وانت‌بارها مجاز به حمل مسافر و بار غیرمتعارف نیستند

رئیس پلیس راه استان اصفهان با اشاره به افزایش آمار تلفات مربوط به سرنشینان در تصادفات وانت‌بارها، از ممنوعیت حمل مسافر و بارهای غیرمتعارف توسط این نوع خودرو ها خبر داد.

سرهنگ اصغر زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: افزایش تقاضای استفاده از وانت برای حمل محموله‌های گوناگون به دلایلی مانند سرعت بارگیری و تخلیه، امکان حمل بار اضافه خارج از ظرفیت مندرج در کارت خودرو، اقتصادی بودن کرایه برای صاحبان کالا نسبت به وسایل نقلیه سنگین، استفاده از اتاق بار خارج از ابعاد استاندارد و خلاء مقررات جهت کنترل جابه‌جایی بار توسط این‌گونه وسایل نقلیه، باعث افزایش میزان تردد وانت‌بارها در راه‌ها و بالا رفتن میزان تصادفات آنها شده است.

وی افزود: استفاده نابه‌جا از وانت‌بارها در حمل مسافر، منجر به افزایش تعداد تلفات مربوط به سرنشینان این وسایل نقلیه شده است.

رئیس پلیس راه استان اصفهان تصریح کرد: وانت‌بارها به دلیل نقش حمل و نقل کالا، دارای توانایی حمل و نقل کالاهایی هستند که از نظر ابعاد، وزن و ارتفاع، متناسب با توان حرکتی و مانور حرکتی در جاده‌ها باشند؛ لذا استفاده غیراصولی از وانت‌بارها و بارگیری کالاهایی با ابعاد و حجم غیرمتعارف نه تنها باعث کاهش دید دیگر رانندگان در جاده می‌شود، بلکه وزن بالای این بارها منجر به کندی حرکت در جاده‌ها، ایجاد ترافیک و بالا رفتن درصد خطای رانندگی خواهد شد.

وی ادامه داد: مهار بار غیراصولی، از اصلی‌ترین عوامل ایجاد و بروز حوادث در عبور و مرور جاده‌ها است. شیوه‌های نادرست و استفاده از ابزار و تجهیزات غیرمرسوم و غیراستاندارد در مهار بارها از قبیل طناب‌های معمولی یا کشیدن پارچه و تنوع در نوع و حجم بارها اعم از نخاله‌ها، مصالح ساختمانی یا محصولات کشاورزی و حتی زباله‌ها، باعث ریزش و پراکندگی آنها بر اثر باد در سطح جاده‌ها و سواره‌روها می‌شود و خطرات و تصادفات احتمالی را فراهم می‌کند.

سرهنگ زارع گفت: استفاده نکردن از تجهیزاتی از جمله تجهیزات مهار بار (توری و تسمه) و علائم، برچسب‌های شبرنگ‌دار در پشت و اطراف وانت‌بارها، استفاده نکردن از تجهیزات نوری مانند چراغ‌های گردان آذرخشی یا راهنمای خطر، مثلث ایمنی و همراه نداشتن باتوم‌های ال‌ای‌دی‌دار در زمان توقف، می‌تواند در ایجاد حادثه نقش داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: رانندگان وانت‌بارها با تجهیزات کامل در سطح جاده‌ها تردد و از حمل کردن بارهای غیرمتعارف و غیراستاندارد خودداری کنند. رانندگان وانت‌بارها مجاز به حمل مسافر نیستند و در صورت مشاهده تخلف، به شدت با رانندگان متخلف برخورد خواهد شد.

کد خبر 654380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.