امیدآفرینی؛ شاه‌کلید اردوهای راهیان پیشرفت / معرفت؛ عامل موفقیت در ماموریت‌ها

دبیر اردوهای راهیان پیشرفت بسیج دانشجویی گفت: کار محوری ما در مجموعه اردوهای راهیان پیشرفت، امیدآفرینی است؛ می‌توان شرایط را تغییر داد و عوض کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هادی قاسمی امروز _چهارشنبه هفدهم خردادماه_ در نشست اردوهای راهیان پیشرفت بسیج دانشجویی اظهار کرد: سیستم و مجموعه‌ای که از مأموریت‌های خود شناخت داشته باشد، موفق عمل خواهد کرد و اگر این معرفت شکل گرفت، همه اجزای یک سازمان منشأ اثر خواهند شد.

وی افزود: یکی از علل بسیار مهمی که باعث می‌شود گاهی در بعضی بخش‌ها و سازمان‌ها، با وجود امکانات و زیرساخت‌های متعدد به نتیجه دلخواه و مطلوب نرسیم، نبود معرفت نسبت به مأموریت‌ها است.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجو و دبیر اردوهای راهیان پیشرفت بسیج دانشجویی ادامه داد: اگر معرفت نباشد، روایت آهن، به جای روایت آدم، اصل می‌شود، در حالی که روایت انسانی و خون دل‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفته است تا این امکان ایجاد شود، باارزش و بااهمیت است.

وی با بیان اینکه امروز در نبرد تعریف واقع شده‌ایم، خاطرنشان کرد: امروز دو جریان می‌کوشند خودشان را میدان‌دار نبرد تعریف جا بزنند؛ جریان اول به دنبال دانشگاه سطحی و جریان دوم به دنبال دانشگاه جدی است.

قاسمی اظهار کرد: هر اندازه که در نقطه مهم تعریف، روی مسئله دانشگاه جدی کار کنیم، به همان اندازه در فضای ذهن و اندیشه مخاطب هدف، تأثیخواهد داشت. اگر بخشی از بدنه دانشگاهی و دانشجویی امروز آینده و آرمانی ندارد، به این دلیل است که ما در نبرد تعریف در موضع کنشگری نتوانسته‌ایم تعریفی داشته باشیم؛ بنابراین طبیعی است که اگر محیط جدی باشد و دانشجو در چنین فضایی تنفس کند، تعریف او از مسائل عوض خواهد شد.

وی گفت: امروزه شاهد این هستیم که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ساختارهای متعددی دارند، اما همین ساختارها منسجم عمل نمی‌کنند و با هم فاصله دارند. نمونه این موضوع بخش ارتباط با صنعت دانشگاه است که همچنان نتوانسته است با بخش زیادی از صنعت به خوبی ارتباط گیرد و منشأ اثر باشد.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجو با اشاره به این جمله کلیدی که «بیش از آنکه به دنبال نقش بقیه باشیم باید به دنبال نقش خودمان باشیم»، ادامه داد: کار محوری ما در مجموعه اردوهای راهیان پیشرفت، امیدآفرینی است؛ اینکه می‌توان شرایط را تغییر داد و عوض کرد.

به گفته وی، در این بخش نیز نبرد تعریف دیگری شاهد هستیم؛ برخی معتقدند کارها و اقداماتی که انجام شده، ویژه نیست و کشورهای همسایه هم آن را انجام داده‌اند. دشمن و رسانه‌های او هم می‌کوشند موفقیت ما را کم‌اهمیت جلوه دهند و شکست ما را یک قاعده همیشگی جا بزنند.

قاسمی تاکید کرد: سه عنصر اصلی راوی، روایت و موقعیت در این اردوها مورد نظر ما بوده و باید روی هر سه گزینه کار جدی انجام داد. تجربه‌های ما پس از دفاع مقدس هشت ساله یک مدل خوب در این عرصه است که از همین تجربه در برگزاری راهیان پیشرفت الهام گرفته‌ایم و پیش می‌رویم.

وی خاطرنشان کرد: یادمان‌های دفاع مقدس موقعیت‌هایی استکه در اردوهای راهیان نور مورد بازدید قرار می‌گیرد؛ در اردوهای راهیان پیشرفت نیز موقعیت مورد بازدید اهمیت زیادی دارد. همچنین در بحث روایت، اینکه چه کسی روایتگر باشد، بسیار با اهمیت است. نمونه این موضوع روایت رزمنده‌ای است که خود در صحنه آزادسازی خرمشهر حاضر بوده است و امروز همین رزمنده به خوبی صحنه‌های گذشته را روایت می‌کند.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجو و دبیر اردوهای راهیان پیشرفت بسیج دانشجویی اظهار کرد: فرد صنعتگری که در این بخش اتفاق مهمی را رقم زده است خود باید روایتگر همان اتفاق خوب باشدو دستاورد حاصل را به خوبی برای عموم بیان کند. بنابراین مهمترین جز در این بخش روایت است. اگر در بهترین نقطه ممکن حاضر شویم اما روایت‌کننده خوبی نداشته باشیم، ثمره چندانی هم نخواهیم داشت.

بازگو کردن مسائل به زبان داستان

وی تصریح کرد: روایت ماجرا نباید به صرف مسائل خشک فنی و صنعتی محدود شود، بلکه این موارد را باید به صورت داستان بازگو کرد. مردم ایران از نظر فرهنگی با داستان تربیت شده‌اند و هر رویداد و اتفاقی که با داستان روایت شده، ماندگار و اثرگذار بوده است.

قاسمی گفت: دانشجوی امروز ما رؤیا ندارد و نقشی برای خود متصور نیست، در حالی که همین دانشجو راه‌حل مسئله است و خود باید منشأ اثر باشد. دانشجو خود را میهمان می‌داند و صاحب‌خانه نمی‌داند، بنابراین طبیعی است که به فکر رفتن از این خانه باشد.

به گزارش ایمنا، در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمد کاظم‌زاده، شهید شاخص کار و تولید استان اصفهان در سال ۱۴۰۲، از رادیو پیشرفت با عنوان فرکانس ۲ رونمایی و از مشارکت کنندگان فعال در اردوهای راهیان پیشرفت تقدیر شد. رادیوی اختصاصی فرکانس ۲ هر هفته یک قسمت خواهد داشت و از صدای مرکز اصفهان پخش خواهد شد.

کد خبر 665719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.