زونا خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زونا خطر سکته مغزی و حمله قلبی را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معمولاً زونا باعث ایجاد بثورات پوستی دردناک متشکل از تاول‌های پر از مایع می‌شود و معمولاً در عرض چند هفته از بین می‌رود. در بعضی موارد زونا ناحیه اطراف چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند زخم در قرنیه و از دست دادن بینایی شود.

گروهی از محققان از بیمارستان بریگهام و زنان و بوستون آمریکا به منظور تاثیر زونا بر افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، بیش از ۲۰۰ هزار بزرگسال آمریکایی را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان داد افرادی که دچار حمله زونا شده‌اند تا ۳۸ درصد بیشتر احتمال دارد در ۱۲ سال آینده دچار سکته مغزی شوند. همچنین، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی که شامل حمله قلبی می‌شود نیز تا ۲۵ درصد بیشتر است.

به گفته محققان در بیماری زونا ویروس به صورت مجدد فعال می‌شود به رگ‌های خونی نفوذ پیدا می‌کند، باعث بروز التهاب می‌شود و در نتیجه خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. هنوز مشخص نیست که این خطر تا چه زمانی ادامه دارد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که زونا با خطر طولانی‌مدت یک رویداد قلبی‌عروقی بزرگ مرتبط است و این خطر ممکن است تا ۱۲ سال یا بیشتر پس از ابتلا به زونا ادامه داشته باشد.

این یافته‌ها ثابت نمی‌کند که زونا مستقیماً خطر ابتلا به مشکلات قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد. به صورت کلی، واکسیناسیون زونا می‌تواند خطر بروز زونا و علائم مربوط به آن و همچنین خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش دهد.

نتایج این مطالعه در مجله American Heart Association منتشر شده است.

کد خبر 625215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.