از مهر تأیید بر سیاست همسایگی دولت‌ تا رونمایی موشک هایپرسونیک

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌‍شنبه نهم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مهر تأیید بر سیاست همسایگی دولت‌» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار آقای «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و هیئت همراه، روابط ایران و عمان را روابطی دیرینه و ریشه‌دار و خوب خواندند و گفتند: ما معتقدیم گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها، به نفع هر دو طرف است.

ایشان با اشاره به مذاکرات طرف‌های ایرانی و عمانی خاطرنشان کردند: نکته مهم آن است که این مذاکرات تا رسیدن به نتایج محسوس، به صورت جدی پیگیری شود و در نهایت ارتباطات گسترش پیدا کند.

رهبر انقلاب اسلامی به موضوع خطر حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نیز اشاره کردند و افزودند: سیاست رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آن، ایجاد اختلاف و نبود آرامش در منطقه است، بنابراین همه کشورهای منطقه باید به این موضوع توجه داشته باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: افزایش همکاری عمان و ایران حائز اهمیت است؛ زیرا دو کشور در آبراه بسیار مهم تنگه هرمز دارای اشتراک هستند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص اظهار خرسندی سلطان عمان از آغاز روابط مجدد ایران و عربستان گفتند: این موضوعات نتیجه سیاست خوب دولت جناب آقای رئیسی برای گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است.

ایشان در پایان اظهار امیدواری کردند با گسترش ارتباطات دولت‌ها، امت اسلامی شوکت و عظمت خود را بازیابد و در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌ها و امکانات کشورهای اسلامی، به نفع همه ملت‌ها، کشورها و دولت‌های اسلامی باشد.

در این دیدار که آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، سیاست عمان را گسترش روابط با همسایگان به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: در مذاکرات تهران، در مورد عرصه‌های مختلف همکاری، گفت‌وگو و تبادل نظر شد و امیدواریم با استمرار این گفت‌وگوها، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش پیدا کند و نتایج عملی آن برای هر دو طرف مشهود شود.

از مهر تأیید بر سیاست همسایگی دولت‌ تا رونمایی موشک هایپرسونیک

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موشک هایپرسونیک به زودی رونمایی می‌شود» نوشت: فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت گفت: موشک هایپرسونیک آزمایش‌های خود را پشت سر گذاشته است و به‌زودی رونمایی می‌شود.

وی افزود: این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند. موشک سامانه‌های ضدموشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ در حوزه موشکی است. موشک هایپرسونیک سرعت بالایی (حدود ۱۲ تا ۱۳ ماخ) دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد.

از مهر تأیید بر سیاست همسایگی دولت‌ تا رونمایی موشک هایپرسونیک

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کار سخت هفتادمین وزیر» نوشت: امروز سه‌شنبه نهم خرداد، نمایندگان مردم صلاحیت رضا مرادصحرایی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می‌کنند تا در صورت کسب رأی اعتماد آن‌ها او به عنوان هفتادمین وزیر آموزش و پرورش ایران و هفدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب بر کرسی این وزارتخانه تکیه زند.

صحرایی که هم‌اینک با حکم سید ابراهیم رئیسی سرپرستی یکی از مهم‌ترین و پرچالش‌ترین وزارتخانه‌ها را به عهده دارد، دارای مدرک دکترای زبان‌شناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی و استادتمام رشته زبان‌شناسی این دانشگاه است و از اردیبهشت سال گذشته نیز ریاست دانشگاه فرهنگیان را به عهده دارد. وی به‌تازگی در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی «ویراستی» از اولویت‌ها و برنامه‌های خود گفته بود.

برنامه‌هایی همچون اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارتقای سرمایه انسانی آموزش و پرورش، تنوع و نوآوری در الگوهای مدیریتی و برنامه‌های پرورشی، آرام‌سازی و بهینه‌سازی نظام تأمین، تخصیص و مصرف منابع مالی در سطوح مختلف نظام آموزش و پرورش، ارتقای عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی و کیفیت‌بخشی به برنامه‌های آموزشی و پرورشی، پیگیری تخصیص فوق‌العاده ویژه کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اجرایی، استانداردسازی و توسعه فضا، تجهیزات و فناوری‌های آموزشی و پرورشی و ارتقای توانمندی‌های تربیتی خانواده‌ها.

به نظر می‌رسد وی تاکنون توانسته است با همین برنامه‌ها نظر تعداد زیادی از نمایندگان مجلس را به خود جلب کند و بنابراین شانس وی برای ورود به ساختمان شهید رجایی بالا است. حال باید دید آیا او می‌تواند به تمام و یا حتی بخشی از وعده‌هایی که تحقق آن کار چندان ساده‌ای هم نیست جامه عمل بپوشاند یا خیر.

از مهر تأیید بر سیاست همسایگی دولت‌ تا رونمایی موشک هایپرسونیک

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روابط اقتصادی ایران و عمان شتاب گرفت‌» نوشت: پس از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عمان در سال گذشته و سفر متقابل سلطان عمان به ایران طی دو روز گذشته، مناسبات اقتصادی دو کشور در آستانه جهش قرار گرفت.

سفر سال گذشته رئیس‌جمهور کشورمان به عمان و سفر سلطان عمان به تهران در دو روز گذشته که با امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی قابل‌توجهی همراه بود، مناسبات تجاری دو کشور را در آستانه جهش قرار داده است.

در همین زمینه موافقت‌نامه مطالعه و همکاری درباره میدان مشترک هنگام (با نام عمانی بخاء غربی) در جریان سفر هیثم بن‌طارق آل‌سعید به ایران روز یکشنبه، هفتم خردادماه با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و سلطان عمان، بین دو طرف امضا شد.

همچنین در حاشیه دیدار وزیر صمت ایران و وزیر بازرگانی عمان به‌عنوان رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه صادرات خودرو از ایران به عمان و صادرات مجدد به سایر بازارهای ثالث میان مدیرعامل ایران‌خودرو و بخش خصوصی عمان به امضا
رسید.

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد کشورمان هم درباره دستاوردهای اقتصادی این سفر توضیح داد: در سفر هیئت عمانی به ایران، یک توافق‌نامه جهت تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و عمان به امضا رسید که براساس آن دو کشور طرف‌هایی را معرفی کردند تا پروژه‌های سرمایه‌گذاری، چه در عمان و چه در ایران به تأیید این کمیته مشترک برسد و به‌سرعت وارد مرحله اجرا شود.

وی ادامه داد: همچنین یک توافق‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری مورد توافق طرفین قرار گرفته است که بعد از طی مراحل در مجلس عمان، به امضای دو طرف خواهد رسید.

از مهر تأیید بر سیاست همسایگی دولت‌ تا رونمایی موشک هایپرسونیک

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نه ترکیه به غرب‌» نوشت: اگر چه در تنظیم مناسبات سیاست خارجی کشورها و به تبع آن سیاست بین‌الملل، امر مطلقی وجود نداشته و روندها در بستر شبکه‌ای پیچیده از محاسبات سود و زیان جاری می‌شود اما در وضعیت کنونی حاکم بر جهان و دوران گذار در نظم جهانی، انتخاب مردم ترکیه در ابقای رجب طیب اردوغان در کاخ «دولماباغچه» برای غرب انتخاب مطلوبی به شمار نمی‌رود.

برای هیچیک از ناظران بین‌المللی تردیدی وجود نداشت انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات تاریخ این کشور محسوب می‌شود؛ انتخاباتی که اگر قلیچدار اوغلو و ائتلاف به ظاهر ناهمگونش را به قدرت می‌رساند، به معنای یک چرخش آشکار در سیاست خارجی این کشور و چرخاندن کامل سکان آن به سمت غرب بود.

از همین رو مقامات غربی و رسانه‌های‌شان این بار در اعلام موضع و حمایت علنی از رقیب اردوغان خویشتنداری دیپلماتیک را کنار گذاشتند. تصویر جلد مجله اکونومیست درباره انتخابات ترکیه و تیتر «اردوغان باید برود» همچنین جلد ویژه مجله تایم آمریکا درباره کمال قلیچدار اوغلو با انتخاب واژه «دموکرات» درباره او را باید تصاویر نمادین رویکرد غرب در قبال انتخابات ترکیه دانست.

بیراه نبود که رجب طیب اردوغان در یک سخنرانی عمومی اعلام کرد رؤسای پایتخت‌های غربی لحظه‌شماری می‌کنند که رقیب وی در انتخابات یعنی کمال قلیچدار اوغلو پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود تا همه آنها از دست اردوغان راحت شوند اما مردم ترکیه نشان دادند فعلاً قصد ندارند فرمان سیاست خود را به دست یک فرد نزدیک به غرب بسپارند.

روزنامه تلگراف چاپ انگلیس در گزارشی نوشت: کمال قلیچدار اوغلو، نامزد شکست‌خورده انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه وعده داده بود اگر به قدرت برسد، ترکیه را به سمت قوانین غربی سوق می‌دهد اما پس از دو دهه ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نخست‌وزیران و رؤسای جمهور کمی در اروپا از چشم‌انداز بازگشت آنکارا به مسیر غرب خوشحال می‌شوند.

از مهر تأیید بر سیاست همسایگی دولت‌ تا رونمایی موشک هایپرسونیک

کد خبر 664297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.