کتاب‌هایی درباره بعثت پیامبر اعظم(ص)

شعایی از نیر اعظم، سیمای پیامبر اعظم در آینه نهج‌البلاغه، محمد(ص) پیامبری برای همیشه و مجموعه ۱۵ جلدی از سرزمین نور کتاب‌هایی هستند که درباره بعثت بزرگ پیامبر اسلام منتشر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعثت مقطع رهایی بشریت از ضلالت و تباهی و سرآغاز زدودن سیاهی و ظلمت بود. بعثتی که عامل تهذیب نفوس و تربیت انسان‌های مستعد و دستگیری بشریت در راه رسیدن به مقام عبودیت است. امروز و به مناسبت این روز بزرگ در تاریخ اسلام، شماری از کتاب‌های جامع منتشر شده به همین مناسب را مرور و معرفی کرده‌ایم.

کتاب‌هایی درباره بعثت پیامبر اعظم(ص)

«شعاعی از نیر اعظم» نوشته آیت‌الله سید علی خامنه‌ای

انتشارات سروش کتاب شعاعی از نیّر اعظم (ص) به قلم رهبر حکیم انقلاب اسلامی را منتشر کرده و در عنوان فرعی آن نوشده است: رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درباره‌ی حضرت محمّدمصطفی (ص).

کتاب حاضر دربرگیرنده هشت فصل با عناوین ویژگی‌های رسول اکرم (ص)، ویژگی‌های عصر بعثت، بعثت پیامبر، وقایع خاص در تاریخ پیامبر اکرم، پایه گذاری تمدن اسلامی، نقش اهل‌بیت (ع) در نهضت نبوی، انواع تعامل با پیامبر اکرم (ص) و وظایف مسلمانان نسبت پیامبراسلام (ص) است.

در این کتاب در قالب چند بخش به تاریخ صدر اسلام، با محوریت شخصیت، اندیشه و منشور فکری و عقیدتی پیامبر اکرم (ص) پرداخته‌اند.

کتاب با ویژگی‌های شخصیتی پیامبر (ص) آغاز می‌شود و با بحث روی حقیقت وجودی و خلقت نوری پیامبر اعظم (ص)، تصدی حکومت الهیه و ولایت مطلقه را مورد بررسی قرار می‌گیرد. تحلیل اخلاق و سیره پیامبر از نظر فردی و شخصی و نیز اخلاق حکومتی ایشان، بخش‌های دیگر این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در فصل دیگری تعلیمات و آموزه‌های پیامبر بررسی شده است و در ویژگی‌های دوران بعثت، به فراگیر بودن جاهلیت در این مقطع تاریخی و نیز انحطاط اخلاقی اعراب بدوی می‌پردازد. سرگردانی و فقر و حاکمیت طاغوت‌ها، از موارد دیگری هستند که در بررسی ویژگی‌های اعراب پیش از اسلام، مورد بررسی قرار گرفته شده است.

در آخرین بخش به وظایف مسلمانان نسبت به پیامبر اکرم اشاره می‌شود و به طور دقیق، جز به جز و مفصل این وظایف و چگونگی تحقق آن‌ها را ذکر می‌شود.

این مجموعه حاصل پژوهش گروهی از محققان و فضلای حوزه علمیه قم، با نظارت و هدایت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی تدوین شده است.

کتاب‌هایی درباره بعثت پیامبر اعظم(ص)

«سیمای پیامبر اعظم در آینه نهج‌البلاغه» اثر غلامعلی عزیزی‌کیا

کتاب حاضر، مجموعه گفتارهای مرحوم علامه محمدتقی مصباح یزدی درباره پیامبر اعظم (ص) است که با هدف ارائه تفسیری بر بخش‌هایی از سخنان امیرمؤمنان، حضرت علی (ع) درباره نبوت و پیامبر اعظم (ص) و پاسخ‌گویی به بخشی از عقاید شبهه افکنان درباره گستره دعوت انبیا سامان یافته است.

اولین فصل این کتاب با پرسش درباره راز بعثت انبیا آغاز می‌شود و در ادامه می‌کوشد با توجه به سخنان گران‌بار امیرمؤمنان حکمت بعثت پیامبران را واکاوی کند. فراخوان مردم به یادآوری میثاق فطری با خدا، پیوند حکمت بعثت باحکمت آفرینش، راز بعثت پیامبر اعظم (ص) ضرورت استمرار دعوت پیامبران و راز ناکامی عقل دردستیابی به برنامه‌ای سعادت‌بخش از موضوعات مطرح شده در این فصل است.

همچنین، در این بخش شبهاتی چون: نیازمندی جامعه به پیامبر (ص) یا امام جدید، محدودیت دعوت پیامبران و گمراه ماندن انسان‌ها و نادرستی دعوت پیامبران به دلیل ناکامی آنان در تحقق اهداف خود، مطرح و به آن‌ها پاسخ‌داده شده است.

در فصل دوم این کتاب به گستره موضوعی دعوت انبیا پرداخته شده است. توصیفی از جهان پیش از بعثت پیامبر و بیان ره‌آوردهای دنیوی بعثت آن بزرگوار، رابطه سعادت دنیا و سعادت آخرت و تبیین هدف نهایی پیامبران از مباحث این فصل است. شبهه حداقلی و حداکثری بودن دین، شبهه ناسازگاری نکوهش دنیا در مکتب انبیا با مسأله سعادت دنیا و شبهه خارج بودن مسائل اجتماعی از حوزه مأموریت انبیا با توجه به ماهیت دعوت آنان (خداپرستی و توحید) در این فصل مطرح و پاسخ داده شده است.

فصل سوم و پایانی این کتاب به مسئله اسوه‌بودن پیامبر اسلام (ص) اشاره دارد. تبیین معنای اسوه بودن حضرت رسول (ص) بیان روش اقتدا به آن حضرت با تأکید بر پرهیز از تکلف در زندگی، بررسی شکایت حضرت علی (ع) از انحراف مردم از سنت نبوی، تشریح راز امتحانات دشوار الهی برای بندگان، بیان راز نکوهش دنیا در متون دینی و نیز پاسخ به شبهه ناکارآمدی دین در حل مشکلات جوامع، در این فصل آمده است.

کتاب‌هایی درباره بعثت پیامبر اعظم(ص)

«محمد (ص) پیامبری برای همیشه» اثر حسن رحیم‌پور ازغدی

کتاب «محمد (ص) پیامبری برای همیشه» از دفتر نشر فرهنگ متن پیاده شده چهار سخنرانی از استاد حسن رحیم‌پور ازغدی است که در ارتباط با شخصیت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در مناسبت‌های مختلف ایراد شده است.

سخنرانی نخست به مناسبت میلاد پیامبر اعظم (ص) است، پس از بیان مقدماتی از ویژگی‌های آن حضرت، به دنبال بیان چند نکته از شیوه حکومت اسلامی پیامبر است تا پاسخی اجمالی به این پرسش باشد که «برای رشد و بالندگی و رسیدن به اهداف الهی در حکومت اسلامی چه باید کرد؟»

در دومین سخنرانی، استاد ازغدی ابتدا به برشمردن ویژگی‌هایی از حضرت محمدمصطفی (ص) به نقل از زبان امام حسین (ع) پرداخته و به یکی از بزرگترین خدمات پیامبر به بشریت، یعنی چگونگی نحوه ارتباط با خداوند سخن می‌گوید. در انتها هم به برخی رفتارهای اجتماعی حضرت اشاره کرده‌اند.

سخنرانی سوم، به تعدادی از شبهات مطرح شده که به دنبال تحریف و تضعیف اعتقاد به نبوت و رسالت است و با ژست‌های علمی و جامعه شناسانه و دین شناسانه به خورد مسلمانان داده می‌شود اشاره کرده و به آن‌ها پاسخ داده است.

همچنین رحیم‌پور ازغدی در سخنان بخش آخر، با الگوبرداری از جامعه اسلامی دوران صدر اسلام، نکته‌هایی درباره نظریه حکومت دینی مطرح کرده و به انتقادات وارد بر آن پاسخ می‌دهند.

کتاب‌هایی درباره بعثت پیامبر اعظم(ص)

نگاهی به مجموعه ۱۵ مجلدی «از سرزمین نور» نوشته محمدرضا سرشار

این مجموعه چندجلدی که مخاطب اصلی آن نوجوانان هستند، در هر جلد، به فرازی از زندگی حضرت محمد (ص) پرداخته است.

قالب نوشته‌ها داستان است و جدا از نام کلی مجموعه (از سرزمین نور)، هر مجلد نیز عنوان ویژه خود را دارد.

این عناوین به ترتیب عبارت‌اند از: داستان زمزم (داستان زندگی نی‌ای پیامبر)، آنچه خدای کعبه اراده کند (داستان زندگی پدر پیامبر)، و آن ستاره که دنباله دار می‌آید (داستان تولد پیامبر)، آن یتیم نظر کرده (داستان خردسالی پیامبر)، آن قصه که در کتاب‌ها آمده بود (داستان دیدار عبدالمطلب با شاه یمن)، با من سخن بگو مادر (داستان زندگی مادر پیامبر)، ماجرای سپاه فیل (داستان حمله ابرهه به مکه)، آن پدر بزرگ دوست داشتنی (پایان کار عبدالمطلب)، سفر دراز شام (داستان نوجوانی پیامبر)، خورشیدی در خانه خدیجه (داستان جوانی پیامبر)، داستان سیل آن سال (داستان جوانی پیامبر)، شب رویش غنچه نور (داستان بعثت پیامبر)، ای جامه بر سر کشیده، برخیز (داستان بعثت پیامبر)، روزگار دراز رنج (از دعوت آشکار تا آغاز هجرت به حبشه)، روزنه‌ای به رهایی (داستان هجرت حبشه).

متن این مجموعه چند جلدی در دهه ۱۳۷۰ در طول دو سال (ساعت ۵/۸ صبح‌های جمعه) به صورت روایت نمایش از صدای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و سپس با ترجمه به چند زبان از شبکه‌های برون مرزی صدا نیز به همان صورت روایت نمایش پخش گردید و مورد استقبال مخاطبان واقع شد. اضافه آنکه دست اندر کاران این مجموعه - خاصه نویسنده آن، ضمن شرفیابی به حضور مقام معظم رهبری، مورد تقدیر ویژه معظم‌له واقع شدند.

همچنین چاپ نخست این مجموعه به وسیله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و چاپ‌های بعدی آن توسط انتشارات پیام آزادی صورت گرفته است.

کد خبر 641752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.