ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی / موافقت دولت با تفکیک وزارت صمت

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل وزارت بازرگانی اتفاق مثبتی است. در این چند سال با توجه به گستردگی و دایره وسیع فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت به تجریه ثابت شده است که اگر بازرگانی تفکیک شود و همچون گذشته باشد، وضعیت بهتری را در صادرات و واردات شاهد خواهیم بود.

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: لایحه تشکیل سازمان بازرگانی منتفی شده و تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار است.

وی افزود: فوریت تشکیل سازمان بازرگانی در مجلس فوریت رأی نیاورد اما امروز موضوع وزارت بازرگانی مطرح است و مجلس نیز به تشکیل مجدد این وزارتخانه مهم رأی خواهد داد، ضمن اینکه دولت نیز موافق تشکیل وزارت بازرگانی است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی پیش از این هم رأی آورده بود، تصریح کرد: آن زمان شورای نگهبان به دلیل مغایرت با اصل ۷۵ و داشتن بار مالی آن را رد کرد اما در این نوبت دولت نامه زده که با تشکیل وزارت بازرگانی موافق است و مجلس می‌تواند نسبت به راه‌اندازی وزارت بازرگانی اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه اگر بنا بر تفکیک بازرگانی از وزارت صمت باشد، این مهم با تشکیل وزارتخانه خواهد بود و موضوع سازمان منتفی است، اظهار کرد: تشکیل وزارت بازرگانی اتفاق مثبتی است. در این چند سال با توجه به گستردگی و دایره وسیع فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت به تجربه ثابت شده است که اگر بازرگانی تفکیک شود و همچون گذشته باشد وضعیت بهتری را در صادرات و واردات شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایمنا، پیش از این میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره سرنوشت لایحه سازمان بازرگانی با توجه به تفاوت دیدگاه دو قوه، گفته بود: پیشنهاد اولیه و اولویت دولت ایجاد وزارت بازرگانی است و اگر مجلس در همراهی با دولت، ایرادات شورای نگهبان به لایحه ارائه شده را رفع کند، این موضوع به سادگی و سهولت قابل اجرا است و شاید به آن مفهوم نیاز به لایحه جدیدی هم نباشد.

وی با تأکید بر اینکه تشکیل وزارتخانه بازرگانی در اولویت دولت است، متذکر شد: ایرادهای شورای نگهبان به لایحه ایجاد وزارت بازرگانی جزئی و قابل رفع است.

کد خبر 656910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.