ارتباط قوی بین کمبود ویتامین دی و مه‌مغزی در کرونای طولانی‌مدت وجود دارد

یک نوروفیزیولوژیست گفت: ارتباط قوی‌تری بین سطح پایین ویتامین دی و علائم خاص مغزی کرونای طولانی‌مدت که در کل مه مغزی نامیده می‌شود، وجود دارد که افراد مبتلا بیشتر دچار گیجی، مشکلات حافظه و تمرکز می‌شوند.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تأثیر ویتامین دی بر علائم کروناویروس اظهار کرد: در سال‌های شیوع کرونا در مورد مضرات پایین بودن سطح ویتامین دی در صورت ابتلا به کرونا مقاله‌های معتبری چاپ شده است.

وی افزود: آخرین مطالعه دقیق، روی ارتباط بین احتمال ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت و سطح پایین ویتامین دی خون انجام شده است که نشان می‌دهد احتمال ابتلا به کرونای طولانی‌مدت نیز با سطح پایین ویتامین دی افزایش مپیدا می‌کند.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: در این بررسی افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله بستری شده در بیمارستان به دلیل ابتلاء به کروناویروس که کار آن‌ها به آی‌سی‌یو نکشیده بود، قبل از ابتلا، سه ماه بعد و شش ماه بعد از ابتلاء بررسی شده‌اند، همچنین ۵۰ تا ۷۰ درصد افراد بستری دچار علائم کرونای طولانی‌مدت شده‌اند که در افراد دارای سطح ویتامین دی پایین این درصد به صورت قابل توجهی بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه کرونای طولانی‌مدت زمانی تأیید می‌شود که علائم بعد از کروناویروس بیش از ۱۲ هفته ادامه داشته باشد، ادامه داد: ارتباط قوی‌تری نیز بین سطح پایین ویتامین دی و علائم خاص مغزی کرونای طولانی‌مدت که در کل مه مغزی نامیده می‌شود، وجود دارد؛ این افراد بیشتر دچار گیجی، مشکلات حافظه و تمرکز بوده‌اند.

صفری خاطرنشان کرد: اینکه کمبود ویتامین دی چگونه می‌تواند در ایجاد یا تشدید مه مغزی نقش داشته باشد، هنوز در حال بررسی است، البته این‌که تا چه حد می‌توان با مکمل‌های ویتامین دی بعد از ابتلاء به کرونا جلوی ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت را گرفت، نیز موضوع بررسی تحقیقات اخیر متخصصان درباره کروناویروس است.

کد خبر 664582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.