عملکرد مطلوب نهادهای مسئول در حوزه مدیریت مصرف انرژی

«یکی از رویکردهایی که در مدیریت مصرف انرژی مورد توجه قرار می‌گیرد، رویکرد اقتصادی است. همواره برای جامعه مسائل اقتصادی بسیار حائز اهمیت است که در این راستا می‌توان برای مدیریت مصرف انرژی یارانه‌های انرژی را هدفمند و میزان مصرف منابع انرژی را مدیریت کرد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، انرژی یکی از مسائل بسیار حائز اهمیت در اقتصاد و صنعت تمام کشورهای فعال است. یکی از دلایلی که باعث شده است برخی از کشورها به شدت توسعه پیدا کنند، مدیریت مصرف انرژی و استفاده صحیح از منابع است. در حال حاضر مهم‌ترین هدف کشورهای توسعه‌یافته، مدیریت منابع انرژی است و در این راستا قصد دارند که نیاز خود به منابع فسیلی را به صفر برسانند و از منابع تجدیدپذیر برای رفع نیازهای خود استفاده کنند. با توجه به اهمیت مشکلات حوزه انرژی امروزه کشورهای در حال توسعه نیز در حوزه مدیریت مصرف منابع خود اقدامات بسیاری انجام داده‌اند و اهداف بلندمدتی در این زمینه دارند.

امروزه مدیریت مصرف انرژی و استفاده بهینه از منابع یکی از دغدغه‌های اصلی کشورهای توسعه یافته است. در این راستا رویکردهای بسیاری تدوین شده است که برای بررسی هر یک از این رویکردها و درک بیشتر اهمیت مدیریت مصرف انرژی با ساسان صفریان، دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

امروز مدیریت مصرف انرژی در جهان چه جایگاهی دارد؟

در حال حاضر مدیریت مصرف انرژی در کل جهان به عنوان چالشی مهم مورد توجه قرار گرفته است؛ به‌ویژه در کشورهای جهان سوم این مسئله بیشتر حائز اهمیت است. در تمام کشورها میزان مدیریت مصرف انرژی و اهمیت آن براساس شاخصه‌های آن منطقه بررسی شده و شدت آن مشخص می‌شود.

منظور از بهینه‌سازی مصرف انرژی چیست؟

درواقع مدیریت مصرف انرژی یا بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از مسائل بسیار حائز اهمیت است. در بهینه‌سازی مصرف انرژی تلاش می‌کنیم که از منابع انرژی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، البته مدیریت مصرف یا بهینه‌سازی آن به معنای کاهش مصرف انرژی نیست، بلکه این مسئله به مصرف صحیح انرژی تاکید دارد. در مدیریت مصرف انرژی باید شیوه مصرف صحیح را به مردم، صنعت و دولت آموزش دهیم.

در حال حاضر بیشترین مصرف انرژی توسط چه ارگان‌هایی صورت می‌گیرد؟

برای بررسی شرایط مصرف انرژی در کشورها و ارگان‌های مختلف، باید عوامل بسیاری را مدنظر قرار داد. در حال حاضر بیشترین مصرف انرژی در دنیا طبق آمار و ارقام منتشر شده، صرف صنایع می‌شود. درواقع منابع انرژی در صنایع به بهترین شکل ممکن استفاده شده و سپس تبدیل به سرمایه اقتصادی برای کشور می‌شود.

مصرف انرژی در ایران چگونه است؟

در ایران بیشترین میزان انرژی برای مصارف خانگی و اداری استفاده می‌شود و به همین دلیل مصرف انرژی بازده اقتصادی ندارد. با توجه به مسائل مربوط به اتلاف انرژی زمانی که در خانه و ادارات انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازده اقتصادی مناسبی را ایجاد نمی‌کند و در حال حاضر طبق آمار و ارقام نزدیک ۶۵ درصد گاز و بیش از ۴۰ درصد برق کشور در دو حوزه ساختمان‌های مسکونی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی چه رویکردهایی وجود دارد؟

امروزه در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده صحیح از منابع رویکردهای بسیاری وجود دارد که می‌توان به چهار دسته فنی‌مهندسی، اقتصادی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی تقسیم‌بندی کرد. درواقع اگر قصد داشته‌باشیم برای مصرف صحیح انرژی در کشور فرهنگ‌سازی انجام دهیم باید در راستای این چهار رویکرد گام برداریم تا به نتیجه مطلوب مورد نظر دست پیدا کنیم.

در حوزه فنی‌مهندسی مدیریت مصرف انرژی چه مسائلی مورد توجه قرار می‌گیرد؟

مسائل مربوط به حوزه فنی‌مهندسی که بیشتر به ساختمان‌های تجاری و اداری مربوط می‌شود در ایران زیر نظر سازمان نظام مهندسی است در راستا مبحث ۱۹ می‌تواند مهم واقع شود، همچنین در کنار آن استفاده از منابع تجدیدپذیر نیز باید به نحو جدی مدنظر قرار گیرد.

خوشبختانه در رویکرد فنی‌مهندسی، نهاد مسئول مسکن و شهرسازی عملکرد مطلوبی داشته است و توانسته زیرساخت‌های مورد نیاز را برای اجرای اقدامات لازم ایجاد کند. درواقع می‌توان گفت که در این حوزه به نقاط مطلوبی دست یافته‌ایم و اکنون باید اقدامات لازم را به مرحله عملیاتی برسانیم که این مسئله نیازمند فرهنگ‌سازی است.

درواقع برای اینکه بتوانیم در حوزه فنی‌مهندسی به مدیریت و استفاده بهینه از منابع انرژی کمک کنیم، باید به سازمان نظام مهندسی حوزه مسکن و شهرسازی توجه داشته‌باشیم. در این حوزه فرهنگ‌سازی و اجرایی کردن مبحث ۱۹ می‌تواند تاثیر به‌سزایی داشته‌باشد. قطعاً توجه به این مسائل می‌تواند در ساخت‌وسازهای آینده مصرف برق و گاز را به بهترین شکل ممکن کاهش دهد.

منظور از رویکرد اقتصادی در مصرف بهینه منابع انرژی چیست؟

یکی دیگر از رویکردهایی که در مدیریت مصرف انرژی مورد توجه قرار می‌گیرد، رویکرد اقتصادی است. همواره برای جامعه مسائل اقتصادی بسیار حائز اهمیت است که در این راستا می‌توان برای مدیریت مصرف انرژی یارانه‌های انرژی را هدفمند و میزان مصرف منابع انرژی را مدیریت کرد.

در حال حاضر نهادهای مسئول کشور در حوزه مدیریت مصرف انرژی اقدامات مطلوبی انجام داده‌اند. در این زمینه شرکت گاز و برق قوانین خوبی تنظیم کرده و مصارف هر ساختمان را براساس استاندارد طبقه‌بندی کرده‌اند. طبق این برنامه هر ساختمانی که بیش از حد مصرف انرژی داشته‌باشد جریمه خواهد شد. البته در بررسی میزان مصرف ساختمان، نوع ساخت‌وساز نیز حائز اهمیت است.

کد خبر 662226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.