۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
علائم «روتاویروس» را بشناسید

عفونت روتاویروس علت شایع بروز اسهال در نوزادان و کودکان خردسال است و می‌تواند موجب بیماری خفیف، بستری در بیمارستان و مرگ شود. از سال ۲۰۰۹، سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده که واکسن روتاویروس در همه برنامه‌های ایمن‌سازی ملی نوزادان و کودکان وارد شود و تا به امروز، ۹۶ کشور از این توصیه پیروی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روتاویروس ویروسی بسیار مسری است که منجر به بروز اسهال می‌شود. عفونت روتاویروس به طور معمول در عرض دو روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آغاز می‌شود. علائم اولیه شامل تب و استفراغ و به دنبال آن سه تا هفت روز اسهال است و عفونت می‌تواند منجر به بروز درد شکم نیز شود.

در بزرگسالان سالم، عفونت روتاویروس ممکن است تنها علائم و نشانه‌های خفیفی ایجاد کند یا وجود نداشته باشد. در صورتی که کودک بیش از ۲۴ ساعت اسهال دارد، دارای استفراغ مکرر، مدفوع سیاه، مدفوع حاوی خون یا چرک، دمای ۱۰۲ فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) یا بالاتر است، به نظر می‌رسد خسته، تحریک‌پذیر یا دردناک باشد و دارای علائم یا نشانه‌های کم‌آبی بدن، از جمله خشکی دهان، گریه بدون اشک، ادرار کم یا بدون ادرار و خواب‌آلودگی غیر معمول است، به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که ذرات روتاویروس وارد دهان فرد شود، وی درگیر این بیماری می‌شود. افراد مبتلا به روتاویروس این ویروس را همراه با مدفوع خود دفع می‌کنند، و در این صورت ویروس وارد محیط می‌شود و دیگران را نیز آلوده می‌کند. به طور معمول افرادی که با بیماران مبتلا به روتاویروس در ارتباط نزدیک هستند، درگیر این بیماری می‏‌شوند.به منظور پیشگیری از ابتلاء به روتاویروس، بهداشت را رعایت کنید و دست‌های خود را مرتب بشویید.

آغاز اپیدمی ویروسی در کودکان

فرهاد چوبدار؛ رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر (ع)، نسبت به آغاز یک اپیدمی ویروسی بین کودکان هشدار داد و اظهار کرد: چندی پیش در شورای بیمارستان حدس زدیم که با یک اپیدمی اسهال و استفراغ از طریق ویروسی به نام روتاویروس مواجه هستیم؛ بر این اساس یکی از اعضای شورای بیمارستان پیگیر این موضوع، آزمایشات با هزینه بیمارستان به آزمایشگاه مرجع ارسال و ثابت شد که اپیدمی روتاویروس در حال آغاز است.

رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر (ع) افزود: اگرچه اپیدمی روتاویروس در زمستان بیشتر دیده می‌شود، اما در حال حاضر نیز بروز پیدا کرده و با طغیان و اپیدمی روتاویروس حداقل در شهر تهران، مواجه هستیم. این ویروس اسهال و استفراغ ایجاد می‌کند و شدیدترین نوع اسهال و استفراغ ویروسی به وسیله این ویروس ایجاد می‌شود؛ این موضوع به معاونت بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت گزارش داده شده است.

وی با اشاره به علائم ابتلاء به ویروس روتاویروس، تصریح کرد: مهم‌ترین علامت این ویروس اسهال و استفراغ است. این ویروس در تمام سنین دیده می‌شود، اما در کودکان بسیار شایع‌تر است. در بسیاری از کشورهای جهان واکسن علیه این ویروس وجود دارد، اما این واکسن در کشور ما هنوز جزو واکسیناسیون روتین محسوب نمی‌شود. این ویروس شدیدترین نوع اسهال ویروسی را در تمام گروه‌های سنی به ویژه در کودکان ایجاد می‌کند.

چوبدار ادامه داد: از عوارض ویروس مذکور، کم آبی بسیار شدید، از دست دادن اشتها، تخریب پرزهای روده و از بین رفتن آنزیم لاکتاز و ایجاد مدفوع اُسموتیک اسیدی می‌شود که منجر به ایجاد صدمات پوستی شده و اسهال را طولانی می‌کند؛ به طوری که ممکن است تا دو یا سه هفته اسهال ادامه یابد. از طرفی ممکن است منجر به اختلالات قند خون شود و شدیدترین عارضه آن، کم آبی و دهیدراتاسیون است.

نحوه ابتلاء و انتقال روتاویروس / ‏‬ خانواده‌ها خوددرمانی نکنند

وی با بیان اینکه درمان روتاویروس با سایر ویروس‌هایی که منجر به اسهال و استفراغ می‌شوند، متفاوت است، گفت: بر این اساس خانواده‌ها در صورت مشاهده علائم، به پزشک مراجعه کنند؛ چراکه اگر بخواهند روتاویروس را تنها با ORS درمان کنند، ممکن است این اسهال به دلیل نقص اکتسابی و ثانویه در آنزیم لاکتاز، طولانی شود یا اختلالات قند خون ایجاد کند.

رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر (ع) با بیان اینکه روتاویروس به صورت عمده در کودکان زیر پنج سال دیده می‌شود، اضافه کرد: این ویروس در تمام سنین می‌تواند منجر به بیماری‌زایی شود، اما هر چه سن بالاتر باشد، علائم و عوارض روتاویروس کمتر دیده می‌شود و هرچقدر سن کمتر باشد، علائم و عوارض این بیماری شدیدتر است. نحوه انتقال این ویروس نیز مانند سایر ویروس‌های گوارشی به صورت دهانی و مدفوعی منتقل می‌شود و مهم‌ترین راه پیشگیری آن، رعایت بهداشت دست است.

وی افزود: این بیماری مرگ‌ومیر بالایی ندارد. سیستم بهداشتی ما برای مقابله با این بیماری بسیار آشنا است و جهت مقابله با کم‌آبی دستورالعمل دارد، اما اگر بیماری اولیه‌ای وجود داشته باشد یا بیمار نتواند خود را به مراکز درمانی برساند، ممکن است مرگ‌ومیر نیز به همراه داشته باشد. بیشترین تهدید که این ویروس دارد، افزایش تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها است که هزینه کلی سرانه بهداشت جامعه را بالا می‌برد و خانواده‌ها را به دردسر می‌اندازد.

کد خبر 657747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.