محله‌ها در تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری نقش کلیدی دارد

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه محله‌محوری از دوره چهارم شورا موردتوجه جدی قرار گرفته است، گفت: محله‌ها می‌تواند در تصمیم‌سازی در مدیریت شهری نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی رضایی امروز _شنبه سی‌ام اردیبهشت‌ماه_ در هفتمین نشست شهراندیشی با موضوع طرح «محلات مسجدمحور» و «همیاران محلات» و با تبریک روز روابط عمومی و ارتباطات بین‌المللی، اظهار کرد: در دوره چهارم شورا ایده‌ای مطرح و در آن بر تبدیل‌شدن شهرداری‌ها از نهاد عمرانی و خدماتی به نهادی اجتماعی تأکید شد.

وی با اشاره به تراکم جمعیتی و آسیب‌های موجود در مراکز شهرها و کلان‌شهرها افزود: هدف از اجرای این طرح آن بود که شهرداری رویکرد اجتماعی را هم‌تراز با فعالیت‌های عمرانی و خدماتی در نظر گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: در دوره چهارم شورا به‌منظور تقویت رویکرد اجتماعی شهرداری، به فرهنگسراها و ورزش محلات توجه ویژه شد و کارهای عمرانی، خدماتی و اجتماعی بر اساس مصوبات شورای اجتماعی محلات و این شورا به‌عنوان یک نهاد محله‌ای اثرگذار تبدیل شده بود.

وی با بیان اینکه محله‌محوری از دوره چهارم شورا مورد توجه جدی قرار گرفت و در دوره ششم به ثمر نشسته است، افزود: محله‌ها می‌توانند در تصمیم‌سازی در مدیریت شهری نقش مهمی ایفا کنند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: محله‌محوری با هدف استفاده از تمام ظرفیت‌های مهم یک محله از جمله مساجد، مدارس و تجمیع آن و تأثیرگذاری آن در تصمیم‌سازی مدیریت شهری بوده است.

وی توسعه مشارکت مردمی و ایفای نقش مردم را از جمله اهداف اجرای طرح همیاران محلات دانست و گفت: افزایش مشارکت اجتماعی در مدیریت شهر، تقویت همبستگی ساکنان محله، کمک به تقویت اعتماد اجتماعی، تقویت آگاهی مردم از وظایف، مسئولیت‌ها و حقوق شهروندی و نظارت مردمی و همگانی به مسائل شهر از دیگر اهداف شوراهای اجتماعی محلات بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان گفت: پس از ارائه طرح «محلات مسجد محور» و گزارش طرح «همیاران محلات» و ارائه نظر داوران به‌منظور اجرا یا اجرا نشدن طرح ارائه شده بر اساس دستور رئیس شورای شهر، مقرر شد، این طرح در مرکز پژوهش‌ها بررسی و طبق نظر این مرکز به صحن شورا ارجاع شود.

رضایی اظهار کرد: با اجرای طرح «محلات مسجد محور»، طرح همیاران محلات لغو نمی‌شود، بلکه طرح قبلی حول محور مساجد و با انسجام، قدرت و هم‌افزایی بیشتری ادامه خواهد داشت.

طرح محلات مسجد محور با همیاران محلات قابل مقایسه نیست

محمود مسگریان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز به‌عنوان یکی از داوران ارزیابی طرح «محلات مسجد محور» اظهار کرد: تصور تقابل این طرح با همیاران محلات درست نیست.

وی با بیان اینکه مسئولیت اجرای طرح محلات مسجد محور با ستاد مساجد است، افزود: شورای اسلامی شهر و شهرداری می‌توانند کمک‌های ارزشمندی در اجرای این طرح داشته باشند و باید ظرفیت‌های حضور مردم نیز در آن دیده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در خصوص اینکه باید بتوانیم طرحی قابل اجرا ترسیم کنیم، تصریح کرد: موافق یا مخالف اجرای این طرح نیستم، بلکه خواستار تکمیل آن هستم.

مسگریان با اشاره به تشکیل شورای مساجد در ابتدای انقلاب گفت: تمام محلات در این شورا عضویت داشتند و شورا در تمام زمینه‌های اجتماعی فعالیت داشت.

وی با بیان اینکه اجرای طرح «محلات مسجد محور» به معنای لغو همیاران محلات نیست، خاطرنشان کرد: در صورت تأیید، این طرح ابتدا باید به شکل پایلوت در چند محله و مسجد اجرا شود و در صورت موفقیت به سایر محلات تسری پیدا کند.

لازمه مشارکت ایجاد تعلق و الفت اجتماعی است

حجت الاسلام والمسلمین ناصر صفری‌افلاکی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه به‌عنوان ارائه کننده طرح «محلات مسجد محور» اظهار کرد: «مشارکت مردمی» مهمترین دغدغه و جان مایه بحث در این خصوص است و در صورتی مشارکت محقق می‌شود که مردم یک هویت جمعی را احساس کنند.

وی لازمه مشارکت را ایجاد تعلق و الفت اجتماعی دانست و افزود: در واحدهای کوچک اجتماعی و با وجود اشتراکات زبانی، فرهنگی طبعاً الفت بیشتری برقرار می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه اسلام برای مشارکت اجتماعی مدل دارد، تصریح کرد: در مقطعی از تاریخ، محلاتی ایجاد شده که مساجد در مرکزیت آن قرار نگرفته است؛ محله هویت دارد اما امروز حتی این مدل را هم نداریم، لذا تنها راه هویت‌بخشی و بهترین بستر الفت‌بخشی مسجد محوری است.

کد خبر 662309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.