سرماخوردگی‌ مکرر چه تاثیری بر احتمال بروز زوال عقل دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سرماخوردگی و آنفلوانزای مکرر، ممکن است خطر بروز زوال عقل را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تأثیر عفونت‌های میکروبی بر احتمال بروز بیماری زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، گروهی موش را مورد ارزیابی قرار دادند و برای بررسی تأثیر التهاب ناشی از عفونت‌های میکروبی، لیپوپلی ساکارید (LPS) که یکی از اجزای مهم در ساختار دیواره باکتری‌های گرم منفی است و خاصیت بیماری‌زایی دارد را هر ۱۵ روز یک بار به مدت ۲.۵ ماه به موش‌ها تزریق کردند.

محققان سپس عملکرد شناختی حیوانات را دو هفته پس از تزریق نهایی لیپوپلی ساکارید (LPS) تجزیه و تحلیل کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تزریق LPS سطح سیتوکین‌ها را که نوعی پروتئین التهابی در مغز هستند را افزایش می‌دهد و باعث بروز اختلال در عملکرد شناختی می‌‎شود. علاوه بر این، اثرات نامطلوب LPS با افزایش سن بیشتر می‌‎شود.

به گفته محققان، التهاب ناشی از بروز عفونت‌های میکروبی مکرر باعث بروز اختلال در عملکرد مغز می‌‎شود و خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و انفلوانزا را انجام داد. البته لازم است مطالعات بیشتری روی انسان‌ها نیز انجام شود تا نتایج به دست آمده تائید شود.

نتایج این مطالعه در مجله Brain, Behavior, and Immunity منتشر شده است.

کد خبر 654984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.