از پایان مأموریت تاریخی ناوگروه ۸۶ تا دیپلماسی عزتمدانه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان مأموریت تاریخی ناوگروه ۸۶» نوشت: پیام تبریک رهبر انقلاب عزیزان! به خانه خوش آمدید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی بازگشت موفقیت‌آمیز دلاور مردان ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش از مأموریت دریانوردی بزرگ به کشور را تبریک گفتند.

پیام فرمانده کل قوا به شرح زیر است: به دلاورمردان ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دریانوردی بزرگ و موفقیت آمیزشان را تبریک می‌گویم. عزیزان! به خانه خوش آمدید، موفق باشید.

پایان مأموریت تاریخی ناوگروه ۸۶ ارتش در بندرعباس

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن دنا و ناوبندر مکران پیش از ظهر دیروز پس از هشت ماه دریانوردی و کسب یک موفقیت تاریخی برای ایران با استقبال فرمانده نیروی دریایی ارتش وارد منطقه یکم دریایی نیروی دریایی ارتش شد و در بندرعباس پهلو گرفت.

ناوگروه ۸۶ نخستین ناوگروه جمهوری اسلامی ایران بوده که با عبور از اقیانوس آرام اقدام به دور زدن کره زمین کرد.

این ناوگروه در جریان ۶۵ هزار کیلومتر دریانوردی با عبور از سه طوفان سهمگین و بیشترین عرض اقیانوس آرام پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سراسر پهنه این سیاره آبی به اهتزاز درآورد و اقتدار و توان کشور را به نمایش گذاشت.

ناوگروه ۸۶ در محدوده آب‌های بندر عباس در آب‌های خلیج فارس مورد استقبال جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش و انبوهی از شناورهای ایرانی قرار گرفت و یک فروند بالگرد با فرود بر عرشه ناو بندر مکران از نزدیک به حماسه‌آفرینان ناوگروه ۸۶ تبریک گفت.

از پایان مأموریت تاریخی ناوگروه ۸۶ تا دیپلماسی عزتمدانه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عزت در نفی دیپلماسی التماسی است» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی ایران، با تبیین ضوابط و شاخص‌های سیاست خارجی موفق، «عزت» به معنای نفی و پرهیز از دیپلماسی التماسی، «حکمت» به مفهوم تعاملات و فعالیت‌های خردمندانه و محاسبه شده و «مصلحت» به معنای انعطاف برای دور زدن موانع سخت و ادامه دادن مسیر را سه کلیدواژه اساسی در دیپلماسی کشور خواندند و مسئولان دیپلماسی کشور را به رصد دائم تحولات تدریجی و حوادث تأثیرگذار در نظم بین‌الملل برای به دست آوردن جایگاه شایسته ایران عزیز در نظم آینده جهان فراخواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سیاست خارجی خوب و دستگاه دیپلماسی کارآمد را رکنی اساسی برای اداره موفق کشور برشمردند و با بیان شش ضابطه الزامی در سیاست خارجی گفتند: رعایت این شاخص‌ها، نشانه سیاست خارجی موفق است و اگر این ضابطه‌ها مشاهده نشد، یا در نظریه سیاست خارجی و یا در کارکرد و عملیات دیپلماسی دچار مشکل هستیم.

شاخص‌های سیاست خارجی موفق

توانایی تبیین اقناع‌کننده منطق رویکردهای کشور در مسائل مختلف، اولین ضابطه یک سیاست خارجی موفق بود که رهبر انقلاب اسلامی بیان کردند.

«حضور اثرگذار و جهت‌بخش در پدیده‌ها، حوادث و جریان‌های مختلف سیاسی-اقتصادی جهان»، «رفع و کاهش سیاست‌ها و تصمیمات تهدیدآمیز علیه ایران»، «تضعیف کانون‌های خطرآفرین»، «تقویت دولت‌ها و مجموعه‌های متحد و همراه با ایران و توسعه عمق راهبردی کشور» و «قدرت تشخیص لایه‌های پنهان در تصمیمات و اقدامات منطقه‌ای و جهانی»، پنج ضابطه دیگری بود که ایشان در تشریح یک سیاست خارجی موفق و افتخارآمیز، بیان کردند.

از پایان مأموریت تاریخی ناوگروه ۸۶ تا دیپلماسی عزتمدانه

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آشتی عربی و تقویت ایران» نوشت: رسانه‌های غربی استقبال سران عرب از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را گرم و صمیمانه توصیف کردند و آن را نشانه بازگشت سوریه به جمع کشورهای عربی دانستند.

خبرگزاری رویترز به روایت استقبال گرم از اسد در اجلاس سران عرب پرداخت و نوشت: ولیعهد عربستان بعد از یک دوره طولانی بی‌اعتنایی، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را پس از سال‌ها انزوا در آغوش گرفت؛ سیاستی که در تضاد با سیاست‌های آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی قلمداد می‌شود.

این رسانه انگلیسی خاطرنشان کرد: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در اجلاسی که در جده برپا شد، با بشار اسد دست داد که نشان‌دهنده تغییر در رویکرد دشمنی با رهبری است که در جنگ داخلی این کشور مورد حمایت کشورهای ایران و روسیه قرار داشت.

این خبرگزاری افزود: عربستان به عنوان قدرت نفتی جهان که قبلاً به شدت تحت تأثیر آمریکا بود، نقش پیشتازی را در رویکرد دیپلماتیک در جهان عرب در سال گذشته ایفا کرده و ضمن احیای روابط با ایران، از بازگشت سوریه به جمع کشورهای عربی استقبال کرده و در درگیری سودان نیز نقش میانجی را ایفا می‌کند.

رویترز با اشاره به اینکه واشنگتن مخالف هر گونه اقدامی در عادی‌سازی روابط با اسد بوده و مدعی است ابتدا باید پیشرفتی در زمینه راه‌حل سیاسی در درگیری این کشور حاصل شود، افزود: یافتن راه‌حل سیاسی برای درگیری ۱۲ ساله در سوریه به معمایی برای کشورهای عربی و غربی تبدیل شده است.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز با انتشار گزارشی در همین زمینه استقبال کشورهای عربی از اسد در اجلاس سران عرب را گرم توصیف کرد و نوشت: اسد در حالی که لبخند بر لب داشت، مورد استقبال صمیمی سران سعودی در شهر جده قرار گرفت.

رئیس‌جمهوری سوریه در نخستین سخنرانی خود در اجلاس عرب از سال ۲۰۱۱ ابراز امیدواری کرد دوره جدید همکاری عربی آغاز شود.

از پایان مأموریت تاریخی ناوگروه ۸۶ تا دیپلماسی عزتمدانه

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فضیلت زیارت بانوی کرامت» نوشت: زیارت قبر بزرگان و شخصیت‌های مذهبی در میان تمام اقوام و پیروان تمام ادیان مرسوم و رایج بوده و هست.

مسلمانان صدر اسلام نیز از این سیره پیروی می‌کردند.

زیارت قبر حمزه عموی پیامبر در اُحد و قبر آمنه مادر ایشان در ابواء توسط پیامبر اکرم (ص) نیز در راستای همین سنت است.

آن حضرت در توصیه به زیارت قبور اولیای الهی فرمود: زوروا القبورَ فإنّها تُذَکِّرُ الموت.

دختر موسی بن جعفر (ع)، فاطمه معصومه (س) از جمله شخصیت‌های مذهبی است که به زیارت قبر مطهر آن بانوی کرامت نیز تأکید شده است.

این بدان دلیل است که زیارت قبر مطهر آن حضرت، بارقه امیدی در فضای غبارآلود زندگی آدمی می‌پراکند و زائر دلباخته آن حضرت را از غرق شدن در گرداب ناامیدی باز داشته و به تلاش بیشتر وامی‌دارد.

این فیض و ثواب زیارت حرم آن بانوی دو عالم است که شخصیتی بزرگ، همچون علامه طباطبایی در ماه مبارک رمضان، پیش از افطار به حرم ملکوتی آن حضرت مشرف می‌شد و با بوسه زدن بر در و دیوار و ضریح آن حضرت، روزه خود را افطار می‌کرد.

یا حکیم عارف، ملاصدرای شیرازی که در روستای کهک قم به سر می‌برد، هر گاه مشکل علمی و گره فلسفی برایش پیش می‌آمد، آهنگ زیارت قبر مطهر آن حضرت می‌کرد و فاصله چهار فرسخی تا قم را می‌پیمود و با زیارت و استمداد از روح بلند آن کریمه اهل‌بیت (ع)، مشکل علمی خود را حل می‌کرد.

در اشاره به اهمیت زیارت مرقد مطهر آن حضرت، روایات زیادی وارد شده که موارد زیر از جمله آن‌هاست.

جماعتی از اهالی ری خدمت امام صادق (ع) رسیدند و گفتند: ما از اهالی ری هستیم که خدمت رسیدیم. امام (ع) فرمود: مرحبا به دوستان ما در شهر قم، آن‌ها دوباره گفتند: ما از اهالی ری هستیم، امام چند بار همان کلام را تکرار کرد و سپس فرمود: برای خدا حرمی در مکه است، برای رسول خدا (ص) حرمی در مدینه است، برای امیرالمؤمنین (ع) حرمی در کوفه است، برای ما حرمی در شهر قم است، هر شخصی در آینده، آن حرم را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.

از پایان مأموریت تاریخی ناوگروه ۸۶ تا دیپلماسی عزتمدانه

کد خبر 662465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.