اوتیسم چیست؟ + علائم، پیشگیری و درمان

اوتیسم یک اختلال عصبی و تکاملی است که بر نحوه یادگیری و ارتباط با دیگران تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اوتیسم یک اختلال عصبی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار شخص تأثیر می‌گذارد. اگرچه این بیماری در هر سنی قابل تشخیص است، اما معمولاً نشانه‌های آن در دو سال اول زندگی پدیدار می‌‎شوند، به همین دلیل به عنوان یک اختلال تکاملی توصیف می‌شود. افراد از هر جنسیت، نژاد و قومیت ممکن است اختلال طیف اوتیسم را تجربه کنند.

علائم اوتیسم چیست؟

علائم اوتیسم معمولاً در دو سال اول زندگی فرد پدیدار می‏‌شود، البته برخی کودکان این علائم را از هنگام تولد نشان می‌دهند. اوتیسم تأثیرات زیادی بر ارتباطات فردی و اجتماعی فرد می‌گذارد و باعث بروز الگوهای گفتاری غیرمعمول مانند حرف زدن شبیه به ربات، برقرار نکردن تماس چشمی با دیگران، تکرار مداوم عبارات، مشکل در درک احساسات و بیان آن‌ها، مشکل در حفظ مکالمه، پاسخ ندادن به صدا زدن اسم فرد مبتلا، اختلالات یادگیری و شناختی و رفتارهای تکراری و غیرمعمول می‌شود.

علت بروز اوتیسم چیست؟

محققان هنوز علت قطعی بروز اوتیسم را نمی‌دانند، اما نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عوامل ژنتیک به همراه عوامل محیطی می‌تواند باعث بروز اوتیسم شود. داشتن یک خواهر یا برادر مبتلا به اوتیسم، سن بالای والدین، اختلالات ژنتیکی همچون سندرم داون و وزن بسیار کم نوزاد هنگام تولد احتمال بروز اوتیسم را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مصرف بعضی از داروها و مواد شیمیایی در زمان بارداری مانند داروهای ضد تشنج خطر ابتلای فرزند به اوتیسم را افزایش می‌دهد. اختلالات متابولیسمی مانند چاقی و دیابت مادر نیز در این زمینه تأثیرگذار است.

چگونه می‌توان اوتیسم را تشخیص داد؟

پزشکان می‌توانند با تجزیه و تحلیل رفتار و تکامل کودکان اوتیسم را تشخیص دهند. اوتیسم معمولاً تا دو سالگی قابل تشخیص است. تشخیص به موقع آن نیز امکان درمان و بهبود سریع‌تر را فراهم می‌کند. از آنجایی که اختلال طیف اوتیسم بسیار پیچیده است و گاهی با دیگر بیماری‌ها یا اختلالات یادگیری همراه است، انجام دادن آزمایش خون و تست شنوایی می‌تواند به تشخیص قطعی بیماری کمک زیادی کند.

درمان اوتیسم

در حال حاضر هیچ درمان قطعی و مشخصی برای اوتیسم وجود ندارد، البته روش‌های زیادی برای کاهش علائم و افزایش توانایی‌های فرد مبتلا وجود دارد. برای درمان اوتیسم، دارودرمانی در کنار رفتاردرمانی بهترین پاسخ را خواهد داد البته داروهای این بیماری باید تحت نظر روانپزشک در کنار دیگر درمان‌ها تجویز شود. به نظر می‌رسد که تشخیص زودهنگام بیماری و شروع روش‌های درمانی تأثیرات مثبت بیشتری بر بهبود سریع‌تر وضعیت فرد داشته باشد.

چگونه می‌توان خطر بروز اوتیسم را کاهش داد؟

با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می‌توان احتمال بروز اوتیسم را کاهش داد. توصیه شده است، در دوران بارداری چکاپ‌های منظم داشته باشید، از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، مکمل‌ها و ویتامین‌های توصیه شده را مصرف کنید، قبل از مصرف هر نوع دارویی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید و پیش از زایمان مراقبت‌های مناسبی از خود داشته باشید.

کد خبر 660405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.