نقش ویژه ماماها در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: جامعه مامایی کشور، با تأمین حفظ سلامتی مادران و فرزندان آن‌ها، نقش مهمی در اجرای هر چه بهتر و تسهیل‌گری قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نادیا رحیمی امروز _یکشنبه دهم اردیبهشت‌ماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی ماما برگزار شد، اظهار کرد: شعار روز جهانی ماما، «ماما حامی فرزندآوری و سلامت خانواده» مطرح شده است و با توجه به این شعار، باید به نقش دانش‌آموختگان رشته مامایی توجه داشته باشیم.

وی افزود: جامعه مامایی کشور، با تأمین حفظ سلامتی مادران و فرزندان آن‌ها، نقش مهمی در اجرای هر چه بهتر و تسهیل‌گری قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارند.

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت پایین آمده و جامعه به سمت پیر شدن پیش می‌رود، گفت: باید برای جلوگیری از بحران پیری جمعیت، تلاش کنیم. این مشکل دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها دغدغه‌های فکری خانواده‌ها برای فرزندآوری است، از خانواده‌ها درخواست داریم که با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت سلامت به منزل خود یا پایگاه‌های سلامت، از امتیازاتی که برای مادران قبل و بعد از بارداری در این مراکز وجود دارد، مطلع شوند و از آن‌ها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در این مراکز خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و مراقبتی به طور رایگان انجام می‌شود. خانه‌های بهداشت در تمام مناطق وجود دارد و خانواده‌ها به راحتی می‌توانند خود را به نزدیک‌ترین واحد برساند.

رحیمی اظهار کرد: در این مراکز خدمات مراقبت از پیش از بارداری تا پس از زایمان، توسط دانش‌آموختگان مامایی انجام می‌شود و خدمات مختلف دیگری نیز مانند پیشگیری از سرطان شایع بانوان، مشاوره برای دوران بلوغ و یائسگی نیز انجام می‌شود.

وی افزود: ۲۰ درصد از مادران بارداری که در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان زایمان می‌کنند، خدمات خود را از بخش خصوصی دریافت خواهند کرد و از اینکه یک بخش خصوصی فعال برای کمک داریم استقبال می‌کنیم.

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: توصیه ما این است که مادران باردار از خدمات حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم خدمات دریافت کنند و از مکمل‌های دارویی که به‌صورت رایگان در اختیار مادران قرار می‌گیرد، کلاس‌های زایمان و سایر خدمات بهداشتی استفاده کنند.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان و دیگر خدمات مرتبط با زنان و مادران در مراکز بهداشت، گفت: در سال ۱۴۰۱، ۴۴ هزار و ۴۸۶ مورد بارداری که حداقل یک بار به مراکز بهداشت مراجعه کرده‌اند ثبت شده است و آمار شرکت مادران باردار در کلاس‌های آمادگی زایمان ۱۴ هزار و ۱۰۶ مورد بوده است.

رحیمی تصریح کرد: اصفهان بین دانشگاه‌های تیپ یک، بهترین حضور مادران باردار را در کلاس‌های آمادگی زایمان داشته است. حدود ۲۰ درصد از مادران در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱، در کلاس‌ها حاضر شدند، البته تا آمار ایده‌آل که ۵۰ درصد مادران است، فاصله داریم.

وی در خصوص طرح کارناوال روز ماما که در تاریخ یازدهم تا سیزدهم اردیبهشت‌ماه قرار است در منطقه حصه و دارک مستقر شوند، گفت: سطح حوزه بهداشت بیش از یک‌هزار واحد ارائه‌دهنده خدمت داریم و در همین منطقه بیش از ۱۰ مرکز بهداشت داریم، اما به مناسبت روز جهانی ماما می‌خواهیم به سراغ کسانی برویم که به طور معمول به ما مراجعه نمی‌کنند و بتوانیم جذب مخاطب داشته باشیم و آن‌ها را با خدمات آشنا کنیم.

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص جذب فارغ‌التحصیلان، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح پزشک خانواده شهری، انتظار داریم که با توجه به اینکه تمام افراد جامعه باید تحت پوشش قرار گیرند، جذب ماما هم داشته باشیم.

کارنامه خوبی در پیشگیری از مرگ مادران باردار داریم

وی افزود: در حوزه بهداشت حدود یک هزار دانش‌آموخته مامایی مشغول به کار هستند که تعداد قابل توجهی هم با طرح تحول مشغول به کار شدند. با توسعه خدمات بهداشتی در طرح پزشک خانواده موظف هستیم تعداد نیروی بیشتری جذب کنیم که تمهیداتی از سوی وزارت بهداشت اندیشیده شده است.

رحیمی گفت: دستورالعمل‌های ارائه خدمات به مادران باردار همواره به روز می‌شود، پیشگیری از مرگ‌ومیر مادران باردار مسئله بسیار مهمی است که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کارنامه خوبی در این بخش داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نظام خدمات بهداشتی دارای سطح‌بندی است و درصورت نیاز به مراتب بالاتر ارجاع داده می‌شود، اما مادر رها نمی‌شود. بعد از آن خدمات توسط ماما تکمیل می‌شود و ادامه پیدا می‌کند.

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه امکان رصد خدمات فراهم شده است، تصریح کرد: از روش‌های مختلفی برای پایش ارائه خدمات استفاده می‌کنیم. رصد دائمی خدمات داریم که اگر مورد تخلفی وجود دارد، متوجه شویم.

وی خاطرنشان کرد: امسال شعار جهانی روز ماما «همگام با هم در راستای تحقق شواهد علمی مامایی» و شعار ملی «ماما حامی فرزندآوری و سلامت خانواده» است.

رحیمی اظهار کرد: در حال حاضر واحدهای تسهیلات زایمانی داریم که در آن‌ها تنها ماما مسئول زایمان است. آنچه برای ما مهم است، تولد نوزاد سالم از مادر سالم است، بنابراین اگر مادر نیاز به سزارین یا پزشک متخصص داشته باشد از آن‌ها استفاده می‌گیریم. براساس سامانه کشوری عامل زایمان مشخص است، بیشتر زایمان‌ها توسط پزشک متخصص یا با حضور او انجام می‌شود.

کد خبر 658063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.