لزوم کاهش مصرف انرژی فسیلی

«هرچه بتوانیم انرژی فسیلی کمتری در صنایع و تجهیزات مختلف استفاده کنیم و به موجب آن راندمان تجهیزات را نیز افزایش دهیم با محیط‌زیست رابطه دوستانه‌تری برقرار کرده‌ایم و کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد می‌کنیم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، محیط‌زیست منطقه‌ای است که زندگی تمام موجودات به آن وابسته است. این منطقه مجموعه‌ای از عوامل خارجی و موجودات زنده را شامل می‌شود که با یکدیگر در ارتباط هستند و اقلیم بر نحوه زندگی آن‌ها تأثیرگذار است. امروزه شرایط زیست‌محیطی زمین برای تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته زیرا تغییرات اقلیمی، افزایش دما و کاهش آب مسائل بسیار مهمی است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر جامعه تأثیر دارد.

یکی از مسائلی که نقش به‌سزایی در مشکلات زیست‌محیطی دارد، استفاده نادرست از منابع انرژی و مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی است. امروزه سوخت‌های فسیلی نقش به‌سزایی در تخریب محیط‌زیست، گرمایش جهانی و آلودگی هوا ایفا می‌کند به همین دلیل بهترین راه برای کاهش مشکلات زیست‌محیطی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است. درواقع با توجه به اینکه سوخت‌های فسیلی تاثیرات بسیاری در مشکلات زیست‌محیطی دارند، باید مصرف این نوع از سوخت‌ها را کاهش داده و از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم.

امروزه بشر به دنبال راه‌های مختلفی برای کاهش میزان مصرف انرژی‌های فسیلی، افزایش راندمان تجهیزات خود و در نهایت جایگزین کردن منابع تجدیدپذیر است. در ایران نیز اقدامات بسیاری در این حوزه انجام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به هدف‌گذاری برای افزایش استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر، جایگزینی CNG و ارائه مبحث ۱۹ اشاره کرد. برای شناخت بیشتر اقدامت کشور در حوزه بهبود مشکلات انرژی و حفاظت از محیط‌زیست و بررسی نقش مسائل حوزه انرژی در محیط‌زیست با ساسان صفریان، دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ایران در حوزه استفاده بهینه از انرژی و کاهش صدمات زیست‌محیطی چگونه عمل کرده است؟

درواقع اگر بخواهیم عملکرد ایران را در حوزه حفاظت از محیط‌زیست و مصرف بهینه منابع انرژی بررسی کنیم به یکی از اقداماتی که دولت قصد دارد برای مصرف بهینه انرژی و کاهش صدمات زیست‌محیطی عملیاتی کند، می‌رسیم. «افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر» برنامه دولت برای بهینه‌سازی انرژی است که این منابع از طریق سدهای آبی، خورشید و باد تامین می‌شود و به موجب آن میزان مصرف سوخت‌های فسیلی کاهش پیدا می‌کند.

در راستای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به چه نتایجی دست‌یافته‌ایم؟

متاسفانه در حوزه افزایش میزان مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر آن‌گونه که باید به اهداف خود دست‌یابیم. درواقع روند سرمایه‌گذاری در این حوزه به کمترین میزان خود رسیده است؛ امروزه تنها پنج درصد از انرژی‌های کشور به کمک منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود که بخش عمده این انرژی را برق تشکیل می‌دهد.

دولت در چه حوزه‌هایی می‌تواند به حفاظت از محیط‌زیست کمک کند؟

یکی از حوزه‌هایی که دولت می‌تواند مد نظر قرار داده و به واسطه آن از محیط‌زیست نیز حفاظت کند، استفاده بهینه از انرژی فسیلی و افزایش راندمان تجهیزات است. درواقع با توجه به اینکه ۳۰ درصد آلایندگی‌های کشور توسط نیروگاه‌ها تامین می‌شود با افزایش راندمان و ارتقای تجهیزات نیروگاه‌ها می‌توانیم میزان صدمه به محیط‌زیست را کاهش دهیم.

چرا نیروگاه‌های کشور سهم بسیاری در آلودگی دارند؟

درواقع با توجه به اینکه در زمستان با افت فشار گاز مواجه می‌شویم، برخی نیروگاه‌های کشور مجبورند از مازوت استفاده کنند که به واسطه این مسئله آلایندگی بسیاری به جو وارد می‌شود. در حال حاضر تجهیزات نیروگاه‌ها فرسوده شده است، به همین دلیل می‌توانیم برای بهبود مشکلات حوزه انرژی و محیط‌زیست برنامه مدونی برای ارتقا و افزایش راندمان تجهیزات نیروگاه‌ها تنظیم و با استراتژی چند ساله نسبت به بهبود وضعیت نیروگاه‌های کشور اقدام کنیم.

برای حفاظت بهتر از محیط زیست دولت چه اقداماتی در حوزه سوخت می‌تواند انجام دهد؟

یکی از مواردی که در حفاظت از محیط‌زیست اهمیت دارد، بهینه‌سازی سوخت اتومبیل است. در این راستا اقدامات بسیاری انجام پذیر است که در حال حاضر دولت یکی از این اقدامات را در دستور کار خود قرار داده است. درواقع استفاده از گازهای CNG که امروزه مورد توجه دولت قرار گرفته به عنوان سوختی جایگزین بسیار مفید واقع می‌شود، به همین دلیل باید میزان استفاده از این نوع سوخت را افزایش داد تا خودروها بنزین کمتری مصرف کنند.

اجرای سیاست‌گذاری‌های متعدد در حوزه ساخت‌وساز و مسکن انجام شده است. این سیاست‌گذاری‌ها مربوط به مبحث ۱۹ است و قواعد آن حتماً باید عملیاتی شود. در این حوزه بهتر است مجریان مبحث شروع به فعالیت کنند و سیاست‌گذاری‌های آن نیز بیشتر قانون‌مند شود تا ساخت‌وساز بر اساس این استاندارد شکل گیرد.

اهمیت رعایت استاندارد در ساخت و ساز چیست؟

درصورتی که بتوانیم در حوزه مسکن و ساخت‌وساز براساس استانداردهای جهانی عمل کنیم و از مسائلی مانند استفاده از متریال‌های بومی منطقه، خرید تجهیزات با راندمان بالا و عایق‌بندی صحیح ساختمان پیروی کنیم در فصل‌های مختلف گرما و سرما می‌توانیم با کمترین میزان مصرف انرژی، آسایش را برای ساکنان ساختمان فراهم کنیم. علاوه بر این مسئله توجه به استانداردهای جهانی در ساخت‌وساز تاثیر به‌سزایی در حفاظت از محیط‌زیست دارد.

سخن آخر...

با توجه به این مسائل هرچه بتوانیم انرژی فسیلی کمتری در صنایع و تجهیزات مختلف استفاده کنیم و به موجب آن راندمان تجهیزات را نیز افزایش دهیم با محیط‌زیست رابطه دوستانه‌تری برقرار کرده‌ایم و کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد می‌کنیم.

کد خبر 661558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.