۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
استرس سن بیولوژیک را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استرس باعث می‌‎شود سن بیولوژیک افزایش یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر استرس بر افزایش سن بیولوژیک، مطالعه جدیدی روی موش‌ها انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، گروهی از موش‌ها که سه ماهه و ۲۰ ماهه بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استرس ممکن است باعث افزایش سن بیولوژیک شود، اما با درمان آن می‌توان این روند را معکوس کرد.

لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه روی انسان‌ها صورت گیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود. به گفته متخصصان، زمانی که افراد دچار استرس می‌‎شوند، هورمون کورتیزول ترشح می‌شود. افزایش سطح هورمون کورتیزول نیز باعث بروز علائمی مانند افزایش اشتها و تجمع بافت چربی، فشار خون بالا، ایجاد فشار بر قلب و ریه‌ها، بی‌خوابی، تنش عضلانی، اضطراب و سردرد می‌شود.

از آنجایی که کاهش استرس به معکوس کردن روند پیری بیولوژیک کمک شایانی می‌کند، لازم است افراد اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که ۱۰ دقیقه ورزش روزانه باعث کاهش استرس می‎‌شود. تنفس عمیق و همچنین مدیتیشن نیز باعث می‎‌شود فرد احساس بهتری داشته باشد. علاوه بر این، وقت گذراندن با دیگران، گوش دادن به موسیقی و حفظ سلامت جسمی نیز در این زمینه تأثیرگذار است.

نتایج این مطالعه در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

کد خبر 656405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.