گزارش ۹۱ مورد مسمومیت بر اثر مصرف گیاهان خودرو و سمی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از گزارش ۹۱ مورد مسمومیت بر اثر مصرف گیاهان خودرو و سمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا محمدی امروز _پنجشنبه سی‌ویکم فروردین‌ماه_ در نشست اطلاع‌رسانی مسمومیت با قارچ سمی، با اشاره به اینکه بیشتر مسمومیت‌های گزارش‌شده با قارچ‌های سمی به علت مصرف خوراکی تصادفی گونه‌های سمی قارچ به‌جای گونه‌های خوراکی آن است، اظهار کرد: این مسمومیت‌ها بیشتر در اوایل فصل بهار و همزمان با آغاز رویش قارچ‌ها رخ می‌دهد.

وی افزود: در شش ماهه نخست سال گذشته، ۹۱ مورد مسمومیت بر اثر مصرف گیاهان خودرو و سمی در استان گزارش و از این تعداد، ۶۶ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی خودرو در طبیعت مسموم شدند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به آمار منتشر شده از دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز ۷۹۷ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قارچ سمی به بیمارستان مراجعه کردند که نشان دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور است‌.

وی ادامه داد: بالاترین آمار مسمومیت ناشی از قارچ سمی مربوط به استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان و کردستان، لرستان، همدان، قزوین و شهرکرد بوده است. مسمومیت با مصرف قارچ‌های سمی، طیف وسیعی از علائم بالینی از جمله اختلالات گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، دردهای شکمی، زردی چشم، یرقان و اختلالات متابولیک شامل کاهش قند خون، اختلالات هورمون‌های تیروئیدی و اختلالات عصبی منجر به تشنج، بی‌قراری، توهم و همچنین اختلالات کلیوی را بروز می‌دهد.

محمدی با بیان اینکه در موارد حاد، علائم کمتر از شش ساعت پس از مصرف قارچ سمی بروز خواهد کرد و می‌تواند بین دو تا شش روز منجر به مرگ شود، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود از مصرف قارچ‌های خودرو به خصوص قارچ‌هایی که کنار تنه درختان (به ویژه درختان خشک شده) می‌رویند یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی جدا خودداری شود.

کد خبر 656054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.