ایران در کنترل مرگ‌ومیر مادران و نوزادان موفق بوده است / استان اصفهان، در رتبه دوم کشوری

در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، ایران توانسته مرگ و میر مادران را تا ۹۰ درصد کاهش داده و یکی از کشورهای پیشرو در کاهش مرگ و میر مادران باشد، به‌طوری که مرگ و میر نوزادان به یک درصد کاهش پیدا کرده است، استان اصفهان نیز در این زمینه یکی از استان‌های شاخص کشور به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اهمیت سلامتی در حرکت‌های تعالی‌بخش، اظهار کرد: نعمت صحت و سلامت بسیار اهمیت داشته و به طور ویژه پرداختن به سلامتی زنان در هر دو بخش درمان و آموزش حائز اهمیت است. نیاز داریم زنان را به عنوان محور سلامت و آموزش در خانواده به رسمیت شناخته و در برنامه‌ها اولویت ویژه‌ای را برای آموزش زنان و برای سلامت آن‌ها هزینه کنیم، زیرا زنان محور خانواده هستند و سلامتی، تندرستی، نشاط و شادابی آن‌ها به کل خانواده و فرزندان منتقل می‌شود و از طرفی آموزش‌دهنده و تربیت‌کننده نسل هستند.

وی افزود: معتقدم آموزش مسائل بهداشتی هم به‌صورت خاص، مهارتی و تخصصی و هم به‌صورت عام باید در نظر گرفته شود. در ایران ۶۰ درصد از دانشجویان پزشکی و ۴۰ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و کادر پزشکی را زنان تشکیل می‌دهند، به طوری که اکنون در همه رشته‌ها می‌توانیم برای زنان، پزشک و متخصص زن داشته باشیم، برای کسانی که می‌خواهند مساله انطباق انجام شود که یکی از قوانین جمهوری اسلامی ایران هم وجود دارد، قابل انجام است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، ایران توانسته مرگ و میر مادران را تا ۹۰ درصد کاهش داده و یکی از کشورهای پیشرو در کاهش مرگ و میر مادران است؛ به‌طوری که مرگ و میر مادران را از ۲۵۰ در ۱۰۰ هزار به ۱۸ در ۱۰۰ هزار رسانده است. مرگ و میر نوزادان نیز به یک درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در حوزه تأمین مسائل تغذیه‌ای و نیاز مادران نیز اقدامات خوبی در ایران انجام شده است، تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه کمبود آهن که یکی از مسائل مبتلا به زنان است، ایران ۱۳ درصد، آمریکا ۱۷ درصد و کشورهایی مانند فرانسه ۲۳ درصد کمبود آهن دارند، بنابراین ایران توانسته با برنامه تغذیه‌ای و حمایتی خود، بسیاری از این کمبودها را مهار کند.

خزعلی خاطرنشان کرد: امید است با تلاش جدی که در این مسیر انجام می‌شود، همکاری و همدلی میان کشورهای منطقه بیش از پیش باشد و ما در منطقه هم بیماری‌های مسری را مهار و ریشه‌کن کنیم و هم بتوانیم سطح بهداشت و درمان زنان را بالاتر بریم تا زنان با توانمندی خودشان و با آموزشی که می‌بینند و می‌دهند، در سراسر جهان الگو باشند.

وی با اشاره به قراردادی که در نشست بیست‌وششمین کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج که شامل عراق، افغانستان، پاکستان، ایران و تاجیکستان منعقد شد، افزود: با این قرارداد تعدادی از خواهران‌مان از افغانستان برای آموزش‌های پزشکی به ایران خواهند آمد. از کشورهای دیگر هم مانند عراق دانشجویانی داشتیم. در عین حال معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری آمادگی دارد شرایطی را فراهم کند که در آموزش و مهارت‌های خاص کارآفرینی و توانمندسازی زنان با کشورهای منطقه همکاری کند. پیشنهاد کمیته سلامت زنان را مطرح می‌کنم و امید است نشست بعدی ما در زمینه سلامت زنان و مادران برگزار شود.

موفقیت اصفهان در کنترل مرگ‌ومیر مادران و نوزادان

محبوبه والیانی، مدیر گروه مامایی و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در خصوص جایگاه مناسب اصفهان در کشور برای کنترل مرگ‌ومیر مادران و نوزادان اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کنترل مرگ‌ومیر مادران باردار شاخص است، اما از اسفندماه سال ۹۸ که با کووید _۱۹ مواجه شدیم، تعداد مرگ‌ومیر تحت تأثیر کرونا قرار گرفت و بیش از ۵۰ درصد مرگ‌ومیرها بر اثر کووید _۱۹ بود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، ۱۸ مورد مرگ داشتیم که ۱۴ مورد آن براثر کووید _۱۹ بود، اما دانشگاه علوم پزشکی برای کنترل مرگ‌ومیر مادران باردار در کشور رتبه دوم را دارد. در سال ۱۴۰۱، ۱۱ مورد مرگ‌ومیر داشتیم که افرادی بودند که بیشتر آن‌ها بیماری زمینه‌ای داشتند، به همین دلیل درخواست داریم بانوانی که تمایل به بارداری دارند، سه ماه قبل از بارداری به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و راهنمایی و مراقبت شوند.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طبق آماری که وزارت بهداشت برای دانشگاه فرستاده است، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در میان تمام دانشگاه‌ها در استفاده از روش‌های زایمان بدون درد رتبه اول را در کل کشور دارد.

کد خبر 659463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.