عید فطر، نماد وحدت مسلمانان / تجلی یک ماه بندگی خالصانه

امام جمعه موقت اصفهان گفت: اسلام عزیز با دستورات و آموزه‌های متعالی خود به دنبال سعادت و عافیت روحی و جسمی بشریت است. وحدت و برادری در جامعه اسلامی با همین برنامه‌ها و اعیاد جاری و ساری بوده و حیات بخش جامعه است.

حجت الاسلام سیداحمد محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عید سعید فطر روزی بزرگ و الهی، پس از روزها و شب‌هایی بسیار با عظمت و نورانی است.

وی خاطر نشان کرد: عید فطر روزی است که همه جوامع و ممالک اسلامی که با هم و با فرمان الهی ماه مبارک رمضان را پشت سرگذاشته‌اند و بهره‌های معنوی زیادی گرفته‌اند، گرد هم می‌آیند و رمضان را با وحدت و انسجام در نماز و به شکرانه یک ماه بندگی به پایان می‌رسانند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه ماه رمضان، ماه مبارکی است تصریح کرد: برکات رمضان الکریم، از آحاد و افراد مسلمانی که می‌خواهند در ضیافت الهی در این ماه وارد شوند، شروع می‌شود و با حمد و سپاس الهی در عید سعید فطر به انتها می‌رسد.

وی اظهار کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب «ماه مبارک رمضان یک فرصت بسیار مغتنم است، برای اینکه خودمان را به خدا نزدیک کنیم، به کمال نزدیک کنیم، از مفاسد دور کنیم و از گناهان پاک کنیم.» بنابراین بهره کامل و جامع از این فرصت قدسی، لذت و شیرینی عید فطر را برای روزه داران صدچندان می‌کند.

حجت الاسلام محمودی گفت: پروردگار متعال در پایان هر روز از ماه رمضان فرصتی را قرار داده بود تا فرد روزه دار افطار کرده و با خویشتن داری به فطرتی باز گردد که خداوند برای ما مقرر کرده است و در پایان ماه رمضان با خارج کردن زکات فطره، روح و جان را از آلودگی‌ها و گناهان، پاک کرده و مهیای اعمال عید شوند.

عید فطر، نماد وحدت مسلمانان / تجلی یک ماه بندگی خالصانه

وی با اشاره اینکه بهترین و بالاترین اجر برای کسانی است که یک ماه با امساک از خوردن و آشامیدن با توبه واقعی و پرهیز از هر نوع گناه به انجام اعمال عبادی خاص این ماه پرداختند ادامه داد: این گروه از جامعه مسلمین قصد دارند که پس از ماه رمضان طبق دستور الهی بنده واقعی خداوند متعال باشند و در همان نماز عید فطر این قصد را با عهدی عیدانه تداوم می‌بخشند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان علت نام نهادن کلمه فطر برای عید پایان رمضان، اظهار کرد: روان و روح انسان پس از یک ماه روزه‌داری و انس با عترت و قرآن با تشنگی، گرسنگی، امساک و پرهیز از گناهان پاک و مطهر می‌شود.

وی با اشاره به فرصت‌های ناب و پر عظمت روز و شب عید فطر به بیان یک روایت در این رابطه پرداخت و گفت: خداوند متعال بندگان زیادی را در ماه رمضان از آتش جهنم آزاد می‌کند و به همان تعداد، در روز و شب عید فطر، بندگان دیگری را از آتش جهنم آزاد خواهد کرد که این هم از برکات عید فطر است.

حجت‌الاسلام محمودی بر دادن زکات فطره تاکید کرد و گفت: پرداخت این زکات واجب بوده و مستحب است که صبح روز عید فطر قبل از نماز، انجام شود و اگر نشد تا ظهر روز عید پرداخت شود. این موضوع به شکل هماهنگ و یکپارچه در یک یا دو روز در جامعه مسلمانان رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه تزریق این پول به‌عنوان زکات به جامعه اسلامی دربردارنده آثار اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی فراوان است، افزود: زکات فطریه را می‌توان در موارد مختلفی هزینه کرد و برای رفع چالش‌ها و مشکلات امروز جهان اسلام به کار گرفت.

امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر اینکه برنامه‌های دینی پشتوانه دینی و عقلایی دارد و خالی از هدف و یک دستور خشک و بی محتوا نیست، ادامه داد: این مناسبت‌ها، ایام و ماه‌های خاص، تحولی اساسی در دورن انسان‌ها و جامعه بشری ایجاد می‌کند که باید قدر و قیمت آنها را درک کرد.

وی با بیان اینکه اسلام عزیز با دستورات و آموزه‌های متعالی خود به دنبال سعادت و عافیت روحی و جسمی بشریت است، تصریح کرد: وحدت و برادری در جامعه اسلامی با همین برنامه‌ها و اعیاد جاری و ساری بوده و حیات بخش جامعه است.

حجت الاسلام محمودی اظهار کرد: فرد روزه‌دار در ماه رمضان پس از یک ماه پرهیز از گناه و کسب حسنات می‌تواند از خداوند پاداش‌های مختلفی دریافت کند، اما اصل و اساس پاکی از گناهان و بخشش الهی است که انسان‌ها را به فطرت الهی خود برمی‌گرداند و فطر هم نماد همان فطرت است.

کد خبر 656044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.