را پدید آورد که اروپایی‌ها خوشبین شوند و جمهوری اسلامی ایران هم بتواند برای حل اختلافات با اروپایی‌ها گام‌هایی بردارد.

وی افزود: با توجه به اظهار علاقه‌مندی غربی‌ها برای بازگشت به نقطه سابق و گفت‌وگو با جمهوری اسلامی، این موضوع که بن طارق حامل پیامی باشد هم محتمل است، اما در حد گمانه‌زنی است و مشخص نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: موضوع مهم در روابط عمان و ایران گسترش روابط، ثبات و صلح برای منطقه و در نتیجه صلح بین‌المللی است. جایگاه ژئوپلیتیک غرب آسیا، خلیج فارس و خاورمیانه مسئله مهمی برای دنیای امروز است و این سفر می‌تواند، مسیر را برای روابط دوجانبه و چندجانبه هموار کند.

وی خاطرنشان کرد: رابطه عمانی‌ها با کشورهای عرب منطقه می‌تواند برای تسهیل ارتباطات ما با این کشورها با تاکید بر تجارت و بازرگانی مؤثر و زمینه‌ساز گسترش روابط اقتصادی باشد.

کد خبر 664171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.