«گل قاصد» خاصیت ضدسرفه دارد

یک متخصص طب‌ سنتی با اشاره به اینکه مربای «گل‌ قاصد» خاصیت ضدسرفه دارد، گفت: این گیاه در التهاب حاد معده یا روده تحریک‌پذیر به دلیل افزایش اسید معده و ایجاد ناراحتی معده، همچنین ریشه آن در موارد ضعف گوارشی منع مصرف دارد، زیرا ممکن است موجب نفخ، درد و اسهال شود.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره خواص درمانی گل قاصد اظهار کرد: کاسنی زرد، قاصدک، شیرمال، کاسنی بری و خبرآور نام‌های دیگر این گیاه بوده و زمان گلدهی آن از فروردین تا مهرماه است.

وی افزود: «گل قاصد» گیاهی با طبیعت سرد و خشک، علفی، پایا با ریشه‌ای عمودی و برگ‌های گسترده در سطح زمین است. در اوایل بهار ساقه آن گلی زرد رنگ می‌دهد، همچنین پس از گل دادن غنچه آن تبدیل به گلوله‌ای از میوه‌های فندقه کاکل‌دار می‌شود.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه تمام قسمت‌های گیاه دارای شیره‌ای سفیدرنگ و غیرسمی است، تصریح کرد: از قدیم چنان‌که از نام لاتین آن مشخص است (تاراکسیس به معنای ورم چشم)، از این گیاه برای ناراحتی‌های چشمی استفاده می‌شده است.

وی اضافه کرد: ریشه، شاخه، برگ و گل این گیاه را جمع‌آوری می‌کنند، ریشه‌ها را به صورت کامل می‌شویند و برش طولی می‌دهند و برای خشک کردن آن را تا حداکثر ۵۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند، شاخه‌ها را قبل از گل دادن و بعضی مواقع همراه با ریشه‌ها جمع‌آوری می‌کنند.

یوسفیان گفت: برگ‌ها و گل‌ها را برای تصفیه خون در فصل بهار می‌چینند، ریشه‌ها و دیگر قسمت‌های این گیاه حاوی ترپن‌ها، تاراکساسین و تاراکستین، نوعی گلیکوزید کائوچو، اسیدهای آمینه و تانن‌ها تا ۲۵ درصد است.

وی افزود: ریشه و ساقه این گیاه مقوی معده است (دارای مواد تلخ تقویت‌کننده) ترشح عصاره معده را تحریک می‌کند و مسهل صفرا است. تونیک کبدی مدر و ضداسکوربوت بوده، برگ‌های جوان و تازه آن سرشار از ویتامین "c" است و می‌توان در سالاد از آن استفاده کرد.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: مربای گل‌های آن ضدسرفه است، همچنین می‌توان این گیاه را به صورت تنتور، دم‌کرده برگ، جوشانده ریشه افشره گیاه به عنوان تصفیه‌کننده دستگاه گوارش و خون مصرف کرد، چنان‌چه خاصیت ادرارآوری آن مورد نظر باشد، افشره آن تهیه و روزی سه بار نوشیده می‌شود.

موارد منع مصرف گل قاصد چیست؟

وی گفت: تنتور برگ گل قاصد را برای اضافه کردن به داروهای قلبی استفاده می‌کنند تا مصرف مقدار کافی پتاسیم به این صورت تضمین شود.

یوسفیان با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گل قاصد، اضافه کرد: این گیاه در التهاب حاد معده یا روده تحریک‌پذیر به دلیل افزایش اسید معده و ایجاد ناراحتی معده منع مصرف دارد، همچنین ریشه این گیاه در موارد ضعف گوارشی منع مصرف دارد، چراکه ممکن است موجب سوءهاضمه، نفخ، درد و اسهال شود، اگرچه به صورت سنتی در درمان سوءهاضمه توأم با یبوست به کار می‌رفته است.

وی گفت: ریشه این گیاه را نباید در انسداد مجرای صفراوی و التهاب صفراوی به دلیل خاصیت صفراآوری این گیاه مصرف کرد، همچنین در التهاب حاد کیسه صفرا نباید مصرف شود، زیرا منجربه اثر صفرازایی می‌شود، در موارد حساسیت به سایر گیاهان تیره کاسنی نیز مصرف این گیاه ممنوع است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: با توجه به نبود مستندات علمی، بهتر است این گیاه در زمان بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود.

وی با اشاره به تداخل دارویی با گل قاصد، تصریح کرد: مصرف هم‌زمان این گیاه با لیتیم موجب بروز اثرات مسمومیت لیتیم و در نتیجه تخلیه ذخایر سدیم ناشی از افزایش دفع سدیم به موجب اثر مدری ریشه و برگ‌های این گیاه می‌شود.

کد خبر 654086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.