اهمیت حضور دانشجویان در اردوهای راهیان پیشرفت / ضرورت تبیین دستاوردهای علمی

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: مدل روایت دفاع مقدس را باید در اردوهای راهیان پیشرفت پیاده کنیم اما نحوه کار باید متفاوت باشد؛ به شکلی که روایت پیشرفت را به شکل تاریخی بیان کنیم و به مخاطب هدف برسانیم که قبل از انقلاب وضعیت کشور چگونه بوده است و امروز چه وضعیتی دارد.

سیدهادی انوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اردوهای راهیان پیشرفت یک حرکت مقدس و مردمی است که سال ۱۴۰۰ توسط بسیج دانشجویی بسط و گسترش داده شد و در استان‌ها و مناطق مختلف به اجرا درآمد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در جمع‌های دانشجویی و سایر دیدارهایشان بر موضوع مهم امیدآفرینی تاکید دارند، بنابراین باید تلاش کرد دستاورهای انقلاب و نظام اسلامی به‌خوبی روایت شود. اگر ما این کار را نکنیم افراد دیگری آن را با ۱۸۰ درجه تغییر روایت خواهند کرد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان با تاکید بر اینکه مجموعه بزرگ بسیج دانشجویی پرچم‌دار حرکت‌های خلاقانه و مبتکرانه است، ادامه داد: این مجموعه تلاش کرده است در عملیاتی کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره پیشتاز باشد.

وی با اشاره به دیدار اربعین سال ۱۴۰۰ رهبر معظم انقلاب با دانشجویان و مطرح کردن موضوع جهاد تبیین در همان دیدار گفت: بسیج دانشجویی با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و سختی شرایط آن زمان، مدل روایت دستاوردهای انقلاب اسلامی را پیاده کرد؛ آن هم برای نسلی که صرفاً با گفتن و شنیدن سطحی، نمی‌‎توان انتظار پذیرش از سوی آن‌ها را داشت.

به گفته انوری، دشمن با ابزارها و ترفندهایی که دارد به‌آسانی به مدل شنیداری نسل جدید خدشه وارد می‌کند، پس باید کاری کرد که نسل جدید این دستاوردها را ببیند و با عمق وجود باور کند؛ اینجا است که حرف و نقل دشمن و رسانه‌های او کمتر اثر خواهد گذاشت.

اهمیت حضور دانشجویان در اردوهای راهیان پیشرفت/ ضرورت تبیین دستاوردهای علمی

ضرورت حضور دانشجویان در اردوهای راهیان پیشرفت

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: اردوهای راهیان پیشرفت، برگرفته از مدل ارزشمند اردوهای راهیان نور مناطق عملیاتی است. این مدل امتحان خود را پس داده است؛ نسل جوان و نوجوان به این مناطق می‌روند تا از نزدیک فضا و شرایط غرب و جنوب را ببینند.

وی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن نسل حاضر در فضایی که آب، خاک و هوایش شاهد رزم و نبرد رزمندگان و شهادت آنان بوده است، تأثیر بسیاری بر نسل‌های نو می‌گذارد و با تلفیق متون شفاهی تأثیرگذاری بیشتری به خود می‌گیرد، بنابراین اردوهای راهیان پیشرفت نیز به تاسی از همان اردوهای راهیان نور شکل گرفت.

انوری با بیان اینکه ضروری است جوانان با هر تفکر و گرایشی بروند و این فضاها را از نزدیک ببینند، اظهار کرد: دستاوردها متعدد است اما تاکنون فرد یا نهادی که همت کند و این دستاوردها را به نسل جدید منتقل کند، نبوده است. امروز این کار در بسیج دانشجویی به شکل کشوری طراحی شده و به‌عنوان نمونه راهیان دریایی، امکان بازدید از ستاره خلیج فارس، قایق‌های تندرو و سایر دستاوردها را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در همین اردوها، دانشجویی با گرایش مخالف بود که در ابتدای ورود به استان هرمزگان و قبل از مشاهده دستاوردها، این توفیقات را قبول نداشت، اما پس از دو روز بازدید و دیدن توانمندی‌ها اشک در چشمانش حلقه زد و نسبت به نگفتن‌ها و روایت نکردن این مسائل توسط مسئولان گلایه داشت.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: ما در استان اصفهان و در معاونت علمی پژوهشی در این مسیر گام‌هایی را برداشتیم. مدلی در استان طراحی شد و با همان مدل پای کار ایستادیم. پس از این بود که قرارگاه راهیان پیشرفت طراحی و اردوهای مختلفی برای بازدید از شرکت‌ها و نهادهای مختلف برنامه‌ریزی شد.

وی اظهار کرد: از اوایل سال ۱۴۰۱ بود که این اردوها را در استان اصفهان اجرا شد و از آن‌ها به عنوان اولین مرکز دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های دانش‌محور، بازدید اردویی شد. اشکال کار هم در این بود که نتوانستیم به خوبی مدل اردویی راهیان پیشرفت را معرفی کنیم.

انوری با تاکید بر اینکه گاهی ترویج یک کار خوب نوعی امر به معروف است، افزود: سال گذشته با شروع سال تحصیلی کارها جدی‌تر دنبال شد و با ۱۰ شرکت و مرکز دانش‌بنیان، فعالیت‌ها پیش رفت. در همان زمان ناآرامی‌ها و اغتشاشات به‌ویژه در برخی مراکز دانشگاهی پیش آمد. همین مسائل باعث شد ما با عزمی راسخ‌تر و محکم‌تر پیگیر این امور باشیم.

به گفته این مسئول سازمان بسیج استان اصفهان، تا به امروز علاوه بر دانشجویان و دانشگاه‌های استان اصفهان، برای دانشجویان ۱۴ استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. مراکز و واحدهایی بودند که توجهی به آنها نمی‌شد، اما امروز هر دانشجو سفیر پیشرفت و معرف آن مؤسسه شده است.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: این مهم برای پایگاه‌های محلی، مدارس و مراکز فرهنگی و استادان هم برنامه برگزار شده است. دانشجویی که شاید به دلیل هجمه تبلیغات رسانه‌ای دشمن، از بسیاری جوانب ناامید بوده است، امروز که زمینه‌های خوب پیشرفت را می‌بیند و خود در این گردونه فعال است.

وی با اشاره به اینکه اردوهای علمی و تخصصی جدا از اردوهای راهیان پیشرفت است، ادامه داد: مدل روایت دفاع مقدس را باید در اردوهای راهیان پیشرفت هم پیاده کنیم، اما نحوه کار باید متفاوت باشد؛ به شکلی که روایت پیشرفت را به شکل تاریخی بیان کنیم و به مخاطب هدف برسانیم قبل از انقلاب وضعیت کشور چگونه بوده است و امروز چه وضعیتی دارد.

نقطه پرواز؛ در مسیر شهدا

انوری ادامه داد: در این اردوها، مسیری به سمت شهدا به نام «نقطه پرواز» طراحی شده است تا به دانشجو بگوییم، اگر من و شما امروز به این سطح از بالندگی و پیشرفت رسیده‌ایم، به برکت خون شهدا و ثمره مجاهدت‌های این عزیزان است.

اهمیت حضور دانشجویان در اردوهای راهیان پیشرفت/ ضرورت تبیین دستاوردهای علمی

وی ابراز امیدواری کرد: حضور افراد در مکان‌ها و مراکز بازدیدی با مدل راهیان پیشرفت بتواند جایگاه خود را پیدا کند و خود را با افرادی که زمانی آمده‌اند و مشکلات صنعت و شرکت‌های مختلف را حل کرده‌اند، بسنجد؛ لباس آنها را به تن کنند و بدانند امروز در نظام اسلامی چه وظیفه‌ای بر عهده دارد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان در رابطه با نحوه برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت اظهار کرد: همه تلاشمان این است که همان تسهیلات و شرایطی که برای زائران و اعزامی‌های راهیان نور وجود دارد، برای راهیان پیشرفت هم فراهم باشد. همچنین همزمان با اردوی راهیان نور، حاضران یک نیم‌روز خود را در استان خوزستان به بازدید از دستاوردها، اقدامات و خدمات نظام و انقلاب اسلامی بپردازند و آن‌ها را از نزدیک ببینند تا با این مسائل آشنا شوند.

کد خبر 663707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.