ورق روغنی چیست و لیست قیمت آن

اگرچه اعمال کارسرد بر روی فلزات سابقه‌ای تاریخی دارد و آغاز آن به هزاره پیش از میلاد باز می‌گردد، اما استفاده از نورد سرد برای تولید محصول به اواسط قرن نوزدهم در آلمان مرتبط است.

در این دوره پهنای ورق نواری شکل از ۲۵ میلی‌متر تجاوز نمی‌کرد. در سال ۱۸۸۷ در آمریکا ورق از جنس فولاد کم‌کربن با عرض ۱۵ سانتیمتر تولید شد. از آن به بعد، تولید چنین نوارهای فولادی در آلمان و آمریکا توسعه پیدا کردند. در ۱۹۲۰ ایالات متحده از غلطک‌های رفت و برگشتی برای نورد سرد بهره گرفت. نتیجه آن تولید ورق‌هایی بود به دامنه ضخامتی ۵ / ۰ تا ۵ / ۲ میلی‌متر با پهنای ۱۵۰۰ میلی‌متر یا به عبارتی ۵ / ۱ متر. اما تولید ورق‌های روغنی با عرض ۱ و ۲۵ / ۱ نیز مورد توجه قرار گرفت. پس از آن کشورهای شوروی سابق و چین نیز به جمع تولیدکنندگان ورق سرد اضافه شدند. با گذشت زمان و توسعه صنعت فولاد، کشورهای زیادی شروع به تولید ورق نورد سرد نمودند. در صنعت، ورق‌های فولادی در دو حالت نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شوند. ورق روغنی با تکنولوژی نورد سرد تولید و روانه بازار می‌شود. باتوجه به اینکه این ورق‌ها با روش نورد سرد در فشار بالا تولید می‌شود، مقاومت آنها نسبت به سایر انواع ورق‌های تولید شده کمی بیشتر است و به همین دلیل نیز کاربرد بیشتری را در صنعت به خود اختصاص داده است. ورق‌های روغنی دارای مقاومت بالا (به علت مقاوم سازی لایه سطحی در نورد سرد)، کیفیت ظاهری بالا نسبت به ورق سیاه و همچنین فرآیند تولید سریع‌تر و راحت‌تر، برای استفاده در صنایعی همچون اتومبیل سازی و لوازم خانگی در گریدهای مختلف بسیار مورد توجه هستند.

روش تولید ورق روغنی

به طور کلی برای تولید انواع ورق از نورد سرد و نورد گرم استفاده می‌شود. در فرایند تولید ورق روغنی با استفاده از نورد سرد، ورق فلزی موردنظر در دمایی بین دمای اتاق و دمای ۲۰۰ درجه قرار می‌گیرد. این دما برای فلزات جزو دماهای پایین محسوب می‌شود. سپس با فشار بسیار زیادی که به ورق اعمال می‌شود از بین غلتک‌ها عبور می‌کند. با این کار ضخامت ورق کاهش پیدا می‌کند، اما برعکس تصور عموم در این فرایند استحکام و دوام ورق بیشتر شده تحمل فشار بیشتری پیدا می‌کند.

انواع پرکاربرد ورق روغنی

ورق‌های روغنی بر اساس نوع آلیاژی که از آن ساخته می‌شود و هم چنین اندازه و سایز آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. ورق‌های روغنی در اندازه و سایزهای متنوعی تولید می‌شود، اما استانداردهای موجود برای تولید آن، شامل ضخامت بین ۳۰ / ۰ میلی‌متر تا ۳ میلی‌متر و عرض ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی‌متر است. وزن ورق‌های روغنی استاندارد تقریباً با وزن آهن معمولی برابر است. به همین دلیل نیز باتوجه به ارزان بودن قیمت ورق روغنی و ویژگی‌ها و کاربردهای بیشتر، در صنعت به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع ورق‌های روغنی براساس نوع آلیاژ و عملیات حرارتی شامل ورق‌های روغنی معمولی ST12، ورق روغنی نیمه کشش ST13 و ورق روغنی فوق کشش ST14 تقسیم می‌شوند. هر کدام از این ورق‌ها دارای آستانه مقاومت و کشش متفاوتی هستند و بر همین اساس نیز قیمت ورق روغنی در انواع مختلف آن متفاوت است. علاوه بر این، ورق‌های روغنی با قابلیت لعاب پذیری EK2 و ضدسایش QSTE نیز در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد.

ورق روغنی چیست و لیست قیمت آن

ویژگی‌های کاربردی ورق روغنی

همان‌طور که گفته شد بارزترین ویژگی ورق‌های روغنی، مقاومت بسیار بالا و قدرت تحمل در برابر فشارهای فیزیکی است. علاوه بر این، فرایند تولید این نوع ورق با سرعت زیادی انجام می‌پذیرد و به همین دلیل نیز به مقدار زیادی در بازار در دسترس است. علاوه بر این، از ورق روغنی به عنوان مواد اولیه و پایه برای تولید ورق گالوانیزه یا ورق سفید و ورق رنگی نیز استفاده می‌شود. زیرا دوام سطحی این ورق‌ها برای کار در صنعت بسیار مناسب است. بنابراین استفاده از آن برای تولید انواع ورق‌های دیگر گزینه بسیار مناسبی است. انواع ورق‌های روغنی با قابلیت کشش، لعاب‌پذیری و ضدسایش بودن به بازار عرضه می‌شود. این قابلیت‌ها در صنعت اتوموبیل‌سازی و صنایع دیگر کاربردهای فراوانی دارند. با توجه به اینکه این ورق‌ها با تکنولوژی نورد سرد و روش هیدروفرمینگ تولید می‌شود، سرعت بالای این فرایند باعث ایجاد مقاومت بالا و یا تحمل کشش سطحی بیشتر در این نوع ورق می‌شود. علاوه بر این، سرعت بالای انجام فرآیند تولید، باعث بالارفتن تولید انبوه این محصولات و کاهش قیمت ورق روغنی می‌شود.

کاربرد در صنایع مختلف

از جمله کاربردهای فراوانی که این محصول در صنایع مختلف دارد می‌توان استفاده از ورق‌های روغنی در صنعت اتومبیل‌سازی را مثال زد. در این صنعت برای تولید فیلترهای اتومبیل از ورق روغنی با قابلیت فوق‌کشش استفاده می‌شود. همچنین در ساخت گلگیرهای اتومبیل نیز از ورق‌های ST13 یا همان ورق روغنی نیمه کشش استفاده می‌شود. برای تولید قطعات تحتانی اتومبیل‌ها نیز در اکثر مواقع از ورق روغنی با قابلیت ضد سایشی استفاده می‌شود. در صنعت لوازم خانگی ورق روغنی در تولید اجاق گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت صفحات فلزی لعاب‌گیر در گازهای خانگی از ورق‌های لعاب‌پذیر استفاده می‌شود. علاوه بر این در ساختمان‌سازی نیز ورق روغنی برای ایجاد سازه‌هایی بسیار قدرتمند که نیاز به تحمل وزن بالایی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل داشتن سطحی صاف و صیقلی از ورق روغنی برای نقاشی قطعات صنعتی مختلف نیز استفاده می‌شود. سطح یک‌دست این ورقه باعث می‌شود فرایند رنگ زدن قطعات با کیفیت و دقت بالاتری انجام شود. از جمله دیگر کاربردهای ورق روغنی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد شامل استفاده در صنعت رادیاتورسازی، ساخت بشکه، مخزن فلزی، ساخت پنل‌های غیر انعطاف‌پذیر، ساخت انواع قفسه‌ها هستند.

ورق روغنی چیست و لیست قیمت آن

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق روغنی

فرآیند تولید

فرایند تولید و همینطور نوع عملیات حرارتی استفاده شده برای تولید ورق روغنی در قیمت این محصول تاثیرگذار است. ورق‌روغنی با فناوری نورد سرد تولید و سپس روغنکاری می‌شود از این رو ظاهر و کیفیت بالاتری دارد. همچنین با توجه به عملیات حرارتی که روی آنها انجام می‌شود به سه دسته معمولی و نیمه کششی و فوق کششی تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام از نظر قیمت متفاوت با دیگری است.

قیمت ارز

از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت ورق روغنی قیمت ارز است که تاثیر مستقیم بر قیمت انواع ورق و محصولات فولادی دارد. قیمت بسیاری از محصولات فولادی با توجه به بازار جهانی مشخص می‌شود و نوسانات ارز در تغییر قیمت انواع ورق تاثیرگذار است.

حمل و نقل

حمل ونقل و هزینه‌های مرتبط با آن از جمله فاکتورهایی است که در صنعت فولاد بر قیمت تمام شده هر محصولی بسیار تاثیرگذار است. گفتنی است، این مساله هنگام صادرات و واردات محصولات فولادی تاثیر خود را بیشتر نشان می‌دهد. مواد اولیه باید به کارخانه و همچنین ورق تولید شده نیز باید تا محل مصرف حمل شود. این حمل و نقل هزینه‌هایی به همراه دارد که بر قیمت محصول تاثیرگذار است. همچنین تغییر قیمت سوخت نیز می‌تواند بر قیمت ورق روغنی تاثیرگذار باشد.

سخن آخر:

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی در ارتباط با ورق روغنی، کاربرد آن و عوامل موثر بر قیمت این محصول ارائه دهیم؛ اگر به دنبال استعلام قیمت این محصول و یا دیگر محصولات فولادی هستید، پیشنهاد ما این است که به سایت پیوان مراجعه کنید و قیمت لحظه ای آهن آلات، میلگرد، ورق گالوانیزه و دیگر محصولات فولادی را مشاهده نمایید. برای آشنایی بیشتر با شرکت پیوان و مشاهده فعالیت های اخیر این شرکت، مقاله چابکی پیوان در فروش را مطالعه نمایید.

منبع: pivan.co

کد خبر 666754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.