از سکانداری انقلاب با حکمت و شجاعت تا کاهش سود وام نهضت ملی مسکن

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه شانزدهم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سکانداری انقلاب با حکمت و شجاعت» نوشت: چهاردهم خرداد ۱۳۶۸ خبرگان ملت ایران در عمل به وظیفه الهی خویش، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان رهبر انقلاب اسلامی معرفی کردند.

کارنامه درخشان ایشان در طول ۳۴ سال رهبری مخلصانه، علاوه بر حسن عمل به اختیارات قانونی، در راستای تداوم و حفظ اصول مکتب امام (ره) و مقابله با تحریف بوده است. گام‌های مؤثر و تاریخی ایشان برای سربلندی و عبور ملت ایران از پیچ‌های تاریخی یکی از وجوه متمایز کننده نگرش و مدیریت رهبر معظم انقلاب در طول سالیان زعامت ایشان به‌شمارمی‌آید.

کارنامه درخشان رهبر معظم انقلاب در فرماندهی نیروهای مسلح

محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاست و تاریخ اسلام می‌گوید: رهبر معظم انقلاب بارها اشاره کرده‌اند برنامه ایشان از ابتدای رهبری انقلاب، تحقق اهداف والای حضرت امام خمینی (ره) مانند استقلال، اقتدار نظام و صدور انقلاب اسلامی بوده است. رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کل قوا در سال‌های پس از جنگ نیروهای مسلح ایران را با برنامه‌مندی، خودبنیادی و خودکفایی ضمن کنار زدن تحریم‌ها تبدیل به یکی از ارتش‌های مقتدر بازدارنده منطقه وجهان کردند. ایشان در دورانی که آمریکایی‌ها عراق و افغانستان را اشغال کردند و خلیج فارس جولانگاه آن‌ها بود توانستند با مدیریت راهبردی دفاعی و راهبری نیروهای مسلح برای تأمین امنیت کشور، یکی از موفق‌ترین کارنامه‌ها را رقم بزنند.

استقلال و شکوفایی علمی، اولویت رهبری

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه کسب استقلال علمی و شکوفا کردن توانایی‌های داخل در زمینه دانش‌های نوین نظیر هسته‌ای، نانوفناوری، نوآوری پزشکی و سلول‌های بنیادی در طول این سال‌ها، مدیون پشتیبانی مستمر و حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب است، ادامه می‌دهد: مجموعه‌هایی مثل «رویان» و مراکز پزشکی هسته‌ای و مواردی از این دست مصادیق حمایت و پشتیبانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستند که با موفقیت پیش رفته‌اند.

وی می‌افزاید: در حوزه سیاست منطقه‌ای هم جمهوری اسلامی باوجود همه فشارهای دشمنان، موفق شد برنده منازعات منطقه‌ای باشد و رقبای جدی ما مثل عربستان سعودی به این نتیجه رسیده‌اند که دشمنی با ما برایشان سودی ندارد.

باور قلبی رهبری به تکامل جامعه با دخالت مردم

این پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب براساس اندیشه سیاسی شیعه به روایت حضرت امام خمینی (ره) که محور انقلاب اسلامی است، باور قلبی دارند که باید تکامل جامعه با دخالت حداکثری مردم محقق شود و ایشان همواره این مسئله را دنبال کرده‌اند، تصریح می‌کند: برای عبور از گذرگاه‌های خطرناک و مراحل دشوار انقلاب باید حضور همه‌جانبه مردمی را در نظر گرفت و این همان مسئله مهمی است که همواره از سوی آیت الله خامنه‌ای «دام‌ظله الشریف» مورد تأکید است، اگرچه در برخی ادوار دولت‌ها و مجالس، نسبت به آن کم‌توجهی می‌شود.

از سکانداری انقلاب با حکمت و شجاعت تا کاهش سود وام نهضت ملی مسکن

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نه آقای ظریف! ما آرزو اندیش نیستیم» نوشت: ظریف هنوز در عقده حقارت در برابر محبوبیت سردار سلیمانی دست و پا می‌زند. اینجا مثلاً می‌خواهد «ما انتخاب کردیم» را توجیه کند، اما در واقع آن را تحریف می‌کند. قبلاً این جمله را در تحسین مردم ایران گفته بود و حالا دارد مردم ایران را به‌خاطر «انتخاب» شأن تحقیر می‌کند.

نه آقای ظریف! ما آرزواندیش نیستیم. ما اسیر هیجانات و احساسات نیستیم. اینقدر در چهارچوب ذهنیت استعماری (Colonial mentality) به مردم ایران نگاه نکنید. مردم ایران عقل دارند. منطقی هستند. مردم ایران می‌فهمند. همین نگاه آکنده از حقیرِ مردم عامل شکست و سقوط شما بود.

اتفاقاً مردم با محاسبات کاملاً عقلی و منطقی درک کردند که رویکرد و روش شما هیچ آورده‌ای برایشان نداشت. همین مردم امروز با چشم خود دارند می‌بینند که فداکاری سردار سلیمانی چه دستاوردهای ملموس و محسوسی برای ملت ایران به همراه آورده است.

شما سوریه را زمین سوخته می‌دانستید و دنبال عقب‌نشینی و تسلیم در آن میدان بودید. امروز عزت و قدرت منطقه‌ای ایران به واسطه پیروزی در سوریه آشکار و عیان است. هم دولت‌های منطقه برای رابطه و دوستی با ایران صف کشیده‌اند و هم آن کدخدای جهانِ ذهنی شما دست از پا درازتر برگشته است.

مشکل ظریف این است که هنوز نفهمیده راز موفقیت سردار سلیمانی این بود که از اسارت گفتمان استعماری رهیده بود. مردمِ خود را با لنز دوربین‌های غربی نگاه نمی‌کرد. خودش در متن جامعه و در میان مردم بود. هم آرزوهای مردم را درک می‌کرد و هم از امکانات کشور آگاه بود.

اما در گفتمان استعماری مردمان دیگر سرزمین‌ها، صلاحیت ندارند حدود آرزوها و رویاهای خود را تعیین کنند. حتی توان درک قابلیت‌ها و امکانات خود را هم ندارند. لذا کدخدا باید حدود آرزوهای رعیت و میزان قابلیت آنها را تعیین کند. رعیت اگر خلاف میل کدخدا انتخاب کند، مجازات می‌شود.

از سکانداری انقلاب با حکمت و شجاعت تا کاهش سود وام نهضت ملی مسکن

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موافقت بانک مرکزی با کاهش سود وام نهضت ملی مسکن» نوشت: وزیر راه با یادآوری این‌که در نهضت ملی مسکن تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی تصویب و ابلاغ شد، اظهار کرد: هدف‌گذاری بعدی ما کاهش نرخ سود و پلکانی کردن آن است که اکنون از سوی بانک مرکزی پذیرفته شده اما هنوز ناکافی است.

مهرداد بذرپاش از پذیرش کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: با افزایش سرمایه صندوق ملی مسکن سود وام بافت‌های فرسوده را تأمین می‌کنیم. وی ادامه داد: در حوزه بافت فرسوده همین مبلغ در نظر گرفته شده اما سعی داریم از منابع موجود، سرمایه صندوق ملی مسکن را افزایش دهیم تا آن پشتوانه‌ای شود که بتوانیم یارانه سود تسهیلات بافت‌های فرسوده را تأمین کنیم. این کاری است که در حوزه مسکن روستایی نیز انجام داده‌ایم.

رئیس بنیاد مسکن هم از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد با دستور رئیس‌جمهوری و از طریق ورود منابع صندوق ملی مسکن به اعتبارات بانک‌ها خبر داده است.

اکبر نیکزاد در این‌باره اظهار کرد: هزینه ساخت مسکن در نقاط مختلف کشور تفاوت‌های اندکی دارد. اما نرخ مصالح ساختمانی به‌جز در هزینه حمل‌ونقل، فرقی نمی‌کند. با توجه به همین مسئله، بررسی‌هایی برای افزایش تسهیلات در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شد.

از سکانداری انقلاب با حکمت و شجاعت تا کاهش سود وام نهضت ملی مسکن

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تمدن اسلامی با دولتمرد غربگرا نمی‌شود» نوشت: امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی ایران، در همه ابعاد دنیایی و معنوی ایرانیان و مسلمانان تحول ایجاد کرد. مطابق آنچه بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر آن تأکید کرده‌اند، تحولات انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) قرار است به تمدن نوین اسلامی منجر شود. کارشناسان زیادی در این رابطه اظهارنظرهای مختلفی داشته‌اند. شاخصه‌های مکتب امام (ره) هم در کتب و مقالات متعددی مورد بحث و نظر قرار گرفته است.

امام‌خمینی (ره) به عنوان یک ستاره درخشان در تاریخ اسلام و یک تغییر دهنده تاریخ وقتی که می‌خواهد اصلاحات به وجود بیاورد، به صورت جزئی این کار را انجام نمی‌دهد، بلکه می‌گوید اصل نظام سیاسی و دولت است که باید تغییر کند. امام‌خمینی (ره) هم از دولت صحبت کرده، هم از حکومت و هم از نظام یعنی چند مفهوم با هم استفاده شده ولی چیزی که اصل است اینکه نظام سیاسی باید تغییر کند تا تمدن به وجود بیاید.

امام‌خمینی (ره) می‌گویند که ما با آثار تمدن غربی مخالف نیستیم. در سال ۴۳ می‌گویند «اسلام با آثار تمدن مخالف نیست» ولی یک نکته جالب‌تری را در ادامه همین مطلب در سال ۵۷ می‌گویند اینکه «همه مظاهر تمدن را با آغوش باز قبول داریم لکن این‌هایی که این‌ها دارند مظاهر تمدن نیست.» همچنین امام خمینی (ره) نظریه‌ای را مطرح می‌کنند که‌ای کاش روی آن سرمایه گذاری می‌شد. ایشان نظریه‌ای را مطرح می‌کنند تحت عنوان پیشرفت غساله و می‌گویند این چیزی که اروپایی‌ها تحت عنوان پیشرفت مطرح می‌کنند، پیشرفت نیست، بلکه پیشرفت غساله است که بشریت را نابود کرده‌است و پیشرفتی است که دارد بشر را به نیستی می‌رساند. این بیانات در سال ۵۷ گفته شده‌است. می‌گویند ما با آثار تمدن مخالف نیستیم، ولی آن چیزی که اروپایی‌ها ادعا می‌کنند پیشرفت نیست، چون بشریت را به سمت نابودی برده است.

از سکانداری انقلاب با حکمت و شجاعت تا کاهش سود وام نهضت ملی مسکن

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خار در چشم نتانیاهو» نوشت: دور جدید نشست شورای حکام روز گذشته در وین آغاز شد و تا جمعه هفته جاری ادامه دارد که در آن طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس در دستور کار قرار دارد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در آغاز این نشست تصریح کرد روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است. رافائل گروسی افزود آژانس اوایل ماه «مه» میلادی دوربین‌های نظارتی را در تاسیساتی که تجهیزات سانتریفیوژها تولید می‌شوند، نصب کرد. علاوه بر این، آژانس به منظور نظارت بر سطح غنی‌سازی اورانیوم تولید شده توسط ایران در تأسیسات اعلام شده، برای نخستین بار یک دستگاه نظارت بر غنی‌سازی را در کارخانه فردو و همچنین در کارخانه آزمایشی غنی‌سازی سوخت نطنز نصب کرد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت در پرونده سیاسی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران هم ادعا کرد: ایران توضیحاتی را برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از محل معروف به مریوان ارائه کرده است. در نشست دور قبل غرب با محوریت ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان امیدوار بود با مانور درباره گزارش تحریک‌آمیز و ادعایی نشریه آمریکایی بلومبرگ، مبنی بر کشف ذرات نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی در ایران، قطعنامه جدیدی را در این نشست علیه تهران صادر کند اما در آستانه برگزاری اجلاس، اختلافاتی در اردوگاه طرف‌های غربی گزارش و قرار شد تصمیم‌گیری نهایی پس از سفر گروسی به ایران انجام شود. بیانیه مشترک و توافقاتی که در پی سفر گروسی برای رفع و رجوع مسائل پادمانی منتشر شد، محاسبات غرب را برای جوسازی علیه ایران بر هم زد و مدیرکل آژانس طی سخنانی از توافقات به عمل آمده با ایران ابراز خرسندی کرد و گفت امیدوار است برگزاری جلسات فنی به حل و فصل مسائل پادمانی منجر شود همچنین از گمانه‌زنی و فضاسازی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرهیز کرده و اطلاع‌رسانی درباره مسائل فنی را به این سازمان محول کنند.

سال ۲۰۱۹ رژیم صهیونیستی با ارائه اطلاعات دروغین درباره وجود ذرات اورانیوم در سایت مریوان، جنجال‌هایی به راه انداخته بود و حال پس از پاسخ قانع‌کننده و قابل قبول ایران به آژانس، احساس شکست کرده است. پس از گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی فرافکنانه این نهاد بین‌المللی را به سیاسی‌کاری مقابل ایران متهم کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو در اظهاراتی در جمع اعضای کابینه که از تلویزیون این رژیم پخش شد، گفت: «ایران کماکان به دروغگویی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد و اگر آژانس به یک سازمان سیاسی تبدیل شود، وظایف نظارتی‌اش در ایران و همچنین گزارش‌هایش درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فاقد اهمیت خواهد بود. تسلیم شدن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برابر فشار ایران لکه سیاهی در کارنامه‌اش است.»

از سکانداری انقلاب با حکمت و شجاعت تا کاهش سود وام نهضت ملی مسکن

کد خبر 665465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.