آخرین جزئیات پرونده نوزادی که در سردخانه زنده شد

به تازگی اخبار مربوط به زنده شدن یک نوزاد در سردخانه بیمارستانی در شهریار، در فضای مجازی دست به دست می‌شود. تاکنون تصمیمات مختلفی در این زمینه گرفته شده است و مسئولان ذی‌ربط نیز در این راستا جزئیات بیشتری را مطرح کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به تازگی اخبار مربوط به زنده شدن یک نوزاد در سردخانه، در فضای مجازی دست به دست می‌شود. براساس اطلاعاتی که در رسانه‌های رسمی نیز مطرح شده است، بامداد اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، مادر بارداری که در ششمین ماه بارداری خود بود، به بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار مراجعه می‌کند و نوزاد خود را به دنیا می‌آورد.

محمدهادی ناصح، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهریار بعد از مطرح شدن شایعات و اطلاعات ضد و نقیض در این خصوص به بیان توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: ساعت ۱۲:۴۰ روز پنجشنبه سی‌ویکم فرودین‌ماه، یک مادر ۲۵ ساله با بارداری حدود ۲۶ هفته و در اولین نوبت بارداری‌اش با درد زیر شکم به بیمارستان امام سجاد مراجعه می‌کند. پس از انجام معاینات لازم و سونوگرافی، توصیه می‌شود که این مادر به بیمارستانی مجهزتر برای ادامه درمان مراجعه کند. بیمار با رضایت شخصی، مرخص می‌شود و یک ساعت بعد به بیمارستانی در کرج می‌رود؛ این بار هم معاینات لازم و سونوگرافی انجام شده و عفونت اداری تشخیص و مداوا صورت می‌گیرد.

وی افزود: پس از ترخیص بیمار به دلیل درد شکم باز به درمانگاهی در ملارد مراجعه کرده و سرم‌تراپی انجام می‌شود. مادر جوان ساعت ۴:۳۰ صبح به دلیل پارگی کیسه آب به بیمارستان امام سجاد (ع) مراجعه می‌کند و در ساعت پنج صبح اول اردیبهشت به اتاق عمل می‌رود؛ نوزاد متولد شده اما ضربان و صدای قلب نداشت، با این وجود حدود یک ساعت نوزاد نارس که در واقع شش‌ماهه به دنیا آمده در کنار مادرش بود، اما به دلیل نداشتن علائم حیاتی به سردخانه منتقل می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهریار تصریح کرد: در ساعت ۱۶ همان روز، پدر نوزاد به همراه مأمور بیمارستان به سردخانه مراجعه و احساس می‌کنند که پای کودک حرکت می‌کند و به سرعت نوزاد به بخش ویژه (NICU) منتقل می‌شود؛ درمان‌های لازم توسط متخصص اطفال و کادر درمان انجام می‌شود، اما ضربان قلب ضعیف بوده و با درمان دارویی ضربان نوزاد به ۸۰ می‌رسد.

وی ادامه داد: چهار بار احیای قلبی از ساعت ۱۶ تا ۳ بامداد انجام می‌شود، اما نوزاد ایست قلبی می‌کند و فوت نوزاد اعلام می‌شود؛ درخصوص احتمال قصور پزشکی در این پرونده، بررسی کارشناسی توسط مسئولان وزارت بهداشت در حال انجام است.

استعفا و برکناری مدیر بیمارستان

علی مشکی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به جزئیات این اتفاق و مراحلی که برای احیای این نوزاد انجام شده است، اظهار کرد: مسئولیت این بیمارستان برعهده رئیس آن است و مدیران بهداشت و درمان کشور خواستند که مدیر بیمارستان پاسخگوی مسائل باشد و با توجه به اتفاق افتاده و به دلیل سوءعملکرد خواستند که این مدیر کنار گذاشته شود.

وی درباره قصور پزشکی نیز افزود: این موضوع هنوز اثبات نشده و باید از طریق مراجع قضائی پزشکی بررسی شود و پرونده هم‌اکنون در حال برسی است. زمان مراجعه مادر به بیمارستان، بچه ضربان قلب نداشته و اینکه چه اتفاقی افتاده و شرایط نگهداری بچه کنار مادر درست بوده یا خیر، لازم به رسیدگی پرونده پزشکی دارد و زمان رشد و تکامل نوزاد که نارس هم بوده، در دست بررسی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: بخش کیفی پرونده را دانشگاه علوم پزشکی و امور نظارت بر درمان پیگیری کرده و بخش علمی آن توسط قضات پزشکی انجام خواهد شد. درحال‌حاضر رئیس بیمارستان به عنوان رهبر اصلی بیمارستان با توجه به شرایطی که اتفاق افتاده که خودش هم استعفا داده است، برکنار شده و اگر قصوری از پزشک و پرستار نیز باشد برخورد قانونی انجام خواهد شد.

پرونده در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفت

پدرام پاک آئین، سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره اخبار مربوط به نوزاد فوت شده بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار، اظهار کرد: پرونده نوزاد نارسی که بنا به اعلام کادر درمان بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار، فوت شده به دنیا آمده و پدر وی مدعی زنده بودن او بعد از تولد شده است، در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته تا وضعیت و علت دقیق مرگ نوزاد در بررسی‌های علمی روشن شود.

وی افزود: در این زمینه گزارش و شرح حال جامعی با جزئیات تهیه و به پزشکی قانونی ارسال شده است. تا اعلام پاسخ پزشکی قانونی، اظهارات گوناگون درباره وضعیت و علت فوت نوزاد، قطعیت و ارزش اثباتی ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین برکناری رئیس بیمارستان امام سجاد (ع) را از اختیارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خواند و گفت: این برکناری با حادثه بیمارستان امام سجاد (ع) مرتبط بوده، اما جنبه جزایی ندارد و از اختیارات رئیس دانشگاه است. چنانچه نظریه پزشکی قانونی ناظر به وقوع تخلف یا جرم از سوی هر یک از عوامل بیمارستان امام سجاد (ع) باشد، رسیدگی قانونی لازم توسط مرجع ذی‌صلاح صورت خواهد گرفت.

ورود وزیر بهداشت به پرونده نوزاد بیمارستان امام سجاد (ع)

سلمان حیدری، مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت‌ نیز در این خصوص اظهار کرد: درباره این موضوع شخص وزیر بهداشت ورود و رئیس بیمارستان را عزل کرد. این برخورد انجام شد، اما یک‌سری اقدامات اصلاحی هم باید انجام شود که باید در کمیته‌ای که مربوط به بحث مرگ‌ومیر مادر و نوزاد در وزارت بهداشت وجود دارد، مطرح شود. البته روز گذشته این کمیته با حضور معاون درمان وزارت بهداشت، در دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل جلسه داد و مسائل مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: موضوع بررسی می‌شود و در مواردی که نواقصی در فرایندها وجود دارد، دوباره دستورالعمل‌ها تدوین می‌شوند تا اگر فرایندی ایراد دارد، اصلاح شود. در عین حال با هر یک از افراد نیز به نسبت قصوری که در این پرونده داشتند، برخورد لازم انجام خواهد شد.

مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: به طور کلی بحث مرگ‌ومیر نوزادان و مادران در کمیته مرگ‌ومیر مربوط به این حیطه، هم در مرکزی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، هم در سطح دانشگاه علوم پزشکی و هم در سطح وزارت بهداشت بررسی می‌شود.

کد خبر 656701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.