روز دختر ۱۴۰۲ + تاریخ ایرانی و جهانی ولادت حضرت معصومه (س)

روز دختر در تقویم رسمی ایران مصادف با ولادت حضرت معصومه (س) و ۳۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش ایمنا، دختر رحمتی از جانب خداوند است و باید قدر این گل بهشتی را دانست. دختران هر سرزمین مادران نسل آینده آن دیار هستند و نقش مؤثری در تربیت فرزندان پاک، متعهد و مفید برای جامعه دارند، در نتیجه تأثیر مستقیم در تعالی جامعه دارند. این موضوع جایگاه و نقش دختران را در هر جامعه حساس‌تر می‌کند پس باید تلاش شود که با اختصاص فعالیت‌هایی بیش از نامگذاری یک روز به نام آنان، این بخش از جامعه را فعال، پرنشاط و پویا پرورش داد. روز دختر با هدف گرامی داشت مقام دختران و سرلوحه قرار دادن حضرت معصومه (س) به عنوان اسوه اخلاق، پاکدامنی، مهربانی و نجابت برای دختران این مرز و بوم نامگذاری شده است. این روز فرصت مناسبی برای ارج نهادن به جایگاه این قشر تأثیر گذار جامعه و انجام فعالیت‌هایی است که زمینه‌ی حرکت‌های بزرگ و تغییر و تحولات درخشان برای توسعه و بهبود زندگی دختران را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

روز دختر چه تاریخی است؟

  • تاریخ دقیق روز دختر در تقویم شمسی برابر با روز یک شنبه سی و یکم اردیبهشت سال ۱۴۰۲ است.
  • تاریخ دقیق روز دختر در تقویم قمری هم زمان با روز یک شنبه یکم ذوالقعده سال ۱۴۴۴ است.
  • تاریخ دقیق روز دختر در تقویم میلادی مصادف با روز یک شنبه بیست و یکم می سال ۲۰۲۳ است.

تاریخ روز جهانی دختر ۲۰۲۳

۱۱ اکتبر ۲۰۱۲ برای اولین بار توسط سازمان ملل متحد به عنوان روز کودکان دختر و روز جهانی دختر بچه‌ها (International Day of the Girl Child) نامیده شد که به طور کلی از آن پس این روز را به عنوان روز جهانی دختر در نظر می‌گیرند. هدف اصلی از این نامگذاری بالا بردن آگاهی است؛ در تقویم شمسی، ۱۱ اکتبر سال ۲۰۲۳ مصادف با روز چهارشنبه ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۲ است.

روز دختر 1402

ولادت حضرت معصومه چه روزی است

تاریخ دقیق ولادت حضرت معصومه (س) مصادف با یک ذوالقعده است.

سن حضرت معصومه (س)

حضرت فاطمه معصومه (س) در روز یکم ذوالقعده سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند و در دهم ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری در شهر قم و در سن ۲۸ سالگی درگذشتند.

روز دختر چندم است

روز دختر در سال ۱۴۰۳ مصادف با بیستم اردیبهشت ماه است.

تاریخچه روز دختر در ایران

شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۵ به پیشنهاد فرهنگ سرای دختران سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) را به عنوان روز ملی دختران تصویب و در تقویم ملی نامگذاری کرد. علت این نامگذاری در ظاهر ریشه در ازدواج نکردن آن حضرت و مجرد بودنشان دارد ولی در باطن، هدف از این نامگذاری معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان و به ویژه شیعیان است. به دنبال این مصوبه، اولین سالروز ملی روز دختر در این سال جشن گرفته شد و فرهنگ سرای دختران به عنوان دبیرخانه دائمی روز ملی دختران انتخاب شد. به مناسبت این روز، هر سال در ایران برنامه‌هایی برای گرامیداشت مقام دختران و آشنایی آنان با نحوه صحیح زندگی برگزار می‌شود.

روز دختر ایرانی

جایگاه دختران در اسلام

در قرآن کریم در مورد دختران سخن گفته شده است، همچنین در دین مبین اسلام درباره جایگاه دختران آمده است که دختران (پیش از آنکه به همسری درآیند و به افتخار مادری نائل شوند) از مقام، حرمت و حقوق خاصی برخوردار هستند. در میان اهل بیت (علیهم السلام) نیز زنان و دختران جایگاه ویژه ای داشته و ایشان همیشه از تعابیر زیبا و نیکو برای دختران استفاده می‌کردند. در سخنان ائمه علیهم السلام دختران با اسم‌هایی مثل حسنه (نیکی)، قواریر (بلورها) و ریحانه (گل) نام برده شده‌اند که هر یک از این موارد نشان دهنده اهمیت و جایگاه خاص دختران در اسلام و قرآن است.

حدیث در مورد جایگاه دختر

  • امام صادق (ع) فرمود: دختران حسنات‌اند و پسران نعمت حق‌اند، بر حسنات بهره می‌دهند و از نعمت بازپرسی می‌کنند.
  • رسول حق (ص) فرمود: خداوند به دختر مهربان‌تر از پسر است، کسی که باعث خوشحالی دخترش شود، خداوند روز قیامت او را خوشحال می‌کند.
  • پیامبر اعظم (ص): هر که را دختری است، خداوند یاری دهنده او، برکت بخش به او و آمرزنده او خواهد بود.
  • پیامبر اعظم (ص): هر خانه‌ای که در آن دختر باشد، هر روز دوازده برکت و رحمت از آسمان ارزانی‌اش می‌شود و زیارت فرشتگان از آن خانه قطع نمی‌گردد، در حالی که در هر شبانه روز برای پدر آن دختران عبادت یکسال نوشته می‌شود.
کد خبر 658647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.