۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
از PGEI چه می‌دانید؟

یک دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت: شاخص PGEI مشخص می‌کند که هر کشور چه میزان توانسته از انرژی‌های سبز یا تجدیدپذیر استفاده کند و میزان حرکت آن کشور به سمت توسعه پایدار را شرح می‌دهد. هر چه میزان شاخص PGEI برای یک کشور بیشتر باشد، آن کشور از انرژی فسیلی کمتری استفاده کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انرژی یکی از مسائل بسیار حائز اهمیت در اقتصاد و صنعت تمام کشورهای فعال است. یکی از دلایلی که باعث شده است برخی از کشورها به شدت توسعه پیدا کنند مدیریت مصرف انرژی و استفاده صحیح از منابع است. یکی از مسائلی که باعث شده است مدیریت انرژی تبدیل به دغدغه اصلی کشورهای توسعه‌یافته شود تأثیر سوءمصرف انرژی بر محیط زیست است.

با توجه به اهمیت مشکلات زیست‌محیطی، دنیا به سوی استفاده از نوع دیگری از انرژی‌های طبیعی هدایت شده است که این منابع تحت عنوان انرژی‌های تجدیدپذیر شناخته می‌شوند. امروزه استفاده از انرژی تجدیدپذیر و بی‌نیازی از سوخت‌های فسیلی یکی از اهداف اصلی کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است که در این راستا هر کشوری متناسب با شرایط اقلیمی خود برنامه‌های ویژه‌ای در نظر دارد. برای بررسی بیشتر جهت‌گیری بشر در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و شناخت برنامه‌های جهانی که در این حوزه مطرح شده با ساسان صفریان، دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

انرژی تجدیدپذیر در دنیا چه جایگاهی دارد؟

اگر بخواهیم در رابطه با جایگاه انرژی تجدیدپذیر در دنیا صحبت کنیم، باید از واژه دیگری تحت عنوان اقتصاد سبز یا اقتصاد محیط‌زیست استفاده کنیم. درواقع مباحث مربوط به انرژی تجدیدپذیر تحت این عنوان شناخته می‌شود و از سال ۲۰۱۰ مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا شاخص PGEI مطرح شده که با استفاده از این شاخص می‌توان میزان استفاده از انرژی‌های سبز یا تجدیدپذیر را در هر کشور مشخص کرد.

شاخص PGEI چیست؟

به طور کلی شاخص PGEI مشخص می‌کند که هر کشور چه میزان توانسته از انرژی‌های سبز یا تجدیدپذیر استفاده کند و میزان حرکت آن کشور به سمت توسعه پایدار را شرح می‌دهد. هر چه میزان شاخص PGEI برای یک کشور بیشتر باشد، نشان می‌دهد که آن کشور از انرژی فسیلی کمتری استفاده کرده، به محیط‌زیست ضربه کمتری وارد می‌کند و در آینده نیز می‌تواند از انرژی‌های فسیلی بی‌نیاز شود. درواقع شاخص بالا در PGEI نشان دهنده استفاده صحیح از منابع انرژی است.

کشورهای مختلف برای دستیابی به شاخص‌های بالا چه برنامه‌هایی دارند؟

زمانی که شاخص PGEI در سال ۲۰۱۰ برای تمام کشورهای جهان معرفی شد، اروپا چندین برنامه برای اقتصاد سبز ارائه کرد و به دنبال آن کشورهای دیگر نیز برنامه‌های مختلفی ارائه کردند. درواقع شاخص PGEI توسط اتحادیه اروپا برای کشورهای مختلف تنظیم شده است، اما هر کشوری با توجه به شرایط و زیرساخت‌هایی که دارد برای خود برنامه مشخصی در حوزه اقتصاد سبز پیاده می‌کند.

چرا هر کشور متناسب با شرایط خود باید برنامه‌ریزی کند؟

درواقع مباحث مربوط به اقتصاد سبز وابسته به اقلیم مناطق است بنابراین مقایسه کشورها در این حوزه به راحتی امکان‌پذیر نیست. اگر به شرایط کشورهای مختلف نگاه کنیم‌، متوجه می‌شویم که به طور مثال کشوری مانند ایران را نمی‌توان با پاکستان مقایسه کرد. درواقع ایران از ۳۰۰ روز آفتابی برخوردار است و پتانسیل‌هایی در بهره‌برداری از انرژی زمین‌گرمایی و بادی دارد، اما تعداد روزهای آفتابی در پاکستان به این مقدار نیست و در این کشور تنها انرژی بادی مورد توجه قرار می‌گیرد، بنابراین نمی‌توان نسبت کشورهای مختلف را از نظر میزان مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر با یکدیگر مقایسه کرد.

شاخص PGEI چگونه کشورهای مختلف را رتبه‌بندی می‌کند؟

در شاخص PGEI برای بررسی و رتبه‌بندی کشورهای مختلف، میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را در هر کشور نسبت به پتانسیل‌های موجود در آن مقایسه کرده و درصد می‌گیرد. درواقع این شاخص ابتدا به میزان پتانسیلی که هر کشور در بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، نگاه می‌کند سپس براساس این پتانسیل درصد عملکرد کشورهای مختلف را محاسبه می‌کند.

میزان استفاده از انرژی تجدیدپذیر در ایران چگونه است؟

در ایران با توجه به اقداماتی که انجام شده حدود ۶۵۴ مگاوات برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌دست می‌آید که این میزان از نظر اقتصاد سبز به یک درصد می‌رسد. به عبارت دیگر ایران از یک درصد پتانسیل‌های خود در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کرده که البته اخیراً به واسطه تغییراتی که رخ داده این مقدار کمی افزایش داشته است.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای دیگر چگونه است؟

تا همین لحظه در کشوری مانند آلمان بیش از ۵۰ درصد مصارف از نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌دست می‌آید. آلمان تلاش دارد که این میزان را تا سال ۲۰۳۰ به ۶۵ درصد افزایش دهد. در انگلستان نیز ۴۰ درصد نیروگاه‌های انرژی، تجدیدپذیر شده است و این کشور تلاش دارد طی دو سال برای جبران عقب ماندگی‌های خود این میزان را به ۷۰ درصد افزایش دهد.

در کشورهای دیگری مانند اسپانیا ۳۰ درصد نیروگاه‌ها تجدیدپذیر است و این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ این رقم را به ۱۰۰ درصد برساند. در حال حاضر کشورهای اروپایی در این حوزه فعالیت‌های ویژه‌ای داشته‌اند.

عملکرد کشورهای آسیایی در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر چگونه بوده است؟

در بین کشورهای آسیایی ژاپن تقریباً ۲۴ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر به دست می‌آورد و ترکیه نیز حدود ۱۵ درصد برق خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کند. علاوه بر این کشورها عراق نیز به میزان ۱۰ درصد از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کند. به طور کلی تمام این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که دنیا به دنبال استفاده صحیح از انرژی‌هایی است که خداوند در طبیعت قرار داده است.

کد خبر 659713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.