برنامه مدون؛ حلقه مفقود انرژی‌های تجدیدپذیر

«ایران تحت تابش خوبی از خورشید قرار دارد و با استفاده از این ویژگی، می‌توان به خوبی برق و آب گرم کشور را تأمین کرد؛ اما در صورتی که برنامه‌ای مدون در این زمینه طراحی نشود، در آینده کشور ما تبدیل به وارد کننده نفت می‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاکنون سوخت‌های فسیلی منبعی برای تأمین انرژی‌های مورد نیاز بشر بود؛ اما به دلیل اینکه این مسئله موجب آلودگی بیش از حد کره زمین و آسیب به محیط‌زیست می‌شد، دنیا به دنبال استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر رفت. انرژی‌های تجدیدپذیر قابلیت تبدیل دارد و همین عامل موجب کمک به محیط‌زیست می‌شود؛ زیرا بدون اینکه ضرری به کره زمین وارد کنیم، می‌توانیم انرژی تابش خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل کنیم و بیشترین بهره‌وری را داشته‌باشیم.

انرژی‌های تجدیدپذیر، جایگزین بسیار مناسبی برای سوخت‌های فسیلی است؛ زیرا با استفاده از آن‌ها می‌توان بدون پرداخت هزینه اضافی، انرژی مورد نیاز یک منطقه را تأمین کرد. به طور مثال ایران پتانسیل بسیار مناسبی در این زمینه دارد و اگر دولت بتواند راهی برای استفاده مناسب از انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه دهد، می‌توانیم بدون استفاده از سوخت فسیلی، برق کشور را تأمین کنیم. برای بررسی بیشتر مبحث انرژی تجدیدپذیر با ساسان صفریان، کارشناس‌ارشد انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

انرژی تجدیدپذیر چیست؟

به طور کلی انرژی مورد نیاز بشر از انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر تأمین می‌شود. انرژی‌های فسیلی از سوختن نفت و گاز به دست می‌آید و همین عامل، ضررهای زیان‌باری به طبیعت وارد می‌کند؛ اما انرژی‌های تجدیدپذیر همان طور که از نامشان مشخص است، قابلیت تبدیل دارد و استفاده از آن‌ها، ضرری به محیط‌زیست وارد نمی‌سازد؛ مانند تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی که هیچ ضرری به کره زمین وارد نمی‌کند.

انرژی تجدیدپذیر چه مزایایی دارد؟

در کشورها و مناطقی که تابش آفتاب در آن‌ها بسیار است، معمولاً استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، انتخاب عاقلانه‌ای است؛ زیرا علاوه بر ارائه انرژی، بسیار سودمند است. درواقع در مناطقی که تابش آفتاب زیاد است، می‌توانیم به خوبی از آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی استفاده و با استفاده از تابش خورشید، انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنیم. در ایران نیز به خوبی می‌توان از این نوع انرژی استفاده کرد و بدون پرداخت هزینه اضافی از انرژی برق بهره برد؛ البته انرژی‌های تجدیدپذیر در ابتدا هزینه بسیاری دارد، اما با گذشت زمان هزینه تأمین انرژی کاهش یافته و حتی رایگان می‌شود.

چرا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اهمیت دارد؟

کشورهایی که در منطقه کمربند میانه زمین قرار گرفته است مانند کشورهای خاورمیانه و ایران، بسیار در معرض تابش خورشید هستند و شرایط مناسبی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارند؛ اما در صورتی که این مناطق به خوبی از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکنند، در نهایت مجبور به مصرف انرژی‌های فسیلی می‌شوند که سرانجام آن، آلودگی هوا و مضرات دیگری خواهد شد. درواقع استفاده از انرژی‌های فسیلی، بهای بسیاری دارد و با توجه به اینکه ایران در موقعیت مناسبی قرار گرفته، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مفید است.

انرژی‌های تجدیدپذیر از چه راه‌هایی تأمین می‌شود؟

انرژی تجدیدپذیر، انواع بسیاری دارد که از جمله آن‌ها زمین گرمایی، خورشیدی و امواج دریا است. به طور کلی هر انرژی که در طبیعت موجود است و بتوان از آن‌ها بهره‌برداری کرد، به عنوان انرژی تجدیدپذیر شناخته می‌شود که مهم‌ترین آن زمین گرمایی، باد و امواج دریا است.

چه مناطقی از ایران پتانسیل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد؟

در زمینه انرژی باد، مناطق خراسان‌شمالی و رضوی بسیار پتانسیل دارد و مناطق کویری مانند یزد نیز در زمینه تأمین انرژی خورشیدی، پتانسیل بسیاری دارد. البته به دلیل اینکه تکنولوژی انرژی‌های تجدیدپذیر هنوز به طور مناسبی توسعه نیافته است، نقطه‌ضعف‌هایی در این صنعت وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها، راندمان است؛ به طور مثال در تأمین انرژی خورشیدی بیش‌ترین راندمان ۲۰ درصد بوده، اما به دلیل اینکه تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است، این ضعف نیز برطرف خواهد شد.

پیشنهاد شما برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر در ایران چیست؟

پیشنهاد من این است که وزارت نیرو طرحی ارائه دهد تا در مناطق مرکزی ایران به بهترین شکل از این انرژی بهره‌برداری شود؛ زیرا با استفاده از پتانسیل موجود در مناطق مرکزی، می‌توان برق کل کشور را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کرد.

آیا انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان‌های شهری نیز کاربرد دارد؟

بله. مبحث ۱۹ پیرامون این مسئله توضیح داده است و براساس آن، می‌توان به بهترین شکل با نصب آب‌گرم‌کن و پنل‌های خورشیدی در پشت‌بام منازل از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کرد. شهرداری نیز تلاش دارد مزایا و امتیازهایی برای ساختمان‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، ارائه دهد و بخش‌نامه‌ای برای آن صادر کرده است.

آیا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ملاک سبز بودن ساختمان است؟

بله. مبنای سبز بودن ساختمان‌ها استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است و هنگامی ساختمان ساخته شده، سبز شناخته می‌شود که به بهترین شکل ممکن از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند؛ حتی در شرایطی باید مصرف انرژی فسیلی به صفر برسد و ساختمان به شکلی طراحی شود که تمام انرژی مورد نیاز از اقلیم تأمین شود.

انرژی تجدیدپذیر چه معایبی دارد؟

یکی از معضلات انرژی تجدیدپذیر، راندمان آن‌ها است که مقداری پایین بوده و ضعف دیگر آن‌ها بازیافت پنل‌ها است. درواقع هنگامی که عمر مفید پنل‌های خورشیدی به دلیل سیلیکون بودنِ جنس آن‌ها به اتمام می‌رسد، بازیافت آن‌ها سخت بوده و به مشکل می‌خورد.

سخن آخر...

ایران تحت تابش خوبی از خورشید قرار دارد و با استفاده از این ویژگی، می‌توان به خوبی برق و آب گرم کشور را تأمین کرد؛ اما در صورتی که برنامه‌ای مدون در این زمینه طراحی نشود در آینده کشور ما تبدیل به وارد کننده نفت می‌شود؛ بنابراین بهتر است انرژی‌های فسیلی را به صنایع بالادستی اختصاص دهیم و انرژی مورد نیاز شهرها را از منابع تجدیدپذیر تأمین کنیم.

کد خبر 563379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.