فرایند غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان آغاز شد

بهداشت روانی همان سلامت فکر و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرافیان است، همچنان که از جسم خود مراقبت می‌کنیم روح خود را نیز باید مقاوم‌تر کنیم تا زندگی بهتری داشته باشیم، لذا ایجاد فرصت برای شکوفایی استعدادها، توانایی‌ها و کنار آمدن با خود و دیگران یکی از اهداف مهم و اساسی بهداشت روانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسئولیت اولیای مدارس تنها در پرورش نیروی عقلی و آشنا کردن دانش‌آموزان به مسائل اجتماعی و اخلاقی خلاصه نمی‌شود. مدرسه مسؤول تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگارانه و تأمین بلوغ عاطفی و سلامت روانی دانش‌آموزان نیز است. در مدرسه فرزندان دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه می‌کنند، معلم با تکریم شخصیت، محبت و توجه، آنان را در مسیر صحیح هدایت می‌کند، دانش‌آموز در این محیط چگونگی برقراری روابط درست عاطفی، سازگاری با دیگران و مسئولیت‌پذیری را می‌آموزد و راه‌های مبارزه با کینه‌توزی، دیگر آزاری و حسادت را یاد می‌گیرد.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از آغاز فرایند غربالگری پایه روانشناختی و سلامت روان دانش آموزان خبر داد و اظهار کرد: براساس نتایج به دست آمده، وضعیت روانی و اجتماعی دانش‌آموز را می‌سنجیم و آنها را در دسته‌های سالم، در معرض خطر، آسیب‌دیده و دارای فوریت‌های روانی تقسیم‌بندی می‌کنیم.

وی درباره اجرای طرح غربالگری روانی و اجتماعی دانش‌آموزان، افزود: سامانه نماد را که مخفف نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان است در یک سال به جهت تغییر و تحولاتی که در کل سامانه‌های آموزش و پرورش در حال رخ دادن بود، به طور کامل در دسترس نداشتیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: حدود یک ماه است که سامانه به صورت آزمایشی در دو استان تهران و گلستان فعال شده است. مرحله اول نماد، غربالگری است. غربالگری در دوره ابتدایی توسط معلمان و خانواده‌ها و در متوسطه توسط معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان انجام می‌شود. وضعیت روانی و اجتماعی دانش‌آموز را می‌سنجیم و آنها را در دسته‌های سالم، در معرض خطر، آسیب‌دیده و دارای فوریت‌های روانی تقسیم‌بندی می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا غربالگری ادامه مسیر اورژانس دانش‌آموزی است؟، گفت: خیر، ۱۵۷۰ یا همان اورژانس دانش‌آموزی یک سامانه اطلاع‌رسانی است، ما مجموعه مراکز مشاوره، اورژانس اجتماعی و نماد را داریم و این موارد همه ذیل سامانه نماد تجمیع می‌شود.

باقرزاده افزود: دانش‌آموزی که دارای فوریت‌های اجتماعی روانی است به نهادهایی که باید مداخله کنند، معرفی می‌شود که از جمله آنها می‌توان به بهزیستی، قوه قضائیه، پلیس و مراکز مبارزه با مواد مخدر و بازپروری اشاره کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بخش اول سامانه نماد که غربالگری است راه‌اندازی شده است، گفت: بخش ۱۵۷۰ و مراکز مشاوره نیز فعال هستند، اما برای بخش ارجاع در حال تکمیل سامانه هستیم و به زودی وقتی کامل شد، به شرکای خود در طرح نماد دسترسی می‌دهیم و آنها خودشان می‌توانند بچه‌ها را رصد کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از شناسایی دانش‌آموزان نیازمند دریافت خدمات، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به آنان در مراکز مشاوره آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. امروزه با توجه به هجوم آسیب‌های اجتماعی، شناسایی به‌موقع کودکان و نوجوانانی که نیازمند کمک هستند، بسیار دارای اهمیت است، از این رو کمک به اجرای مطلوب فرایند غربالگری و همکاری تمامی حوزه‌های وزارت آموزش و پرورش در دستیابی به اهداف مهم این کار، ضرورتی غیر قابل انکار است.

غربالگری پایه روان‌شناختی دانش‌آموزان اصفهانی تا ۲۰ خردادماه

حجت‌الله مهدی، رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه «غربالگری پایه روان‌شناختی» فرایندی است و قسمت اول آن خوداظهاری است، گفت: دانش‌آموزان پایه هشتم تا بیستم خردادماه فرصت دارند تا این مرحله را انجام دهند و از این تاریخ تا پایان تابستان مرحله مداخلات برای دانش‌آموزان نیازمند توسط مراکز مشاوره انجام می‌شود.

وی درباره آزمون «سلامت روانی رفتاری» و «غربالگری پایه روان‌شناختی» اظهار کرد: غربالگری و سنجش سلامت روان بر اساس نظام مراقبت از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) برعهده آموزش و پرورش است که در دو حوزه غربالگری دانش‌آموزان و سلامت روان ارزیابی انجام می‌شود.

رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: از این ارزیابی برای تحلیل نقطه‌ای مناطق اصفهان و تحلیل استانی استفاده می‌شود و به کمک این داده‌ها بررسی می‌کنیم در یک منطقه و مدرسه و مجموعه استان شرایط روان‌شناختی چگونه است و چه مداخلاتی باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه این فرایند برای دانش‌آموزان مدارس دولتی و غیردولتی است، افزود: فرایند به این شکل است که ابتدا آزمون غربالگری برای دانش‌آموزان پایه هشتم و یازدهم استان انجام می‌شود و آزمون سلامت روان برای دانش‌آموزان ورودی یعنی پایه هفتم و دهم برنامه‌ریزی‌شده و غربالگری برای دانش‌آموزان ابتدایی هم در پایه‌های سوم و ششم انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در دوره ابتدایی غربالگری توسط آموزگار پایه کلاس انجام و در دوره متوسطه هم غربالگری و هم سلامت روان توسط خود دانش‌آموزان به‌صورت خود گزارش‌دهی انجام می‌شود.

مهدی گفت: پس از برگزاری آزمون‌ها نتایج آن‌ها برای استان، منطقه و مدرسه قابل‌تحلیل است و دانش‌آموزان بر اساس تحلیل‌های حاصله، خدمات روان‌شناختی و مشاوره موردنیاز برای دانش‌آموزان نیازمند توسط مشاوران مدارس، مرکز مشاوره منطقه و در صورت نیاز مرکز مشاوره استان خدمات موردنیاز انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: هر ساله بر اساس سند نظام تحول سلامت روان، فرایند غربالگری باید از مهرماه انجام شود اما با توجه به تغییر سامانه و انتقال فرایند غربالگری از سامانه نماد به زیرمجموعه سامانه my.medu.ir امسال این فرایند از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز شده ادامه فرایند در تابستان و سال تحصیلی آینده ادامه خواهد یافت.

رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه، از سال تحصیلی آینده با آغاز سال تحصیلی غربالگری انجام خواهد شد، اظهار کرد: غربالگری فرایندی است و قسمت اول آن خوداظهاری است؛ دانش‌آموزان پایه هشتم تا ۲۰ خرداد فرصت دارند تا این مرحله را انجام دهند و از این تاریخ تا پایان تابستان مرحله مداخلات برای دانمش آموزان نیازمند توسط مراکز مشاوره انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نیز در اطلاعیه‌ای که ششم خردادماه منتشر کرده است از مهلت دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم متوسطه در آزمون‌های غربالگری و سلامت روان تا روز بیستم خردادماه خبر داده است.

بر ساس این اطلاعیه، آزمون‌های «سلامت روانی رفتاری» و «غربالگری پایه روانشناختی» در سامانه my.medu.ir فعال شده است. آزمون «سلامت روانی رفتاری» برای دانش‌آموزان پایه هفتم و آزمون «غربالگری پایه روانشناختی» برای دانش‌آموزان پایه هشتم برگزار می‌شود و دانش‌آموزان حداکثر تا تاریخ بیستم خردادماه ۱۴۰۲ فرصت دارند که از طریق ورود به این سامانه، در این آزمون‌ها شرکت کنند.

کد خبر 664514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.