۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
پاندمی تمام شده، نه کرونا!

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت کووید -۱۹ دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشتی در سطح جهانی نیست و مجوز پایان‌دادن به «وضعیت اضطراری» بیماری کرونا صادر شد، اما باید دقت کرد که معنای این مجوز پایان بیماری کرونا نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان جهانی بهداشت روز گذشته اعلام کرد که کووید -۱۹ دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشتی در سطح جهانی نیست.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت طی جلسه کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت در روز پنجشنبه، مجوز پایان‌دادن به «وضعیت اضطراری» بیماری کرونا را صادر کرد.

«تدروس آدهانوم گبریسوس»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، در این جلسه اظهار کرد: این تصمیم به معنای پایان حیات ویروس کووید -۱۹ نیست، بلکه منظور این است که بیماری کرونا دیگر به عنوان یک تهدید بهداشتی در سطح جهانی محسوب نمی‌شود و با دریافت واکسن و سایر مراقبت‌های بهداشتی می‌توان آن را کنترل کرد.

براساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، نرخ مرگ‌ومیر از بالاترین تعداد در ابتدای ژانویه ۲۰۲۱ که شامل بیش از ۱۰۰ هزار نفر در هفته بود، به بیش از ۳۵۰۰ نفر تا اواخر آوریل ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

از سوی دیگر با استناد بر آمارهای موثق از ابتدای پاندمی کرونا تا کنون، شمار مبتلایان به این بیماری در دنیا به بیش از ۶۸۰ میلیون نفر رسیده و بیش از شش میلیون و ۸۰۰ هزار مورد مرگ ناشی از این بیماری نیز ثبت شده است.

پاندمی تمام شده، نه کرونا!

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت درباره اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی بر اساس دستورالعمل‌های خود این نتیجه‌گیری را کرد و خیلی هم زود این اتفاق نیفتاده است. بیش از سه سال از آغاز همه‌گیری کووید ۱۹ گذشته است و ویروس‌ها هم به‌طور معمول به همین شیوه عمل می‌کنند که پس از مدتی سرایت‌پذیری آن‌ها افزایش یافته است، اما کشندگی آن‌ها کاهش می‌یابد و به این ترتیب به بیماری‌هایی تبدیل می‌شوند که دیگر حالت پاندمی و جهانی ندارند و ممکن است در برخی محل‌ها وجود داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا به هیچ عنوان به معنای پایان وجود کرونا نیست، افزود: همان‌طور که آنفلوآنزایی که ۱۰۰ سال پیش بروز پیدا کرد، هنوز تمام نشده است، کرونا هم تمام نمی‌شود و نیاز به رعایت دارد. سازمان بهداشت جهانی تنها «شرایط اضطراری» را پایان‌یافته اعلام کرده است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: توصیه ما این است که افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند از خود مراقبت کنند، چراکه خودمراقبتی مهم‌ترین اصل است. افراد عادی شاید با ابتلاء به ویروس دچار مشکل خاصی نشوند، اما یک بیمار زمینه‌ای ممکن است شرایط سختی را تجربه کند و کارش به بستری در ICU و مرگ‌ومیر برسد. به همین دلیل ماسک زدن در فضای سربسته و حفظ فاصله فیزیکی ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه هر دستورالعمل مقابله‌ای با بیماری ممکن است بعد از مدتی بسته به شرایط تغییر کند، اضافه کرد: آخرین دستورالعمل ما این بود که در فضای باز استفاده از ماسک لازم نیست و در مورد واکسن هم توصیه این بوده است که افراد بالای ۱۸ سال پس از شش ماه از تزریق آخرین دز واکسن و یا به‌طور کلی سالی یک‌بار اقدام به تزریق واکسن کنند.

کریمی درباره وضعیت فعلی بروز کرونا در کشور نیز گفت: روند بیماری کاهشی است و از حدود هفتم فروردین‌ماه که قله پیک موج هشتم را داشتیم تا کنون روند کاهش داشته است. نمی‌توان گفت این موج تمام شده است، زیرا دیدیم که موجی دو کوهانه بوده است، اما اگر پروتکل‌ها به خوبی رعایت شود به نظر می‌رسد که نزدیک به شرایط با ثبات هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان از بروز موج نهم بیماری پیش‌بینی داشت، اظهار کرد: این موضوع وابسته به اینکه است که جهش جدیدی از بیماری اتفاق افتد یا خیر، اما در حال حاضر در شیب نزولی بیماری قرار داریم.

کد خبر 659654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.