دیده شدن فیلم‌سازان جوان در جشنواره فیلم فجر

یک فیلم‌ساز و منتقد سینما گفت: نظر برخی این است که امسال استقبال کمتری از رویداد فجر صورت گرفته است اما باید گفت زمانی که حتی استقبال زیادی هم از جشنواره‌ نشود، این فیلم‌سازان باسابقه و کهنه‌کار هستند که کنار می‌روند و فضا برای ورود و دیده شدن جوان‌ترها باز می‌شود و می‌توانند خود را نشان دهند.

مریم محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به اعلام اسامی فیلم‌های چهل‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نظر می‌رسد فیلم‌های معمولی باشند و فیلم‌هایی با موضوع و شرایط خاص در جشنواره فیلم فجر امسال اکران نشود.

وی افزود: بیشتر موضوعات فیلم‌ها مربوط به روابط انسانی، خانواده و دفاع مقدس است. البته شاید تا آخرین لحظه مشخص شدن فیلم‌ها، شاهد فیلم‌هایی با سبک و موضوع‌های خاص‌تر باشیم.

فرصت برای دیده شدن آثار جوان‌ترها در جشنواره فجر

فیلم‌ساز و منتقد سینما خاطرنشان کرد: نظر برخی این است که امسال استقبال کمتری از رویداد فجر صورت گرفته است اما باید گفت زمانی که حتی استقبال زیادی هم از جشنواره نشود، این فیلم‌سازان باسابقه و کهنه‌کار هستند که کنار می‌روند و فضا برای ورود و دیده شدن جوان‌ترها باز می‌شود و آنها می‌توانند خود را نشان دهند.

وی با بیان اینکه این اتفاق خوبی است که جوان‌ترها هم بتوانند حضور پررنگتری در جشنواره داشته باشند، اظهار کرد: خود من یک فیلم‌ساز جوان هستم و جشنواره برای من و امثال من، یک فرصت است. به نظر می‌رسد قدیمی‌ترها حرف تازه‌ای برای گفتن و پرداختن ندارند و خسته‌اند. وقتی این افراد کار نکنند جا برای کار شمار دیگری که جوان‌تر و جویای نام هستند، باز می‌شود.

محمدی تاکید کرد: روند کیفی سینمای ایران به غیر از دوران شیوع کرونا که فروش فیلم‌ها افت کرد، رو به رشد بوده هر چند عواملی از جمله نمایش خانگی و دیگر فضاها همچنین گران بودن بلیت سینما برای یک خانواده در مجموع روی سینما و فیلم دیدن تاثیر گذاشته است.

وی گفت: شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای است که برخی بخش‌ها از جمله سینما رو به افول است. در مجموع یک خانواده چهار نفره باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای دیدن یک فیلم به همراه تهیه یک خوراکی هزینه کند که این برای یک خانواده معمولی صرفه اقتصادی ندارد. اما از نظر کیفیت وضعیت سینما بهتر شده است.

این منتقد و فیلم‌ساز جوان سینما با بیان اینکه سینما صنعت گرانی است و تهیه‌کننده برای هر فیلمی سرمایه‌گذاری نمی‌کند، اظهار کرد: باید قصه، فیلم‌نامه بازیگران و ساختار یک فیلم در مجموع خوب باشد تا یک تهیه‌کننده به ساخت فیلم اقدام کند.

اقبال کم ژانر کمدی نسبت به سایر ژانرها در جشنواره فجر

وی در رابطه با اقبال عموم مردم به ژانر کمدی خاطرنشان کرد: این ژانر در جشنواره فجر اقبال چندانی ندارد، به ندرت پیش می‌آید کمدی در فجر حضور یابد و دیده شود؛ چون بیشتر کمدی‌ها کیفیت نازلی دارند، اما تجربه کمدی‌های موفقی مثل مرد عوضی را هم داشته‌ایم که حتی سیمرغ هم می‌گیرد.

محمدی تاکید کرد: در واقع مردم هم طنز خوب را دوست دارند اما وقتی همین طنز فرا از طنز بودن، لودگی و سخیف باشد، اقبال چندانی هم پیدا نمی‌کند. سال گذشته «شادروان» فیلم طنز و مناسبی بود اما در مجموع به سبب اینکه برخی فقط به دنبال پر کردن گیشه هستند، به‌محض اینکه نام کمدی می‌آید، همان کمدی‌های سخیف و سطح پایین در ذهن متبادر می‌شود.

وی تصریح کرد: برای من به‌عنوان یک فعال سینمایی، فردی که فیلم را ساخته است مهم نیست بلکه دیدن فیلم خوب و با کیفیت اهمیت دارد. اینکه فیلم‌ساز فیلم خوب بسازد و کارهای خود را تکرار نکند؛ فیلم‌سازان معروفی هستند که ده‌ها فیلم می‌سازند اما نیمی از فیلم‌ها شبیه به یکدیگر هستند و حرف و موضوع تازه‌ای ندارند.

فیلم‌ساز و منتقد سینما گفت: «موقعیت مهدی» فیلم سینمایی خوبی بود و حتی تقدیر و دیده شد اما یک ایراد مهم داشت؛ فیلم داستان مناسبی نداشت، پیش از آن «تنگه ابوغریب» نیز همین گونه بود. در حقیقت فیلمنامه خوب مهمترین عامل موفقیت یک فیلم است. آمریکایی‌ها چند سال وقت می‌گذارند تا یک فیلمنامه خوب بنویسند و سپس یک فیلم با کیفیت بسازند.

وی با اشاره به اینکه فیلمی که خوب باشد مخاطب خود را پیدا می‌کند، ادامه داد: در چهلیمن دوره برگزاری فیلم فجر فیلم های «علف‌زار» و «ملاقات خصوصی» به دلیل اینکه داستان خوبی داشتند، دیده شدند و فروش خوبی هم داشتند. البته انیمیشن «پسر دلفینی» نیز در این مجموعه جای می‌گیرد، ضمن اینکه تبلیغات هم مهم است؛ نیمی از فروش پسر دلفینی به خاطر تبلیغات خوب آن بود.

کد خبر 637253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.