لزوم فرهنگ‌سازی برای انتخاب زایمان طبیعی به جای سزارین

مدیرگروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: لازم است برای تشویق مادران باردار به زایمان طبیعی فرهنگ‌سازی شود. بیش از ۱۵ سال است که فعالیت جدی داریم تا مردم متوجه شوند، زایمان طبیعی بدون استفاده از داروها چقدر می‌تواند به نفع مادر و کودک باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محبوبه والیانی امروز _یکشنبه دهم اردیبهشت‌ماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی ماما برگزار شد، با اشاره به مزایای زایمان طبیعی نسبت به زایمان سزارین، اظهار کرد: لازم است برای تشویق مادران باردار به زایمان طبیعی فرهنگ‌سازی شود. بیش از ۱۵ سال است که فعالیت جدی داریم تا مردم متوجه شوند، زایمان طبیعی بدون استفاده از داروها چقدر می‌تواند به نفع مادر و کودک باشد.

وی افزود: در این راستا باید تلاش کنیم زایمان طبیعی فیزیولوژیک و روش‌های کنترل درد غیردارویی برای زایمان طبیعی بیشتر مورد انتخاب مادران باردار قرار گیرد.

مدیرگروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وقتی مادر بارداری عمل سزارین می‌کند، پس از آن به تعداد محدود می‌تواند دوباره سزارین داشته باشد و این احتمال وجود دارد که بعد از اینکه فرزند را خارج کردند، رحم را نیز از بدن مادر خارج کنند.

وی با بیان اینکه باید عوارض سزارین به گوش مردم برسد، تصریح کرد: احتمال ابتلاء به آسم در فرزندانی که از طریق سزارین به دنیا می‌آیند، ۵۰ درصد بیشتر از سایر کودکان است. این عدد برای ابتلاء به بیماری دیابت ۲۵ درصد بیشتر از دیگر کودکان و برای چاقی نیز ۲۰ درصد بیشتر از دیگران است.

والیانی خاطرنشان کرد: سزارین تنها در شرایط خاص عمل جراحی مؤثری است، اما اینکه بخواهیم این عمل را برای همه انجام دهیم کار بسیار غلطی است. برخلاف همه توصیه‌ها، بسیاری از مردم این روزها زایمان طبیعی را دور از شأن می‌دانند و به زایمان سزارین افتخار می‌کنند.

وی اظهار کرد: زمانی یک زایمان خوب انجام می‌شود که کل گروه زایمان و درمانی به خوبی کار خود را انجام دهند، لازم است که از مدیران بیمارستان گرفته تا کادر درمان و ماما، یک نگرش داشته باشند.

مدیرگروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: لازم است این فرهنگ‌سازی انجام شود تا بانوان و مادران باردار بیش از پیش به ماما مراجعه کنند.

وی افزود: گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه همین هفته، همایش چندروزه‌ای را در مرکز همایش‌های دانشگاه اجرا می‌کند و این هم یکی از فعالیت‌هایی است که در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت انجام می‌شود.

والیانی با اعلام اینکه چهاردهم اردیبهشت‌ماه در سه میدان انقلاب، میدان امام حسین (ع) و میدان نقش جهان پایگاه‌های مامایی از ساعت هشت صبح تا ۱۴ مستقر خواهند شد، گفت: در برنامه دیگری از فردا به مدت سه روز در چهار محله شهر اصفهان از جمله حصه جنوبی، زینبیه، قائمیه و شیخ طوسی پایگاه مامایی خواهیم داشت و از هشت صبح تا ۱۴ خدمت‌رسانی خواهیم کرد.

وی گفت: مانند گذشته، شش اتوبوس که به شعارهای بهداشتی آذین‌بندی شده‌اند در بزرگمهر، پل خواجو، سی‌وسه پل، میدان قدس، میدان جمهوری و میدان لاله مستقر خواهند شد و در آن‌ها خدمات مشاوره‌ای و مامایی به زنان ارائه خواهد.

مدیر گروه مامایی و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: سالیانه ۳۰ تا ۴۰ دانشجو در مقطع کارشناسی پذیرفته می‌شوند، در مقطع کارشناسی ارشد پنج گرایش داریم و گرایش بهداشت باروری را در مقطع دکتری داریم، مقطع دکتری مامایی بالینی را نیز در سال‌های آینده در اصفهان خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر طرح نیروی انسانی برای مامایی اجباری شود، در امر استخدام موفق‌تر خواهند بود. اولین درخواست ما این است که سازمان‌های استخدام کشور جذب ماما داشته باشند، چرا که سیستم به حضور آن‌ها نیاز دارد، اما به دلیل پرداختی‌ها تعداد کمی را استخدام می‌کنند.

والیانی ادامه داد: حسن این رشته این است که می‌توانند مطب بزنند، اما بضاعت مالی اولیه برای تأسیس مطب نیز مهم است و به این دلیل سیستم آموزش باید هم راستاتر باشد.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کنترل مرگ‌ومیر مادران باردار شاخص است، اما از اسفندماه سال ۹۸ که با کووید _۱۹ مواجه شدیم، تعداد مرگ‌ومیر تحت تأثیر کرونا قرار گرفت و بیش از ۵۰ درصد مرگ‌ومیرها بر اثر کووید _۱۹ بود.

مدیر گروه مامایی و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۰، ۱۸ مورد مرگ داشتیم که ۱۴ مورد آن براثر کووید _۱۹ بود، اما دانشگاه علوم پزشکی برای کنترل مرگ‌ومیر مادران باردار در کشور رتبه دوم را دارد. در سال ۱۴۰۱، ۱۱ مورد مرگ‌ومیر داشتیم که افرادی بودند که بیشتر آن‌ها بیماری زمینه‌ای داشتند، به همین دلیل درخواست داریم بانوانی که تمایل به بارداری دارند، سه ماه قبل از بارداری به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و راهنمایی و مراقبت شوند.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طبق آماری که وزارت بهداشت برای دانشگاه فرستاده است، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در میان تمام دانشگاه‌ها در استفاده از روش‌های زایمان بدون درد رتبه اول را در کل کشور دارد.

وی با اشاره به طرح مامای همراه، در بیمارستان‌ها، افزود: ماماها برای آموزش نکات ویژه زمان بارداری، کلاس‌های آمادگی زایمان برگزار می‌کنند و با این کار نگرانی مادران باردار کمتر خواهد شد.

کد خبر 658081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.