دعوت ابراهیمی تا ابد ادامه دارد / اتحاد امت اسلامی در مقابل استکبار

حج مسئله‌ای جهانی و تمدنی است که رهبر معظم انقلاب بارها به مقوله وحدت جهان اسلام و استفاده از این ظرفیت عظیم، ارتباط کشورها و ملت‌های اسلامی با یکدیگر تاکید داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حج، میعادگاه نورانی مسلمانان جهان، تجسم عشق و عرفان، رهایی از بند دنیا، بندگی خالصانه به درگاه احدیت، کانون معنویت و وحدت و خاستگاه اسلام است. چه پرشکوه و با عظمت است، لبیک به دعوتنامه چند هزار ساله ابراهیم خلیل و حضور در میقات رب‌العالمین، پاک شدن از عیب و آلودگی و برائت در برابر ولایت. برائت از مشرکان و دشمنان و دوستی با دوستان و والیان معبودی که همتا و همانندی ندارد.

وحدت مسلمانان یکی از دو پایه‌ی اساسی حج است که چون با ذکر و معنویّت که پایه‌ی اساسی دیگر این فریضه پُر راز و رمز است همراه شود، می‌تواند امت اسلامی را به اوج عزت و سعادت برساند و آن را مصداق «وَ لِلَّهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنین» قرار دهد. حج، ترکیبی از این دو عنصر سیاسی و معنوی است؛ دین مقدس اسلام آمیزه پُرشکوه و باعظمتی از سیاست و معنویت است.

امام‌خمینی (ره) حج اجتماعی و برائت از مشرکان را به یک روش خاص محدود نکرد، بلکه دغدغه اصلی و تأکید عمده ایشان بر محتوای عمیق حج و استفاده از آن با اتکا بر توحید ناب و اجتناب از تمام مظاهر شرک و تعلق و توکل به غیر خدا بود، که می‌تواند منشأ حرکات و برکات بسیاری در جوامع اسلامی و همسویی و تلاش آنان برای احیای میراث و تمدن اسلامی شود. از نظر ایشان، مسلمانان باید در حج به صرف صورت قناعت نکنند و از چنین کنگره عظیمی که امکان برپایی برای هیچ مقام و دولتی ممکن نیست مگر اراده خدا، به نفع اسلام و مسلمین استفاده شود.

دشمنان ملت‌های مسلمان در تاریخ اخیر، کوشش انبوهی را برای سست کردن این دو اکسیر زندگی‌بخش، یعنی وحدت و معنویت، در میان ملت‌های ما به کار گرفته‌اند. معنویّت را با ترویج سبک زندگی غربی که تهی از روح معنوی و برآمده از کوته‌بینی مادّی است، کم‌رنگ و بی‌رمق می‌کنند، و وحدت را با گسترش و شدت بخشیدن به انگیزه‌های موهوم تفرقه مانند زبان و رنگ و نژاد و جغرافیا به چالش می‌کشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته _چهارشنبه، بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه_ در دیدار مسئولان، کارگزاران و جمعی از زائران بیت‌الله‌الحرام، نگاه صحیح به حج و فهم اهمیت این فریضه را بسیار مهم خواندند و تأکید کردند: حج مسئله‌ای جهانی و تمدنی است که هدف آن، ارتقای امت اسلامی، نزدیکی دل‌های مسلمانان و اتحاد امت اسلامی در مقابل کفر و ظلم و استکبار و بت‌های بشری و غیر بشری است.

ایشان همچنین وحدت امت اسلامی و مقابله با شیاطین مستکبر را از جمله این اهداف دانستند و افزودند: از جمله منافع متعدد دنیوی حج این است که مسلمانان در این اجتماع عظیم، در مقابل رژیم صهیونیستی و نفوذ قدرت‌های استکباری، اعلام حضور و قدرت کنند و در برابر ظالمان جهان سینه سپر کنند.

دعوت ابراهیمی الی‌الابد ادامه دارد/ اتحاد امت اسلامی در مقابل استکبار

ایشان نگاه جهانی و فراسرزمینی به حج را مسئله‌ای اساسی برشمردند و با اشاره به ضرورت اطلاع از مسائل دنیا و اوضاع ملت‌های مسلمان، افزودند: ایام حج فرصت مغتنمی برای آشنایی واقعی با ملت‌ها و مسائل جهانی است تا خبرهای دروغ رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کذاب، انسان را از واقعیات جهان دور و گمراه نکند.

در حج ابراهیمی، همه به یک سمت و سو می‌روند و در حرم امن الهی برای یک خدای واحد عبادت می‌کنند، وقتی این ترکیب را در نظر می‌گیریم خواهیم دید که حج چه قدر با آن هدف وحدت و استراتژی که برای ایجاد آن در میان مسلمین ایجاد می‌شود، تناسب دارد.

رسالت حج وحدت گرایی است

محسن نصری، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره این دیدار و در تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران حج اظهار کرد: در دین مبین اسلام یک نماز فرادی پنج نوبت در شبانه‌روز اقامه می‌شود که توصیه شده همین نماز به جماعت و در مسجد اقامه شود. همچنین یک نماز جمعه داریم که هر هفته مسلمانان در مصلاها گرد هم می‌آیند و این نماز عبادی سیاسی را اقامه می‌کنند. علاوه بر این‌ها نمازهای عید فطر و قربان و همچنین اعمال حج ابراهیمی که همه به شکل جمعی برگزار می‌شوند.

وی حج را کنگره جهانی مسلمانان برشمرد و افزود: در واقع هم نماز جماعت روزانه و در ادامه نماز جمعه هفتگی و مراسم حج سالانه، اهمیت و جایگاه وحدت و روابط اجتماعی را در اسلام نشان می‌دهد. جایگاهی که در ادیان دیگر به این شکل وجود ندارد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اگر جامعه اسلامی خواستار اقتدار، عزت و نیل به اهداف و آرمان‌های الهی و انسانی خود باشد، باید این کنش و واکنش‌ها بر اساس ارزش‌ها و مناسک اسلامی شکل بگیرد. پیامبر بزرگوار اسلام در مدینه منوره حکومت اسلامی را پایه گذاری می‌کنند؛ در ادامه به جنگ احد ورود می‌کنند، پیشانی و دندان مبارک حضرت می‌شکند و سپاه اسلام شکست می‌خورد چرا که انسجام و وحدت مسلمین در هم شکسته است.

وی با اشاره به آیه ۱۵۲ سوره آل عمران اظهار کرد: علت شکست مسلمانان در احد طبق این آیه اینگونه بیان شده که «وَلَقَدْ صَدَقَکُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّی إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِی الأمْرِ وَعَصَیْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاکُمْ مَا تُحِبُّونَ مِنْکُمْ مَنْ یُرِیدُ الدُّنْیَا وَمِنْکُمْ مَنْ یُرِیدُ الآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَکُمْ عَنْهُمْ لِیَبْتَلِیَکُمْ وَلَقَدْ عَفَا عَنْکُمْ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْمُؤْمِنِین»؛ و یقیناً خدا وعده اش را [در جنگ احد] برای شما تحقّق داد، آن‌گاه که دشمنان را به فرمان او تا مرز ریشه کن شدنشان می‌کشتید، تا زمانی که سست شدید و در کارِ [جنگ و غنیمت و حفظ سنگری که محل رخنه دشمن بود] به نزاع و ستیز برخاستید، و پس از آنکه [در شروع جنگ] آنچه را از پیروزی و غنیمت دوست داشتید، به شما نشان داد [از فرمان پیامبر در رابطه با حفظ سنگر] سر پیچی کردید، برخی از شما دنیا را می‌خواست و برخی از شما خواهان آخرت بود، سپس برای آنکه شما را امتحان کند از [پیروزی بر] آنان بازداشت و از شما درگذشت؛ و خدا بر مؤمنان دارای فضل است.

به گفته نصری، سرپیچی و بی‌توجهی به فرمان نبی مکرم اسلام (ص) در این نبرد به شکستی منجر شد که در تاریخ اسلام شهرت یافت، همچنان که امروز نیز دنیاطلبی و کم توجهی به وحدت، عامل بسیاری از شکست‌ها و مشکلات جامعه اسلامی است.

وی تاکید کرد: اهمیت وحدت و انسجام مسلمانان به قدری زیاد و ارزشمند است که یک کنگره جهانی با حضر مسلمانان در سرزمین حجاز هر ساله شکل می‌گیرد تاجهان اسلام هر سال با صلابت و قدرتمندانه بتواند اهداف خود هم در تمدن سازی اسلامی که هدف جامع و نهایی کل جهان اسلام است و هم در عرصه ملی که هر کشوری دنبال می‌کند، را به نتیجه برساند و افق‌های روشنی را شاهد باشد.

این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: حج این رسالت مهم وحدت‌گرایانه را دارد که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها به مقوله وحدت جهان اسلام و استفاده از ظرفیت حج، ارتباط کشورها و ملت‌های اسلامی با یکدیگر تاکید داشته‌اند.

وی اظهار کرد: چرا امروز باید چهار میلیون صهیونیست در فلسطین اشغالی ۸۰ سال در منطقه‌ای که بیش از یک میلیارد مسلمان زندگی می‌کنند، آن‌ها را در بحران قرار دهند، کشتار و جنایت کنند و برای امت اسلامی نقشه بکشند، چرا که دشمن بین امت اسلامی رسوخ کرده و وحدت ما را خدشه‌دار کرده است.

نصری با اشاره به اینکه داعش، جبهه النصره و سایر گروهک‌های تروریستی با حمایت اعراب مرتجع، آمریکا، غرب و صهیونیست‌ها با همه توان و امکانات به صحنه آمدند تصریح کرد: در این هنگام بود که با وحدت بسیج جهان اسلام با اندیشه حضرت امام (ره) شکل گرفت و کار بزرگ شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در پایه‌گذاری حشد الشعبی در عراق، قوای دفاع وطنی در سوریه، حزب الله لبنان، حیدریون و فاطمیون افغانستان و پاکستان سپاه و بسیج ایران وحدت جهان اسلام رخ داد تا اینکه این جنایتکاران در یک جنگ و نبرد جهانی شکست خوردند و به زباله‌دان تاریخ پیوستند.

وی گفت: امروز امت واحده اسلامی باید از ظرفیت حج هم برای خودسازی استفاده کند، هم برای جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی همچنین برای ارتباط با دیگر کشورها و مسلمانان و هم‌فکری و هم‌اندیشی برای رسیدن به اهداف امت اسلامی، تا جریان اتحاد و یکپارچگی با قدرت پیش برود و جهان اسلام ثمره آن را ببیند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: امروز اصالت انسان در برابر اصالت خدا مبنای فکری غرب است، می‌گویند انسان خداست، سارتر می‌گوید انسان خدا است و معتقد است که همه اعمال انسان در زندگی نشان دهنده میل او به خدا شدن است پس می‌بینیم امروز قارون‌ها و فرعون‌های زمان در تلاش هستند خدای مادی، پول ثروت و شهوت را جایگزین خدای واحد کنند.

وی ادامه داد: اینها همان بت‌های مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران حج هستند که باید با وحدت حول محور کعبه و مکه مکرمه جلوی این انحرافات و بت‌های زمان ایستاد و جامعه اسلامی را به سمت تعالی سوق داد.

کد خبر 661916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.