تاثیر مثبت سفر آیت‌الله رئیسی به ریاض / اسرائیل منزوی‌تر شده است

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: سفر آیت‌الله رئیسی به ریاض یا سفر ملک سلمان به تهران تاثیرات مثبتی در منطقه و روابط دو کشور خواهد داشت. این روابط در سطح وزیران، بخش خصوصی، اقتصادی و حتی هنرمندان، دانشگاهیان و فرهنگیان مطلوب است و باید به سرعت دنبال شود.

سیدصباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص احتمال سفر رئیس‌جمهور به عربستان اظهار کرد: پس از سفر بهمن‌ماه سیدابراهیم رئیسی به کشور چین و گفت‌وگوها میان رئیس‌جمهور چین با رئیس‌جمهور ایران، علی شمخانی از پانزدهم اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس‌جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل مسائل ایران و عربستان با همتای سعودی خود آغاز کرد.

وی افزود: مسئولان دو کشور همسایه در نتیجه گفت‌وگوهای انجام شده توافق کردند، ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: انعکاس این تفاهم و توافق بین تهران و ریاض با میانجیگری پکن در سراسر منطقه نشان از تأثیرگذاری بالای آن داشته است. ایران و عربستان با این اقدام به جای تقابل به سمت تفاهم حرکت کردند و روابط سیاسی و اقتصادی خود را به نفع منافع دو کشور و ملت توسعه خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌هایی رژیم جعلی اسرائیل تلاش می‌کرد با متحد کردن برخی دولت‌ها علیه کشورمان توطئه و نقش مخرب ایفا کند، اظهار کرد: تلاش‌ها مبنی بر این بود که کشورهای عربی را علیه ایران اسلامی بسیج کند تا علیه کشورمان موضع‌گیری کنند.

زنگنه خاطرنشان کرد: این توطئه‌ها و دسیسه‌ها با توافق شکل گرفته بین ایران و عربستان راه به جایی نبرده است و دیگر کشورهای عربی نیز پس از توافق ریاض-تهران تمایل دارند روابطشان با کشورمان را بار دیگر برقرار کنند و توسعه دهند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل تصریح کرد: امروز در عمل تلاش‌های اسرائیل همچنین ایالات متحده آمریکا برای ایجاد ائتلاف علیه ایران شکست خورده و بی‌اثر شده است.

وی افزود: رویدادها و ناآرامی‌هایی که امروز در سرزمین‌های اشغالی شاهد آن هستیم واقعیت و ماهیت این رژیم جعلی را نشان می‌دهد؛ رژیمی که در این منطقه تشکیل شده رژیمی اشغالگر، نژادپرست و سرکوبگر است و چنین صفات و ویژگی‌هایی برای هر رژیمی باشد، سرنوشت آن را به نابودی، زوال و سقوط خواهد کشاند.

زنگنه خاطرنشان کرد: رویدادهای امروز اسرائیل در پی شکاف‌های گسترده‌ای است که به مرور به زوال این رژیم سرعت خواهد داد و زمینه سقوط آن را با سرعت بیشتری فراهم می‌کند. تبعیض و نژادپرستی محض در کنار گرایش‌های افراطی و تندرو که سرنوشتی جز اضمحلال برای آن رژیم در پی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مراودات و سفرهای دیپلماتیک به عربستان و دیگر کشورهای منطقه در دوره‌ها و دولت‌های قبلی هم رخ داده است، افزود: دخالت برخی کشورها همچنین وقوع برخی اتفاقات و تنش‌ها میان دو کشور باعث کاهش سطح روابط و در نهایت قطع رابطه شده بود، اما امروز سران هر دو کشور به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین راه، تفاهم و حل مسائل به شکل دوستانه همراه با تعامل دوسویه است.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل تاکید کرد: از این فرصت باید استفاده کرد و اجازه نداد حوادث و قضایایی که منجر به قطع روابط دو کشور شد، تکرار شود و بار دیگر زمینه دخالت دیگران از جمله آمریکا یا اسرائیل و سایر کشورهای غربی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه گرایش به همسایگان می‌تواند تا حدودی در پیشبرد مسائل منطقه مؤثر باشد، اظهار کرد: هر چند تا حدود ۸۰ درصد همسایگان کشورمان تحت تأثیر شرایط دیگری قرار دارند و تحت شرایط مقررات خارج از منطقه به سر می‌برند اما باید تاکید داشت که بدون داشتن روابط با همه کشورها خیلی از مسائل، حل شدنی نیست.

زنگنه تصریح کرد: سفر آیت‌الله رئیسی به ریاض یا سفر ملک سلمان به تهران تأثیرات مثبتی در منطقه و روابط دو کشور خواهد داشت. این روابط در سطح وزیران، بخش خصوصی، اقتصادی و حتی هنرمندان، دانشگاهیان و فرهنگیان مطلوب است و باید به سرعت دنبال شود.

کد خبر 652507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.