۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
مدارس غیردولتی توسعه می‌یابد؟

در سال‌های گذشته زمزمه توسعه مدارس غیردولتی زده شد و مسئولان وزارت آموزش و پرورش درصدد توسعه این مدارس برآمدند تا کمک کار آموزش و پرورش کشور شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش از توسعه مدارس غیردولتی (عام المنفعه) بدون شهریه با محوریت مؤسسه‌های غیردولتی، نهادهای انقلابی، مؤسسه‌های تربیت‌محور و دستگاه‌های دولتی خبر داد و اظهار کرد: علاقه‌مند هستیم روی توسعه مدارس وابسته به دستگاه‌ها، مؤسسه‌های اقتصادی و نهادهای عام‌المنفعه تمرکز کنیم و دستگاه‌ها در موضوع تعلیم و تربیت مشارکت جدی‌تری داشته باشند.

وی درباره آخرین وضعیت توسعه مدارس غیردولتی در مناطق محروم در راستای سیاست مردمی‌سازی در آموزش و پرورش، افزود: دولت نگاه جدیدی به این موضوع دارد و مقرر شده است که در توسعه مدارس با محوریت گروه‌های جهادی و مؤسسه‌هایی که سابقه تعلیم و تربیت خوبی دارند، باشد که می‌توانند کمک کار آموزش و پرورش کشور شوند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: البته این علاقه‌مندی از سوی نهادها و دستگاه‌هایی که اقدام به تأسیس مدرسه می‌کنند، بیشتر است. به عنوان مثال مؤسسه‌ای داریم که ۶۰ مجموعه مدرسه‌ای دارد و پیش‌تر در مناطق محروم سه استان کشور حضور پررنگی نشان داده و مشغول فعالیت‌های آموزشی عام‌المنفعه است.

وی با بیان اینکه البته ما در مدارس غیردولتی دنبال آن هستیم که اگر مؤسس فرد حقیقی است حتماً صلاحیت مدرسه‌داری داشته باشد و مایل نیستیم که به هرکسی مجوز بدهیم، اضافه کرد: اگر استانداردها رعایت نشود اجازه ورود فرد به حیطه مدرسه‌داری را نمی‌دهیم.

محمودزاده گفت: یکی از استانداردهای ما نیروی انسانی و دیگری فضا است که مخصوصاً در این بخش مشکلات بسیاری داریم، به همین خاطر بیشتر علاقه‌مند هستیم روی توسعه مدارس وابسته به دستگاه‌ها تمرکز کنیم و دستگاه‌ها را پای کار راه‌اندازی مدارس غیردولتی بیاوریم.

حمایت از مدارس غیردولتی به صورت تربیت‌محور

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در یکصدوپنجاه و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان فارس، افزود: برخی مدارس غیردولتی تربیت‌محور هستند و فعالیت‌های فرهنگی خوب و ارزشمندی را انجام می‌دهند، لذا باید این نوع مدارس تقویت شوند.

وی ادامه داد: مأموریت بسیار خطیری در ایجاد حیات طیبه و تربیت دانش‌آموزان انقلابی متفکر و دارای هویت داریم، بنابراین در این زمینه نیازمند هم‌افزایی تمام عوامل تربیتی هستیم.

محمودزاده تصریح کرد: اجرایی کردن سند تحول بنیادین از عهده آموزش و پرورش به تنهایی خارج است، از این رو همه عوامل مؤثر تربیتی جامعه باید در این مسیر آموزش و پرورش را مساعدت کنند.

وی اضافه کرد: صلاحیت‌های عمومی، صلاحیت‌های حرفه‌ای و گزینش معلمان مدارس غیردولتی مجدانه در دستور کار است و در سال تحصیلی آینده به گونه‌ای عمل خواهیم کرد تا معلم بدون طی فرایند گزینش در مدارس غیردولتی نداشته باشیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: تجلیل از مقام معلم باید خارج از آموزش و پرورش و توسط سایر آحاد جامعه صورت گیرد، بنابراین پیگیر تشکیل دبیرخانه گرامیداشت هفته معلم در خارج از سیستم آموزش و پرورش هستیم.

محمودزاده افزود: رتبه‌بندی کار ارزشمندی بود که پس از ۱۱ سال در دولت مردمی سیزدهم عملی شد.

کد خبر 658832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.