۳ کتاب شاخص برای افزایش بصیرت فاطمی

بصیرت حضرت فاطمه، دردانه دلداده و فاطمه نگین جهان و جنان سه کتاب ارزشمندی هستند که به مناسب ایام حزن انگیز فاطمیه، در این نوشتار به شکل مختصر به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فاطمه زهرا (س)، یکی از گرامی‌ترین و درخشان‌ترین چهره‌های تاریخ اسلام است که همه مذاهب، فرقه‌ها، گروه‌ها و پیروان اندیشه‌های گوناگون اسلامی، او را بزرگ و گرامی می‌دارند. حضرت زهرا (س)، آن اندازه در نزد مسلمانان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که هیچ مسلمان و غیرمسلمانی تا کنون مگر با بزرگی و احترام نتوانسته با او روبه‌رو شود.

نوشتن درباره این گوهر تابناک نبوت و امامت اقدامی است که در طول تاریخ به‌ویژه در دوران معاصر، توسط چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف شناخته شده یا شناخته نشده انجام شده که در این مجال کوتاه به معرفی شماری از آثار مکتوب مرتبط با حضرت زهرا می‌پردازیم.

۳ کتاب شاخص برای افزایش بصیرت فاطمی

«بصیرت حضرت فاطمه» نوشته اصغر طاهرزاده اصفهانی:

این مجموعه مکتوب و خواندنی، با محوریت خطبه حضرت زهرا (س) در شهر مدینه است و بخش به بخش، این خطبه الهی و تاریخی را تببین و تشریح کرده است.

در برشی از این کتاب می‌خوانیم: حضرت فاطمه (س) در بخشی از خطبه خود می‌فرمایند: جهاد به شما عزت می‌دهد و صبر در دینداری باعث زیادشدن اجر شما است و در عمل با صبر در دینداری، دینداری ما از حالت بالقوه به حالت بالفعل می‌رسد.

بعضی وقت‌ها آدم فراموش می‌کند که در زمان ظهور اسلام چه شرایط و فضایی بر بشریت حاکم بوده است.

مرحوم کاشف‌الغطاء می‌گویند: وقتی یهود و مسیحیت داشتند کهنه و بی‌آبرو می‌شدند، اسلام ظهور کرد و حتی یهودیت و مسیحیت را که به عنوان یک دین از ارزش ساقط شده بود، دوباره به عنوان دین، زنده کرد و آن‌ها به عنوان ادیان توحیدی آبرومند شدند. یعنی وقتی چشم اندیشه بشر به ارزش دین باز باشد بقیه ادیان هم معنی رفته خود را باز می‌یابند.

حضرت فاطمه‌زهرا (س) در این خطبه قواعدی را به بشر ارائه می‌دهند که بشر می‌تواند تا قیام قیامت از آن استفاده کند.

انتشارات لُب‌المیزان اصفهان، کتاب بصیرت فاطمه (س) در ریشه‌یابی آفات حذف حاکمیت دینی از مدیریت جهان را در ۴۴۰ صفحه، چندین نوبت چاپ کرده است.

۳ کتاب شاخص برای افزایش بصیرت فاطمی

«دردانه دلداده» نوشته محمدجواد طبسی:

کتاب مورد اشاره به دنبال این است که ابعاد و زوایای پنهان و پر از تعالی وجود حضرت زهرا (س) را برای الگوگیری عملی از این قله رفیع فضائل شناسایی کند.

حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی مرجع تقلید شیعیان، در مقدمه‌ای بر کتاب حاضر، فاطمه (س) را کوثر فیض معرفی کرده و می‌نویسد: «حضرت فاطمه در خانه نبوت رشد نمود، از حب ایمان و مکارم اخلاق شیر خورد و از مهربانی پدر و مادر بزرگوارش بهره‌مند گردید. جایگاه استوارش بهترین جایگاه و محل رویشش بهترین محل بود. او دختر نبی مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم، برترین مخلوق در پهنه گیتی و خاتم پیامبران و خدیجه، سرور تمام زنان است.

او همتای مریم، دختر عمران است؛ سلام خدا بر او آن هنگام که حیات در آغوش طبیعت را برایش نوشتند و او مظهر شجره طیبه ای شد که اصل و ریشه اش ثابت و شاخه‌هایش در آسمان است. خداوند نعمت بزرگی را به حضرت زهرا بخشید و نسل و ذریه پیامبر خود، حضرت محمد مصطفی (ص) را در فرزندان او منحصر کرد.

خداوند سبحان، حضرت فاطمه (س) را به کوثر توصیف نمود و با خطاب قرار دادن پدرش که پیوسته مورد تمسخر قرار می‌گرفت که ابتر و مقطوع النسل است فرمود: «انا اعطیناک الکوثر. فصل لربک وانحر. ان شانئک هوالابتر» ما تو را کوثر عطا نمودیم، پس برای پروردگارت نمازگزار و شتری را قربانی کن. همانا استهزا کننده تو، خود ابتر و مقطوع‌النسل است.

کتاب دردانه دلداده از جمله بهترین کتاب‌ها در حوزه فاطمیه است که به تحلیل زندگانی این بانوی بزرگوار پرداخته و گامی در مسیر معرفی این الگو برداشته است که اثر است.

ولادت، اسامی و القاب، مقام حضرت فاطمه (س)، از ولادت تا هجرت، پس از هجرت، ویژگی‌های فاطمه، مناقب، فاطمه و مصیبت از دست دادن رسول خدا (ص)، فاطمه و دفاع از ولایت، غضب فدک، دوران بیماری و شهادت سرفصل‌های شانزده گانه این کتاب گرانسگ و مفید برای مطالعه هستند.

بوستان کتاب، دردانه‌ای دلداده را منتشر کرده است.

۳ کتاب شاخص برای افزایش بصیرت فاطمی

«فاطمه نگین جهان و جنان» نوشته محمدرضا رمزی اوحدی:

این کتاب حاصل سال‌ها تحقیق و تلاش نویسنده و حاوی احادیث، روایات و همچنین موارد مطرح شده در شناخت فضائل و کرامات حضرت فاطمه زهرا (س) از منظر اهل سنت است. در این کتاب بیش از ۱۵۰ اثر از راویان و نویسندگان اهل سنت استفاده شده است و با رویکردی قرآنی در مورد شخصیت و فضائل فاطمه (س) است. در این اثر از ابتدا تا انتهای سوره‌های قرآن کریم، تمام آیاتی که بر طبق روایات تفسیری در شأن و منزلت فاطمه زهرا نازل شده و کلیه تعابیری که در مورد مناقب ایشان در این کتاب آسمانی وارد شده است، گردآوری شده است.

در بخش عطرستان یاد کوثر این کتاب ۴۶ سوره قرآن و آیات آنها که مرتبط با حضرت فاطمه (س) هستند عنوان و منتشر شده است.

نویسنده اصطلاحات واژگان قرآنی مانند: صراط مستقیم، اهل ایمان، اهل نعمت‌های بزرگ، باب توبه، باب حطه، عروةالوثقی، ذوی القربی، طوبی، شجره طیبه، طه، یاسین، محبت معهود، رشته پیوسته نورانی، صابران، وارثان زمین، طور سینا، صاحبان اعراف، نور آسمان و زمین، وسیله حق، راه بهشت، اهل اله، ذکرالله، ایثارگران، انفاق گران، صاحب ارث انبیا و تعابیر شبیه به آن را در شأن و منزلت اهل بیت علیهم السلام از جمله فاطمه زهرا (س) دانسته و مقام و موقعیت والای قرآنی ایشان را ترسیم نموده است. نگارنده در ادامه به انعکاس دیدگاه اهل سنت در مورد مقام و منزلت معنوی فاطمه زهرا (س) پرداخته و برخی از روایات نقل شده از آنان از قول رسول خدا (ص) در این زمینه را بیان کرده است.

انتشارات شهید کاظمی این کتاب در در ۳۱۲ صفحه منتشر کرده است.

کد خبر 629334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.