مجوز جذب محدود نخبگان دریافت شده است/ شهرداری اصفهان، تنها شهرداری متعالی ایران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: در حوزه نوسازی و تحول اداری، شهرداری اصفهان دی‌ماه سال گذشته در سطح تندیس جایزه ملی تعالی سازمانی شرکت کرد و به‌عنوان تنها شهرداری در سطح کشور موفق به دریافت جایزه تعالی و تندیس بلورین شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه یکی از برنامه‌های میان‌مدت نهادها و مؤسسات است که باید به‌صورت سالیانه به تصویب مراجع بالادستی ذی‌صلاح برسد تا بتوان طبق آن سیاست‌گذاری لازم را انجام داد و برای تعالی آن مجموعه تلاش کرد.

از زمان تشکیل شوراها، بودجه‌های شهرداری همچون لایحه بودجه سالیانه و گزارش‌های تفریغ بودجه، توسط شوراهای اسلامی شهر انجام می‌شود؛ شهرداری اصفهان نیز از این قائده مستثنی نیست و در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۰۵» و سایر اسناد بالادستی، بودجه سالیانه پیشنهادی خود را به شورا تقدیم می‌کند.

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی به‌عنوان حوزه تصمیم‌ساز شهرداری اصفهان، پس از بازنگری برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۰۵»، برای سال جاری فعالیت‌هایی را طبق این برنامه راهبردی در نظر گرفت تا بتواند توسعه شهر را با تبعیت از این سند محقق کند.

بودجه‌ریزی پیشنهادی شهرداری که توسط معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی انجام می‌شود نیز در سال جاری با تغییراتی روبه‌رو شده است تا بتوان بهره‌وری آن را بالا برد و زمینه تعالی نصف‌جهان را فراهم کرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان به‌منظور آگاهی بیشتر از محورهای بودجه به‌ویژه اعمال برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ در بودجه سال جاری، اقدامات شاخص این معاونت در سال گذشته و آخرین اخبار درباره تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری است.

مجوز جذب محدود نخبگان دریافت شده است/ شهرداری اصفهان، تنها شهرداری متعالی ایران

رشد حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری طبق بخشنامه ابلاغی وزارت کشور

ایمنا: در بودجه‌ریزی سال جاری شهرداری اصفهان چه محورهایی مورد توجه قرار گرفته است؟

ابراهیمی: در تدوین بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان، ۱۰ راهبرد را مورد توجه قرار دادیم که راهبردهای تقویت حمل‌ونقل ۷۳۰۵ میلیارد تومان، محیط زیست و کاهش آلودگی‌ها ۳۱۸۱ میلیارد تومان، زیرساخت‌های الکترونیک و شهر هوشمند ۱۳۹۲ میلیارد تومان، ارتقای کیفی سرمایه‌های سازمانی شامل حقوق و دستمزد ۲۱۴۷ میلیارد تومان، بافت‌های ناکارآمد و بازآفرینی شهری ۱۸۵۵ میلیارد تومان، افزایش تاب‌آوری شهری ۸۵۸ میلیارد تومان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان ۵۹۸ میلیارد تومان، مشارکت‌جویی شهروندان و سرزندگی اجتماعی ۴۵ میلیارد تومان و برنامه‌ریزی‌های آینده‌نگر و نظارت ۳۲ میلیارد تومان از جمله آنها است.

برای نخستین‌بار در بودجه شهرداری اصفهان، برای پروژه‌هایی که قرار بود اجرا و اعتبار مورد نیاز برای آنها در نظر گرفته شود، از تیرماه سال گذشته جلسات شورای راهبری با حضور مدیر یا نماینده مناطق پانزده‎‌گانه، معاونت‌ها و اداره کل طراحی برگزار شد و تا زمان ارسال بودجه، حدود ۳۰ درصد از پروژه‌ها را با در نظر گرفتن الزامات بررسی کردیم و تا پایان سال گذشته نیز حدود ۶۰ درصد از آنها مورد بررسی قرار گرفت.

این موضوع می‌تواند اجرای پروژه‌ها را تسریع کند، زیرا به‌عبارتی مقدمات اجرای آن انجام شده است و با برنامه‌ریزی مناسب در حوزه تأمین مالی، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. البته با توجه به تصویب قانون درآمدهای پایدار، این حوزه تحت تأثیر قرار گرفت و در حوزه مالی و اقتصادی فعالیت‌هایی انجام شده است تا این موضوع عملیاتی شود.

رشد حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری طبق بخشنامه ابلاغی وزارت کشور انجام شده است و در مباحث نگهداری، سعی کردیم صرفه و صلاح شهر را در نظر بگیریم تا بتوانیم بودجه بیشتری برای فعالیت‌های عمرانی در نظر بگیریم.

۱,۴۵۰ میلیارد تومان وام و اوراق مشارکت در بودجه ۱۴۰۲

ایمنا: چه مواردی به منابع بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان نسبت به سال گذشته افزوده شده است؟

ابراهیمی: برای بودجه سال جاری حدود ۲,۷۰۰ میلیارد تومان درآمد از حوزه مشارکت دیده شده است و حدود ۱,۴۵۰ میلیارد تومان وام و اوراق مشارکت در نظر شده است؛ شهرداری اصفهان در صدد است صدور اوراق مشارکت برای پروژه‌های ضروری شهر با صد درصد تضمین پرداخت، توسط این نهاد شهری انجام شود.

یکی از فعالیت‌هایی که از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ آغاز شد، بازنگری برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۰۵» بود که با توجه به تغییر دیدگاه‌ها و شاکله مدیریت شهری، با تشکیل کمیته‌های تخصصی و با روش تحلیل لایه علت‌ها، شبکه مسائل و راهکارها انجام شد.

تلاش برای حضور در نشست‌های شبکه شهرهای صنایع دستی

ایمنا: در سال گذشته چه اقدامات شاخصی در حوزه این معاونت انجام شده است؟

ابراهیمی: در حوزه ارزیابی، داشبوردهای مدیریتی و تأمین داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های مدیران ارشد و میانی اقدامات خوبی در حوزه معاونت برنامه‌ریزی انجام شد و هنگام تقدیم بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان به شورای اسلامی شهر، علاوه بر گزارش مرسوم، گزارش‌های موضوعی در حوزه‌های مختلف نیز تحویل شد.

در حوزه نوسازی و تحول اداری، شهرداری اصفهان دی‌ماه سال گذشته در سطح تندیس جایزه ملی تعالی سازمانی شرکت کرد و به‌عنوان تنها شهرداری در سطح کشور موفق به دریافت جایزه تعالی و تندیس بلورین شد.

در زمینه مهندسی، احصا و بهبود فرایندها، فعالیت‌های خوبی آغاز شده است که امیدواریم در حوزه‌های مختلف استانداردسازی و مهندسی فرایندها، اقدامات خوبی انجام شود؛ به دنبال مکانی برای آموزش کارکنان شهرداری هستیم تا برای این موضوع به‌واسطه روش‌های نوآورانه اقدام کنیم؛ در حوزه سرمایه‌انسانی، افزایش‌های متعارف حقوق و دستمزد، جبران خدمات و توجه به سبد رفاهیات آنها به‌عنوان یکی از مباحث جدی مورد توجه بوده است و تلاش داریم یک زنجیره مناسب برای رفاهیات آنها داشته باشیم.

در راستای فناوری و خلاقیت، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال شد و برای نخستین‌بار دو قرارداد با دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه پژوهش و فناوری منعقد شد که برای سال جاری در سایر دانشگاه‌ها و شهرک علمی تحقیقاتی تسری خواهد یافت.

در حوزه «اصفهان، شهر خلاق» و عضویت در شبکه شهرهای صنایع دستی، با کمک سازمان میراث فرهنگی و معاونت فرهنگی شهرداری فعالیت‌های خوبی در نظر گرفته شده است که امیدواریم بتوانیم در نشست‌های شبکه و زیرشبکه آن حضور مؤثری و مشارکت داشته باشیم.

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در زمینه هماهنگی مناطق و سازمان‌ها، فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار داد و چهار سازمان و چهار منطقه را تحت عنوان کمیته ساختار به‌صورت مشترک پیش می‌بریم که مباحثی همچون هماهنگی‌های بین سازمانی، ارتباط با سایر دستگاه‌های اجرایی، جلسات مستمر با مناطق پانزده‌گانه و سازمان‌ها در راستای هماهنگی‌های ستاد را افزایش می‌دهد و می‌تواند کیفیت فعالیت و خدمات شهرداری را افزایش دهد.

مجوز جذب محدود نخبگان دریافت شده است/ شهرداری اصفهان، تنها شهرداری متعالی ایران

شهرداری اصفهان پیگیر تبدیل وضعیت کارکنان است

ایمنا: برای تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری چه اقداماتی انجام شده است؟

ابراهیمی: آئین‌نامه اجرایی کارکنان شهرداری، در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود اما در سطح ملی نیازمند تصمیم‌گیری سازمان‌های امور اداری و استخدامی و شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است، لذا با مجموعه کلان‌شهرها، هماهنگی‌هایی انجام دادیم تا بتوانیم با پیگیری و با توجه به ارتباط شهرداری تهران با معاون اول رئیس جمهور برای تبدیل وضعیت کارکنان اقدامات لازم انجام شود.

در این زمینه در بلاتکلیفی هستیم و به‌نوعی آئین‌نامه و قوانین بالادستی دچار خدشه شده است اما پیگیر هستیم تا به نتیجه برسیم.

با توجه به محدودیت جذب نیرو در شهرداری، قراردادهای نیروی انسانی با در نظر گرفتن کیفیت و عملکرد آنها تمدید خواهد شد اما در جذب نیروی جدید به دلیل شرایط موجود، دچار مشکل هستیم؛ در حوزه جذب نیروهای نخبه موافقت‌هایی از سازمان شهرداری‌ها دریافت شده است تا به‌صورت محدود بتوان نخبگان را به‌کارگیری کرد.

در حوزه قرارداد حجمی نیز، همکاری با نیروهایی که بتوانند خدمات شهرداری در حوزه‌هایی همچون نظافت، حفاظت فیزیکی و فضای سبز را تأمین کند با رعایت صرفه و صلاح و رشدهای متعارف و مکانیزه کردن خدمات انجام می‌شود.

با توجه به تاکید بر اجرای نظام HSE، توانستیم در حوزه‌هایی همچون عمران، خدمات شهری و بهداشت و سلامت کارکنان، یک کارگروه تشکیل دهیم و اقدامات را هماهنگ کرده و مباحث سلامت و ایمنی کارکنان را مورد توجه قرار دهیم.

کد خبر 657736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.