بصیرت‌افزایی معلمان؛ رویکرد اصلی بسیج فرهنگیان

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان استان اصفهان گفت: برنامه‌های روشنگری و تبیینی همچنین ترتیب دادن اردوهای خودباوری و پیشرفت در کنار راهیان نور از جمله رویکردهای محوری بسیج فرهنگیان است که در کنار ارتباط با مراکز شاخص علمی، اقتصادی و کاربردی دنبال می‌شود.

سرهنگ حمیدرضا امانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری اظهار کرد: در مجموعه بسیج فرهنگیان تلاش بر حفظ شأن و منزلت معلمان و فرهنگیان است؛ طبق فرمایش رهبر اندیشمند انقلاب، معلمی آن جایگاهی را که باید در جامعه داشته باشد ندارد و برای ارتقا این جایگاه باید تلاش کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری بسیار تاکید دارند که روی این محور مهم کار شود و به تبیین ارزش کار معلمی بیش از پیش در جامعه پرداخته شود. جامعه باید ارزشمندی کار معلم را درک کند، بشناسد و ارج نهد.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان استان اصفهان تصریح کرد: مجموعه بسیج فرهنگیان در همین راستا، فعالیت‌های خوبی در موارد اعتقادی، علمی و بصیرتی داشته که در سال جاری نیز دنبال خواهد کرد.

به گفته وی، کارگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف علمی که آخرین آن‌، جشنواره علمی هفدهم بود که به صورت سراسری برگزار شد و گروهی از معلمان بسیجی به عنوان گروه برتر در سطح کشور شناخته شدند.

فعالیت گروه‌های پیشرفت در مدارس

امانی ارتباط با مدارس از طریق گروه‌های پیشرفت را از جمله فعالیت‌های بسیج فرهنگیان دانست و گفت: بسیج فرهنگیان فقط در ادارات نواحی یا شهرستان‌ها و مجموعه بسیج مستقر نیست، بلکه داخل مدارس و در آموزشگاه‌ها نیز گروه‌های پیشرفت مدارس، برنامه‌های فرهنگی، تربیتی، اعتقادی را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: مدیران، معلمان و حتی اولیای دانش‌آموزان با بسیج ارتباط دارند و کارگاه‌ها و دوره‌هایی به صورت مستمر و برنامه‌ریزی شده برای معلمان و دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان استان اصفهان پیگیری مطالبات بحق معلمان را از موضوعاتی اعلام کرد که طی سال‌ها اخیر در این سازمان دنبال شده است و همچنان در دولت سیزدهم تداوم دارد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم، سازوکارهایی تعریف کنیم که معلمان با رویکرد برخی تشکل‌های غیرقانونی آشنا شوند و با تشکل‌های انقلابی از جمله بسیج فرهنگیان ارتباط بگیرند و از این طریق پیگیر مطالبات بحق خود باشند.

امانی تاکید کرد: دولت مردمی و انقلابی طرح رتبه‌بندی معلمان را پس از سال‌ها رکود و سکون اجرا کرد که هر چند با اشکالاتی مواجه شد، اما در این رابطه بسیج فرهنگیان به صورت مداوم پیگیر بود.

وی تاکید کرد: به همت دولت مردمی و با کمک مجموعه‌هایی همچون بسیج فرهنگیان، نقاط ضعف‌ها نیز به زودی مرتفع خواهد شد و معلمان دغدغه‌ای در این رابطه نخواهند داشت. حدود ۷۰ درصد معلمان استان اصفهان بسیجی هستند و در مجموعه بسیج فرهنگیان عضویت دارند.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان استان اصفهان خاطرنشان کرد: امروز به تعداد نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان، کانون بسیج فرهنگیان فعال است. این موضوع برای شهرستان‌ها و نواحی جدیدی که در دو سال اخیر شکل گرفتند نیز صادق است.

وی با اشاره به اینکه همه برنامه‌هایی که در مجموعه بسیج فرهنگیان و آموزش و پرورش دنبال می‌شود، هم‌راستا و در مسیر اهداف مشترک دنبال می‌شود، تاکید کرد: «پنجشنبه‌های تبیین» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که به صورت هفتگی توسط مجموعه بسیج فرهنگیان اجرا می‌شود. این برنامه به صورت هفتگی با حضور معلمان و فرهنگیان عضو بسیج برگزار می‌شود.

امانی تصریح کرد: برنامه‌های روشنگری و تبیینی همچنین ترتیب دادن اردوهای خودباوری و پیشرفت در کنار راهیان نور از جمله رویکردهای این مجموعه است. همچنین ارتباط با مراکز شاخص علمی، اقتصادی و کاربردی در این اردوهای تبیینی به صورت مستمر در دستور کار بوده و با نگاه ویژه به مناطق عملیاتی و راهیان نور برای معلمان دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: معلمان تاریخ، پرورشی، معارف و سایر فرهنگیان این دستاوردها را از نزدیک مشاهده می‌کنند؛ این موضوع تأثیر زیادی در تغییر نگاه و دیدگاه معلمان دارد و به بصیرت‌افزایی و آشنایی بیشتر آن‌ها با دستاوردهای نظام می‌انجامد.

تشکیل حلقه‌های صالحین با محوریت مسائل سیاسی روز

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان استان اصفهان گفت: در بیشتر مدارس حلقه‌های صالحین تشکیل می‌شود و مباحث اعتقادی، سیره شهدا و مباحث تاریخی و سیاسی روز در آنها به بحث گذاشته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر منزلت معلم حفظ شود، هیچ معلمی به مباحث حاشیه‌ای نمی‌پردازد، افزود: رسیدگی به مسائل معیشتی معلمان با دولت است و به نسبت، بهتر از گذشته شده است اما باز هم جای کار زیادی دارد تا حق معلمی ادا شود. درصد بسیار کمی از معلمان ممکن است نقدها و مواضعی داشته باشند که با حضور در دوره‌های تبیینی و روشنگری، رویکرد آنها نسبت به بعضی مواضع مغرضانه تغییر خواهد کرد.

امانی با اشاره به تقویت حلقه‌های صالحین طی سال جاری ادامه داد: این موضوع طی سال ۱۴۰۲ در دستور کار است و با کیفیت بهتری اجرا و دنبال می‌شود.

به گفته وی، اصفهان و شش ناحیه آن، شهرستان‌های سمیرم، خوانسار، گلپایگان و چند شهرستان دیگر از جمله فعال‌ترین نواحی و کانون‌های بسیج فرهنگیان است که با برنامه‌های مختلف و متنوع فرهنگی، اعتقادی و بصیرتی برای معلمان اجرا کرده‌اند.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان استان اصفهان جهاد تبیین را اولویت کار این مجموعه برشمرد و افزود: پیگیری مطالبات فرهنگیان از مسیر بسیج، از برنامه‌های اولویت‌دار این سازمان است. همچنین تداوم اردوهای راهیان نور، اردوهای پیشرفت و برپایی دوره‌های عفاف و حجاب برای معلمان در قالب طرح ضمن خدمت در دستور کار تابستان امسال است.

وی گفت: در طول این سال‌ها هیئت‌های اندیشه‌ورز در سازمان بسیج فرهنگیان و کانون‌های شهرستانی فعال شده‌اند که معلمان جوان و خلاق هم در این گروه‌ها حضور دارند.

امانی با اشاره به برگزاری دوره‌های سواد رسانه‌ای برای فرهنگیان بسیجی افزود: محتواهای مناسب بصیرتی و رسانه‌ای با کمک گروهی از استادان روزنامه‌نگاری و رسانه در این دوره‌ها تدریس شد.

وی برگزاری دوره زیست عفیفانه ویژه معلمان را از دیگر فعالیت‌های مجموعه بسیج فرهنگیان دانست و گفت: محتواهای این دوره‌ها در کانال‌ها بارگذاری شده است و در اختیار کانون‌ها قرار می‌گیرد. کانون‌های شهرستانی هم این محتواها را دریافت و در برنامه‌هایشان از آن استفاده کردند.

کد خبر 658346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.