۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
معلمی که پرچمدار جهاد تبیین بود

شهید مرتضی مطهری، آغازگر و همچنین ادامه دهنده مسیری روشن و خطیر بود که با شکوفایی و صدور انقلاب اسلامی همچنان در جریان است و تداوم دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی‌استثناء آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است، انسان ساز است، برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمت‌های بزرگ کرده است این مرد عالی‌قدر.

حتماً شنیده‌اید که امام راحل که سخنان فوق را درباره استاد شهید مرتضی مطهری بیان فرموده، تنها جایی که در پیشگاه دیدگان همگان گریست، در عزای شهادت همین استاد فرزانه و اندیشمند کم نظیر مسلمان بود.

امام خمینی (ره) در پیامی که به مناسبت شهادت شهید مطهری صادر فرمودند نوشتند: این‌جانب به اسلام و اولیای عظیم‌الشأن آن و به ملت اسلام و خصوص ملت مبارز ایران ضایعه اسف‏‌انگیز شهید بزرگوار، متفکر، فیلسوف و فقیه عالی‌مقام مرحوم آقای حاج شیخ مرتضی مطهری- قدس سره- را تسلیت و تبریک عرض می‏‌کنم. تسلیت در شهادت شخصیتی که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کج‌رویها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد، تسلیت در شهادت مردی که در اسلام‏‌شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود.

مبارزات و فعالیت‌های سیاسی

شهید والامقامی که علاوه بر مقابله با انحراف و کج‌روی‌های آن دوران، فعالیت‌های سیاسی تعیین کننده‌ای داشت و در مبازرات و روشنگری‌ها هم سهیم بود.

به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی تا سال ۴۹ و ۵۰ خیلی مسائل انحرافی در محیط مبارزه به چشم نمی‌خورد. وقتی که منافقین دستشان را رو کردند و نوشته‌های ایدئولوژیک آن‌ها کم کم پخش شد، آقای مطهری بیش از همه حساسیت نشان داد چون من به یاد دارم که در سال ۵۱ تلاش فراوانی شد که امام را وارد کنند که این حرکت جوان‌ها را تایید کنند که به نام «مجاهدین» و … بودند اما امام سخت ابا کردند و یک بار کتاب‌های مجاهدین را خوانده بودند و گفته بودند این‌ها همان حرف‌های لنین و ارانی است پس حرف‌های شما کدام است؟ مرحوم مطهری در معرفی این‌ها به امام نقش داشتند و خودشان آنقدر حساسیت نشان دادند تا عملاً کنار کشیدند و آن‌وقت مجاهدین ایشان را متهم کردند به اینکه سازش‌کارند و اهل مبارزه نیستند و حال اینکه کنار کشیدن ایشان حساسیت ایشان را نشان می‌داد و موثر و مفید هم واقع شد و ایشان در آن موقع کار ایدئولوژیکشان را زیاد کردند. اثرش این بود که در سه چهار سال بعد حقانیت حرکت ایشان روشن شد و حرکت صحیح اسلامی دوباره از سال ۵۴ رو به رشد رفت و کم کم خط امام تبلور یافت.

علامه محمدتقی مصباح یزدی هم درباره ارزش دانش و علم این عالم روحانی شهید گفته‌اند: مقام علمی آیت‌الله مطهری به قدری بود که ظرفیت تغذیه فکری انقلاب عظیم اسلامی را داشت و از میان همه علمای بزگوار، هیچ‌یک مانند مطهری از عهده این کار بر نمی‌آمدند. هرچند اما م (ره) دارای شاگردان زیادی بودند، اما تنها در مورد این استاد شهید فرمودند: «مطهری حاصل عمر من بود.»

شهید مرتضی مطهری علاوه بر سخنرانی‌ها و پاسخ به شبهات و انحرافات، دستی به قلم داشتند و علم عالمانه خود را به رشته تحریر درآوردند و افزون بر ۶۲ جلد کتاب از خود بر جای گذاشتند.

شهید مطهری از سال ۱۳۲۵ ش قلم به دست گرفت و در زمینه‌های مختلف فلسفی، اجتماعی، اخلاقی، فقهی و تاریخی آثار زیادی از خود به جای گذاشت. کتاب‌های شهید مطهری ویژگی‌هایی مختص به خود دارد و این ویژگی‌ها باعث چاپ و نشر چندباره آن‌ها شده است. قابل استفاده بودن برای همگان با سطوح علمی مختلف، تنوع و گستردگی موضوعات، توجه به نیازهای جامعه و نیز توجه به همه جوانب یک موضوع را می‌توان جزو این ویژگی‌ها برشمرد. امام راحل بی‌استثنا همه آثارش را خوب توصیف کرد و رهبر معظم انقلاب نیز آثار وی را مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی معرفی کرده است.

کتاب‌های که برخی مانند پیرامون انقلاب اسلامی یا پیرامون جمهوری اسلامی سیاسی و برخی مانند عرفان حافظ ادبی و عرفانی است.

شهید مرتضی مطهری، آغازگر و همچنین ادامه دهنده مسیری روشن و خطیر بود که با شکوفایی و صدور انقلاب اسلامی همچنان در جریان است و تداوم دارد.

کد خبر 658203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.