کروکی تصادف از کجا بگیریم؟
اهمیت کروکی در دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث

تقریبا همه‌ی ما حین رانندگی تصادفات را تجربه کرده‌ایم حال چه تصادفات سنگین و چه سبک! حتی در جریان تصادفات با برخی مشکلات بدنه خودرو از جمله فرو رفتگی ماشین، خسارات مالی و جانی نیز برخورده‌ایم.

در این شرایط به منظور این‌که بتوانیم از شرکت‌های بیمه، این خسارات را مطالبه کنیم می‌بایست کروکی تصادف را با خود به همراه داشته باشیم. کروکی تصادف کمک می کند که حادثه‌ی اتفاق افتاده را با سندیت شرح دهیم. برای آشنایی با این مساله مهم در تصادفات پیشنهاد می‌کنیم ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

کروکی چیست؟

به گزارشی که مامور راهنمایی و رانندگی از صحنه تصادف تهیه می‌کند، کروکی می‌گویند. این گزارش، مدرک بسیار کلیدی و مهمی‌ست که برای شناسایی مقصر حادثه، خسارات و در برخی موارد مقدار دیه به کار برده می‌شود.به خاطر داشته باشید که در صورت نیاز به کروکی برای حادثه تصادف، خودروی مقصر و خودروی آسیب دیده نباید از مکان خود حرکت داده شوند.

به هم نزدن صحنه تصادف برای ترسیم کروکی

اهمیت ترسیم کروکی تصادف

برای حداکثر استفاده از کروکی تصادف، توجه به نکات زیر الزامی است:

  • هیچ‌گاه فراموش نکنید که در زمان بروز هرگونه حادثه رانندگی با ماموران رانندگی تماس بگیرید و از آن‌ها برای حل مشکل و همچنین قضاوت تصادفات کمک بگیرید.

  • نکته‌ی مهم این‌که هیچ‌گونه تغییری نباید در صحنه تصادف ایجاد شود؛ زیرا بعد از کروکی کشی، این کروکی تصادف باشد که مقصر اصلی را به دقت مشخص نماید.

  • گاهی پیش می‌آید که اتومبیل شما با انسان یا اشیا برخورد کرده باشد. دراین صورت، پیشنهاد می‌شود حتی الامکان منتظر افسر نیروی انتظامی باشید. او می‌تواند کروکی دقیق و گزارش کاملی از صحنه تصادف ترسیم نماید. هم‌چنین از این کروکی برای دریافت خسارت از بیمه بدنه نیز استفاده می‌شود. حتی اگر مقصر شناسایی شده‌اید، با افسران نیروهای انتظامی حداکثر همکاری را به عمل آورید.

زمانی که در خیابان با اشیا تصادف می کنید می بایست با استفاده از علائم هشداری از تغییر صحنه تصادف جلوگیری کنید تا افسر راهنمایی رانندگی از راه برسد و کروکی را بکشد. در چنین تصادفاتی شرکت های بیمه موظف به پرداخت خسارت می باشند.

کروکی تصادف و انواع آن

أنواع کروکی در تصادفات

انواع کروکی تصادف

برای این‌که بتوانید مشکلات تصادفات را حل و فصل کنید، اطلاع از انواع مختلف کروکی کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. در ادامه این مطلب شما را با دو نوع کروکی آشنا خواهیم کرد که عبارتند از:

  • سازشی

  • غیر سازشی

کروکی سازشی

اکثر تصادفاتی که رخ می‌دهد با این نوع کروکی داوری می‌شود. زمانی که افسر راهنمایی و رانندگی تشخیص دهد میزان خساراتی که وارد شده در حد تعهدات مالی بیمه است، اقدام به ترسیم کروکی سازشی می‌کند. در واقع، این کروکی گزارشی یک صفحه‌ای است که در آن همه‌ی مشخصات راننده مقصر و زیان دیده به همراه شرح وقوع حادثه درج می‌شود. از مدارک مهمی که در زمان مراجعه به دفاتر بیمه شخص ثالث برای دریافت خسارت باید به همراه داشته باشید همین کروکی سازشی‌ست.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره صفر تا صد بیمه شخص ثالث و این که بیمه شخص ثالث چیست به اینجا مراجعه نمایید.

ترسیم کروکی سازشی چگونه انجام می‌شود؟

شرایط متعددی می‌‎تواند منجر به رسم کروکی سازشی شود، این شرایط عبارت است از:

  • زمانی که تعداد خودروهایی که در یک تصادف دخالت داشتند بیش از یک خودرو باشد.

  • هنگامی که طرفین در شهرهای مختلفی سکونت داشته یا هردوی آن‌ها در وقوع حادثه نقش داشته باشند.

  • زمانی که پلیس راهنمایی و رانندگی ترسیم کروکی را لازم و ضروری بداند.

کروکی غیر سازشی تصادفات

از سایر مدل‌های کروکی تصادف می‌توان به کروکی غیرسازشی‌ اشاره کرد. این نوع کروکی دارای ۲ صفحه پشت و رو است که در صفحه اول گزارشی مفصل و کامل در مورد محل حادثه و نحوه وقوع آن شرح داده می‌شود. این گزارش شامل وضعیت خودروها، عابران و مشخصات رانندگان خواهد بود. در صفحه بعدی نیز گزارش کاملی از مشخصات افسر راهنمایی و رانندگی و شرح وقوع حادثه درج خواهد شد تا با سندیت کامل مناقشات حل و فصل شوند!

از این نوع کروکی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • زمانی که میزان خسارات وارده در تعهدات رسمی بیمه نباشد.

  • زمانی که حین تصادف صدمات جانی به راننده یا سرنشینان وارد شده‌باشد.

  • طرفین تصادف بنا به دلیلی از جمله افت قیمت خودرو تقاضای پیگیری از مراجع قضایی داشته باشد.

  • زمانی که یکی از طرفین به رای افسر اعتراض داشته باشد.

  • در صورت فرار راننده مقصر از صحنه تصادف

  • برای دریافت خسارت بیمه بدنه با کروکی (برای خسارات بیشتر از 30 میلیون تومان)

لطفا توجه داشته باشید، افسری که کروکی می‌کشد وظیفه دارد هریک از اشکال رسم شده را شماره گذاری کرده و با درج هر شماره در صفحه مورد نظر توضیحات لازم را شرح داده‌باشد.به این ترتیب، طرفین تصادف، شرکت بیمه و مقامات قضایی ابهامی در آن کروکی نخواهند داشت. علاوه‌براین، باید شرح دقیق حادثه با جزئیات کامل و علل رخداد، در پشت برگه نوشته شود.

در نهایت علت اصلی تصادف نیز می‌بایست به عنوان علت نامه‌ای بیان شود که ملاک صدور رای قاضی خواهد بود.

برای تصادف در مکان‌های خاص مانند تصادف در پارکینگ عمومی امکان کشیدن کروکی هم وجود دارد.

چه زمانی کروکی تصادف باید کشیده شود؟

شما به عنوان یک راننده مسئول بهتر است بدانید در چه شرایطی رسم کروکی لازم‌الاجراست.با دانش کافی در این زمینه می‌توانید اقدامات لازم را برای جبران خسارات انجام دهید.

  • هنگامی که یکی از طرفین تصادف وسیله نقلیه نظامی باشد
  • زمانی که یکی از طرفین یا هر دو آن‌ها موتورسیکلت یا وسیله نقلیه سنگین باشد.
  • زمانی که یکی از طرفین مدارک شناسایی لازم را نداشته باشد. (نظیرگواهی نامه)
  • هنگامی که یکی از طرفین در حال دنده عقب تصادف کرده باشد.
  • زمانی که تصادف منجر به آسیب جانی یا فوت شده باشد.
  • زمانی که تصادفات چند مرحله‌ای و تصادفات زنجیره ای رخ دهد.
  • حداقل ۲۰ روز از زمان صدور بیمه‌نامه طرفین تصادف گذشته باشد.
  • طرف مقصر، قصد استفاده از بیمه بدنه را نداشته باشد.
  • در مواقعی که قصد استفاده همزمان از بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث را دارید.
  • مبلغ خسارت وارده به خودروی غیرمقصر، کم‌تر از 30 میلیون تومان در سال 1402 باشد.
  • بیمه‌نامه طرفین تصادف، با سال قبل پیوسته باشد.
  • زمانی که تصادف با حیوان اتفاق بیفتد.
  • زمانی که تصادف با شی ثابت (نظیر درخت، وسیله نقلیه خاموش و…) رخ دهد.بر اساس گفته‌های رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران، در صورت تصادف با اشیا ثابت مربوط به اموال دولتی یا شخص خصوصی، باید در همان ابتدا با ۱۱۰ تماس گرفت. بعد از مراجعه افسر کارشناس، کروکی از صحنه کشیده و بر اساس کروکی خسارت از طریق بیمه پرداخت خواهد شد.

در تمامی شرایط بالا، نباید هیچگونه تغییری در محل تصادف ایجاد کنید. سپس برای رسم کروکی می‌بایست بلافاصله با افسر پلیس تماس بگیرید. البته برای دریافت خسارت از تصادفات صحنه بهم خورده لازم است که است که از قبل از محل عکس و فیلم بگیرید تا افسر بتواند کروکی بهتری ترسیم کند. البته باید گفت که ما چیزی به نام مراحل گرفتن کروکی نداریم؛ تنها راه همان تماس با افسر است.

چگونگی اعتراض به کارشناسی تصادف

در برخی از تصادفات بنا بر نیاز یا درخواست دو طرف دستور کارشناسی تصادف صورت می گیرد. بعد از صدور دستور، یک تیم برای کارشناسی تصادف وارد عمل می شود. اما ممکن است در این حین سوالی برای افراد پیش بیاید مثلا اینکه نحوه اعتراض به کارشناسی تصادف چگونه است؟ یا اینکه بعد از اعتراض به کارشناسی تصادف پیش آمده چه اتفاقی می افتد؟

بعد از اعتراض، معمولا گروهی سه نفر مجدد برای رسیدگی به این موضوع وارد عمل می شوند و اگر باز هم دو طرف به کارشناسی معترض بودند، باز هم گروهی دیگر برای بررسی و کارشناسی تصادف کار را از سر می‌گیرند.

الکترونیکی شدن کروکی تصادف

پلیس راهور برنامه‌ای برای حذف فیزیکی برگه کروکی تصادف دارد. حذف کروکی تصادف منجر به کاهش هزینه‌های دولت و مردم، صحت کار، سرعت افزایش کار و کاهش سواستفاده از بیمه و دیگر خطاها خواهد شد. البته این مساله بیشتر در حالت آزمایشی است؛ اما تاکنون در بیشتر استان در فاز اجرایی قرار گرفته است. اطلاعات بیشتر در این خصوص نوشته خواهد شد. همچنین اینکه بعضی شرکت‌ها دارای قابلیت خسارت سیار هستند که خود کارشناس با تلفن شما به محل تصادف مراجعه خواهد کرد.

لازم به ذکر است که در تصادفات فقط خسارات بالای 30 میلیون تومان نیاز به کروکی پلیس دارد. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور اعلام کرد که: در تصادفاتی که خسارت تا بیست میلیون تومان است رانندگان نیازی نیست منتظر حضور پلیس باشند. اگر درباره سایر شرایط و نحوه اعتراض به کروکی تصادف و دریافت خسارت از بیمه نیاز به اطلاعات بیشتر دارید به https://bimeh.com/mag/accident-reconstruction-sketch/ مراجعه نمایید.

کد خبر 654370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.