درمان نکردن فشارخون چه عوارضی را به همراه دارد؟

یک متخصص قلب و عروق گفت: در صورت تداوم و درمان نکردن فشارخون بالا به مدت طولانی، فرد مبتلا دچار عوارضی از جمله نارسایی کلیوی، آسیب به بخش بینایی، بزرگ شدن غیر طبیعی قلب، کاهش کارایی، اختلال در پمپاژ خون و نارسایی قلبی می‌شود.

محمدرضا اخباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا،، درباره فشارخون بالا، اظهار کرد: فشارخون بیماری است که جنبه وراثتی و ژنتیکی دارد، یعنی اگر در خانواده‌ای فردی مبتلا باشد امکان ابتلای سایر اعضا نیز وجود دارد؛ همچنین افرادی با سبک زندگی نادرست مانند مصرف زیاد نمک در غذا، تحرک کم، اضافه وزن و استرس زیاد نیز مستعد مبتلا به فشارخون هستند.

وی با اشاره به عوارض فشارخون در بدن، افزود: در مجموع بیماری فشارخون مزمن است و در درازمدت می‌تواند باعث بروز عارضه در فرد شود، اگر در مدت کوتاهی فشارخون بالا برود و به موقع این بیماری درمان نشود منجر به سکته قلبی و مغزی یا نارسایی ناگهانی و حاد کلیوی، آسیب به بخش بینایی، بزرگ شدن غیرطبیعی قلب، کاهش کارایی، اختلال در پمپاژ خون و نارسایی قلبی شود.

این متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در پاسخ به این سوال که آیا بیماری فشارخون در زنان بیشتر است یا مردان؟ تصریح کرد: تفاوت قابل توجهی در ابتلاء زنان و مردان به فشارخون وجود ندارد.

وی با اشاره به مصرف دارو حین بالا رفتن فشارخون، ادامه داد: این تفکر که تنها در صورت افزایش فشارخون باید از دارو استفاده کرد غلط است، برای فشارخون باید به صورت منظم دارو مصرف شود.

اخباری درباره مصرف خودسرانه داروهای فشارخون، گفت: هر بیمار با توجه به شرایط بدنی و ویزیت اولیه پزشک داروی مخصوص به خود را دریافت می‌کند و در ادامه با انجام آزمایش و تست‌های مربوطه میزان کافی بودن دوز دارو سنجیده و تجویز می‌شود، داروهایی که برای کنترل فشارخون یک فرد تجویز می‌شود ممکن است در فرد دیگر با عوارضی از جمله مشکلات کلیوی یا تداخل با دیابت، چربی‌خون و حاملگی باشد.

وی با اشاره به ابتلای همزمان به فشارخون و دیابت، اضافه کرد: دیابت با فشارخون ارتباط بیشتری می‌تواند داشته باشد، دیابت به صورت طبیعی بیماری پر عارضه‌ای است که قلب، مغز، چشم، پا و سایر نقاط بدن را درگیر می‌کند؛ زمانی که دیابت با فشارخون ترکیب شود عوارض فشارخون در بدن فرد دوبرابر می‌شود.

این متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی خاطرنشان کرد: در افرادی که دیابت دارند فشارخون با شدت و قدرت بیشتری پیگیری و درمان می‌شود، همچنین میزان فشارخون در افرادی که دیابت دارند پایین‌تر لحاظ می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درمان‌های رایج خانگی برای کنترل فشارخون مؤثر است؟، گفت: بسیاری از درمان‌های خانگی مانند استفاده از دمنوش‌های آرام‌بخش می‌تواند اثرات مستقیم یا غیرمستقیمی بر فشارخون داشته باشد، اما درمان‌های خانگی، استاندارد مشخصی برای درمان و کنترل فشارخون ندارد و به عنوان درمان کمکی یا مکمل می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

اخباری درباره عوارض داروهای فشارخون، تصریح کرد: نگرانی مردم درباره داروهای ضد فشارخون بی‌مورد است، داروهای شیمیایی نسل جدید فشارخون بسیار مؤثر، پرخاصیت و کم‌عارضه هستند؛ در صورتی که عارضه این داروها در مقابل عارضه‌ای که خود بیماری برای فرد ایجاد می‌کند به صورت تقریبی صفر است.

کد خبر 662685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.