اعلام مهلت آزمون سلامت روان / مسئولیت شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر با مدیر مدرسه است

آزمون «سلامت روانی رفتاری» برای دانش‌آموزان پایه هفتم و آزمون «غربالگری پایه روانشناختی» برای دانش‌آموزان پایه هشتم در سامانه my.medu.ir فعال شده است و دانش‌آموزان حداکثر تا تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ فرصت دارند که از طریق ورود به سامانه در این آزمون‌ها شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق اعلام کانال اطلاع‌رسانی مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در شبکه شاد، آزمون «سلامت روانی رفتاری» و «غربالگری پایه روانشناختی» در سامانه my.medu.ir فعال شده است.

آزمون «سلامت روانی رفتاری» برای دانش‌آموزان پایه هفتم و آزمون «غربالگری پایه روانشناختی» برای دانش‌آموزان پایه هشتم برگزار می‌شود و دانش‌آموزان حداکثر تا تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ فرصت دارند که از طریق ورود به سامانه در این آزمون‌ها شرکت کنند.

در این اطلاعیه همچنین خطاب به مدیران مدارس آمده است: «مدیران با توجه به اینکه پس از پایان امتحانات نوبت دوم، دانش‌آموزان در اختیار شما نیستند؛ لطفاً روزانه و مکرر تاکید کنید در اسرع وقت آزمون غربالگری را انجام دهند.»

پیش از این، علی باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش در این باره گفته بود: نظام مراقب اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) با غربالگری دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به‌صورت سامانه‌ای آغاز شد. در مرحله نخست، پنج میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان غربال می‌شوند. غربالگری در پایه‌های سوم و ششم ابتدایی، هفتم و هشتم متوسطه اول، دهم و یازدهم متوسطه دوم با استفاده از آزمون‌های غربالگری و سلامت روان انجام خواهد شد.

به گفته وی پس از شناسایی دانش‌آموزان نیازمند دریافت خدمات، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به آن‌ها در مراکز مشاوره آموزش‌وپرورش صورت می‌گیرد. امروزه با توجه به هجوم آسیب‌های اجتماعی، شناسایی به‌موقع کودکان و نوجوانانی که نیازمند کمک هستند، بسیار دارای اهمیت است، از این رو کمک به اجرای مطلوب فرایند غربالگری و همکاری تمامی حوزه‌های وزارت آموزش‌وپرورش در دستیابی به اهداف مهم این کار، ضرورتی غیر قابل انکار است.

مسئولیت شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر با مدیر مدرسه است

امیر تجلی‌نیا، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در راستای اجرایی‌سازی فاز اول برنامه ملی نماد، تمام دانش‌آموزان پایه‌های سوم و ششم ابتدایی غربالگری می‌شوند.

وی افزود: هدف از اجرای غربالگری، ارزیابی وضعیت روانشناختی دانش‌آموزان و شناسایی دانش‌آموزان نیازمند دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره است.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس ماده ۴۴ آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، مسئولیت شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر با مدیر مدرسه است. از این رو تمام کارکنان مدرسه اعم از مشاور، معلم، مربی و معاون پرورشی موظف‌اند در راستای اجرای مطلوب غربالگری و شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر و پرخطر جهت ارجاع و دریافت خدمات در مراکز مشاوره آموزش‌وپرورش به مدیر مدرسه کمک کنند.

وی درباره چک‌لیست‌های غربالگری تصریح کرد: در مقطع ابتدایی، آزمون غربالگری پایه روانشناختی توسط آموزگاران پایه سوم و ششم برای تمامی دانش‌آموزان کلاس تکمیل خواهد شد. میانگین زمان تکمیل پرسشنامه برای هر دانش‌آموز بین شش تا هشت دقیقه است. همچنین اجرای آزمون‌های غربالگری توسط معلمان از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه تا پایان خردادماه ادامه خواهد داشت.

تجلی‌نیا اظهار کرد: برای ایجاد انگیزه در مدیران، آموزگاران، مشاوران و تمامی کارکنان مدارس، سیاست‌های تشویقی مختلفی نظیر صدور گواهی، تقدیرنامه و تشویق مدیران و معلمان برتر در اجرای غربالگری در نظر گرفته شده است. همچنین مدارس، مناطق و استان‌هایی که بر اساس شاخص‌های ارزیابی، بهترین عملکرد را داشته باشند، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

کد خبر 663673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.