لزوم احداث خیابان‌های طرح تفصیلی برای کاهش مشکلات ترافیکی / اصفهان ۲۵۰۰ اتوبوس نیاز دارد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای احداث خیابان‌هایی که در طرح تفصیلی این کلان‌شهر وجود دارد، باید اعتبار ویژه در نظر گرفته شود، زیرا با احداث و بهره‌برداری از این خیابان‌ها می‌توان گره‌های ترافیکی را باز کرد و مشکلات این حوزه را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زیرساخت‌ها، ستون اصلی شهرها است و نقش اساسی در توسعه شهری در حوزه‌هایی همچون حمل‌ونقل، مسکن، انرژی، آب، بهداشت و اجتماعات را ایفا می‌کند تا جایی که بدون فراهم‌کردن زیرساخت مناسب و کارآمد، توسعه امکان‌پذیر نیست؛ در این میان، توسعه حوزه حمل‌ونقل، به‌ویژه حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های زیرساختی آن، تأثیر بسیاری در توسعه پایدار شهری و اقتصادی دارد و این امر باعث شده است تا شیوه اداره سیستم‌های حمل‌ونقل شهری به یکی از دغدغه‌های اساسی مدیران تبدیل شود.

حمل‌ونقل شهری که همواره به‌عنوان مبحث کلیدی در مطالعات شهری و ناحیه‌ای مطرح بوده است، یکی از نقش‌های اساسی زندگی شهری را تشکیل می‌دهد و با ارتباط‌بخشی امور انسانی به یکدیگر و جریان‌یابی افراد، کالا، انرژی و اطلاعات محقق می‌شود.

روش دستیابی به اهداف حمل‌ونقل مناسب و پایدار، مورد تفاهم صاحب‌نظران نیست و در حالی که گروهی چاره آن را توسعه فناوری و اصلاح انواع موتورها همچون احتراق می‌دانند، بسیاری دیگر زمینه‌سازی فرهنگی و اجتماعی را یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و اثربخش قلمداد می‌کنند.

راهبرد حمل‌ونقل یکپارچه در زمره سیاست‌های گروه دوم است که با هدف کاهش دادن ناهماهنگی و تفرقه موجود در نظام مدیریت خدمات حمل‌ونقلی، پیشنهاد شده است. این هماهنگی از طریق نزدیکی دیدگاه یکپارچه کردن سیستم‌ها و عملکردها و کارآمدتر کردن فرایندها به دست می‌آید و عقیده بسیاری بر این است که سیاست‌های حمل‌ونقل یکپارچه می‌تواند در آینده، پیشرفت چشمگیری در مسیر سیستم‌های حمل‌ونقل پایدار ایجاد کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به‌منظور آگاهی‌بخشی به شهروندان از فعالیت‌ها و اقدامات مدیریت شهری برای داشتن حمل‌ونقل درون‌شهری مناسب و حمل‌ونقل همگانی پیشرو است.

طبق مثلث حمل‌ونقل، فعالیت هر بخش بر بخش دیگر تأثیر می‌گذارد

ایمنا: در حال حاضر شرایط حمل‌ونقلی اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فلاح: یکی از مشکلات اصفهان، حمل‌ونقل عمومی است که شهروندان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یک مثلث در حوزه حمل‌ونقل وجود دارد که هر کدام از اضلاع آن نقش مهمی دارد. هر بخش حوزه‌ای را مورد توجه قرار می‌دهد و در صورت کم‌کاری هر کدام، مشکلی در زمینه حمل‌ونقل و ترافیک به‌وجود می‌آید.

شهروندان یکی از اضلاع مثلث حمل‌ونقل هستند و یکی از ارکان اصلی شهر محسوب می‌شوند؛ آنها باید فرهنگ ترافیک و حمل‌ونقل را رعایت کنند که البته بیشتر شهروندان اصفهانی این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند.

فرهنگ ترافیک به آن معنا است که تا زمانی که ناوگان حمل‌ونقل عمومی خوب و باکیفیتی داریم، شهروندان از آن استفاده کنند؛ این موضوع در رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی نیز صدق می‌کند که شهروندان باید آن را رعایت کنند و اگر حتی یک نفر از آنها این قوانین را رعایت نکند، سایر شهروندان با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

ضلع دوم پلیس راهور است که باید به وظایف خود بپردازد و در صورت کوتاهی، مشکل‌ساز خواهد شد؛ پلیس باید از نظر نیروی انسانی و امکانات مجهز باشد تا مسائل ترافیکی را رصد کند و با خاطیان برخورد به‌روز داشته باشد. ضلع سوم حمل‌ونقل نیز، شهرداری‌ها و دولت است.

لزوم توجه دولت به تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهرها

ایمنا: دولت و شهرداری‌ها در زمینه توسعه و تجهیز حمل‌ونقل عمومی شهرها چه وظایفی دارند و آن را چگونه انجام می‌دهند؟

فلاح: دولت باید کمک‌های خود را برای به‌روزرسانی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس، قطار شهری و تاکسی به‌کار گیرد؛ بعضی از شهرداری‌های کشور به‌دلیل کاهش درآمد و مشکلات مالی، نمی‌توانند ناوگان را به‌روزرسانی کنند و با خرید اتوبوس جدید، این ناوگان را توسعه دهند، از این‌رو به سمت استفاده از اتوبوس‌های فرسوده می‌روند.

دولت باید کمک‌های خود را به‌روز و به‌موقع به شهرها ارائه کند؛ چند سالی است که دولت کمک‌های خود در حوزه حمل‌ونقل کاهش داده است و به همین دلیل ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرها و کلان‌شهر با مشکلاتی مواجه شده است.

دولت باید در این حوزه به شهرداری‌ها کمک کند، در غیر این صورت این مشکلات ادامه خواهد داشت، در صورتی که دولت برای احداث خطوط مترو کمک نکند، زمان بهره‌برداری آن سال‌های زیادی طول می‌کشد؛ شهرداری‌ها نیز نقش مهمی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک دارند، این نهاد شهری باید به دنبال دریافت کمک‌های دولت باشد و در ردیف‌های بودجه‌ای خود توسعه اتوبوسرانی و احداث مترو را به‌صورت ویژه ببیند.

لزوم تخصیص اعتبار برای خرید اتوبوس‌های نو

ایمنا: چه فعالیت‌هایی برای به‌روزرسانی، توسعه و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام شده است؟

فلاح: مدیریت شهری اصفهان در دو سال اخیر بودجه مناسبی برای احداث و توسعه خطوط مترو و خرید و بازسازی اتوبوس‌های شهری در نظر گرفته است؛ اگر بخواهیم ناوگان اتوبوسرانی مطلوبی در سطح شهر داشته باشیم، باید حدود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس در نصف‌جهان فعال شود که در حال حاضر حدود هزار دستگاه فعال است.

خرید حدود ۱۵۰۰ اتوبوس جدید، هزینه بسیاری دارد که شهرداری بودجه‌ای برای آن در نظر می‌گیرد تا تعدادی به ناوگان اضافه شود اما در مقابل چند دستگاه نیز از رده خارج می‌شود.

به‌نظر من باید از پروژه‌هایی که بازدهی آن‌چنانی برای شهروندان ندارد، بکاهیم و به پروژه‌های حوزه حمل‌ونقلی بیفزاییم؛ با توجه به اینکه ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط تعداد زیادی از شهروندان اصفهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا باید به نیازهای به‌روز آنها توجه داشته باشیم.

به همین جهت از مجموعه مدیریت شهری درخواست می‌کنیم تعداد پروژه‌های غیرضرور کمتر و به ردیف بودجه ناوگان افزوده شود.

خیابان‌های موجود در مطالعات جامع باید احداث شود

ایمنا: علاوه بر مثلث حمل‌ونقل، چه مواردی بر این حوزه اثر می‌گذارد؟

فلاح: یکی از مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی شرایط فیزیکی خیابان‌ها است که باید با انجام مطالعات جامع، بعضی از آنها یک‌طرفه شود، بی‌شک این اقدام در رفع مشکل تردد شهروندان تأثیرگذار خواهد بود.

همچنین معاونت‌های برنامه‌ریزی و شهرسازی شهرداری اصفهان باید این موضوع را بررسی کنند و برای احداث خیابان‌هایی که در طرح تفصیلی این کلان‌شهر وجود دارد، باید اعتبار ویژه در نظر گرفته شود، زیرا با احداث و بهره‌برداری از این خیابان‌ها می‌توان گره‌های ترافیکی را باز کرد و مشکلات این حوزه را کاهش داد.

کد خبر 655806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.