چرا زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی قرار دارند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زنان با چرخه قاعدگی نامنظم بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری قلبی‌عروقی دلیل اصلی بروز مرگ‌ومیر در دنیا است. در سال ۲۰۲۰ میلادی، تقریباً ۱۹.۱ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند بیماری عروق کرونر، حمله قلبی، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی جان خود را از دست دادند. مطالعات انجام شده پیشین نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی قرار دارند.

گروهی از محققان چینی به منظور بررسی تأثیر چرخه قاعدگی نامنظم بر سلامت قلب، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۵۸ هزار زن با میانگین سنی ۴۶ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. افراد شرکت‌کننده در مطالعه پیش از این درگیر بیماری قلبی‌عروقی نبودند. این افراد اطلاعاتی در مورد چرخه قاعدگی خود ارائه کردند. پژوهشگران عوامل تأثیرگذار در نتایج مانند وضعیت سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی (BMI)، سطح کلسترول، فشار خون و دیابت نوع دوم را نیز در نظر گرفتند.

محققان پس از ردیابی این افراد به مدت ۱۲ سال، متوجه شدند که بیش از ۱۶۰۰ نفر از افراد مورد ارزیابی درگیر بیماری‌های قلبی‌عروقی شدند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زنان با چرخه قاعدگی نامنظم بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی قرار دارند. به طور کلی، زنانی که چرخه قاعدگی آن‌ها کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز بوده است، ۱۹ درصد بیشتر از زنانی که چرخه قاعدگی منظم داشتند، درگیر بیماری‌های قلبی شدند.

زنانی که چرخه قاعدگی کوتاه‌تری داشتند ۳۸ درصد بیشتر در معرض خطر فیبریلاسیون دهلیزی قرار داشتند، در حالی که خطر بروز این بیماری در میان افرادی با چرخه قاعدگی طولانی‌تر ۳۰ درصد گزارش شده است. بنابراین توصیه شده است زنانی که چرخه قاعدگی نامنظم دارند، به پزشک مراجعه کنند تا دلیل آن مشخص شود و درمان آن را به موقع شروع کنند.

بعضی از دلایل بروز چرخه قاعدگی نامنظم شامل بارداری، فقدان تعادل هورمونی، استرس، مشکلات تیروئیدی، یائسگی، تغییر قرص‌های ضدبارداری، استفاده از داروهای خاص، ورزش بیش از حد و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله American Heart Association منتشر شده است.

کد خبر 663689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.