۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۷
تهران و ریاض بر ریل تنش‌زدایی

دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان و گفت‌وگوهای صریح بر سر چالش‌های اصلی، چشم‌انداز روشنی را نسبت به از سرگیری روابط بین دو کشور ترسیم کرده و دو طرف را بار دیگر بر ریل تنش‌زدایی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیش‌تر دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان که قرار بود در بغداد برگزار شود، به دلیل جنایت‌های بی‌شرمانه آل سعود و جریحه‌دار کردن افکار عمومی از جانب ایران به حال تعویق موقت درآمد.

طی ماه‌های گذشته ۸۰ نفر به جرم آزادی بیان و عقیده توسط جنایتکاران آل سعودی سر بریده شدند، از این تعداد ۴۱ تن از جوانان، نوجوانان و نونهالان شیعه و بی‌گناه بودند که آل سعود به بدترین شیوه و با قساوت تمام اقدام به این کار کرد و قلب همه مسلمانان و شیعیان نسبت به این جنایت سنگین و آزاردهنده سعودی‌ها جریحه‌دار شد. جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت در واکنش به این اقدام دور پنجم گفت‌وگو با عربستان را به تعویق بیندازد و این‌گونه اعتراض خود را نسبت به این جنایت‌ها نشان دهد.

این در حالی است که تاکنون آل سعود جنایت‌های بی‌شماری انجام داده و تاریخ سیاهی برای خود رقم زده است. همچنین روابطی که بر اساس جنایت‌آفرینی حکام سعودی باشد و با اعمال شنیع آن‌ها ادامه یابد، از پایه و اساس سست است. آل سعود باید پاسخگوی جنایت‌هایی که در یمن، سوریه و عراق توسط تروریست‌های تکفیری انجام داده است، باشد. عربستان نمی‌تواند به جنایت‌های خود ادامه بدهد و سپس خواهان روابط خوب با همسایگان خود به ویژه ایران باشد.

عربستان سیاست غوغا سالارانه را در منطقه کنار خواهد گذاشت

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان اظهار می‌کند: دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد که نشان می‌دهد زمینه‌های مناسبی برای برقراری رابطه بین دو کشور ایجاد شده است، یعنی کنش‌ها و واکنش‌هایی که طرفین در این دور از مذاکرات از خود نشان دادند بیانگر پیشرفت مذاکرات و تداوم این روند است.

وی ادامه می‌دهد: البته عوامل مختلفی دست به دست هم داده است تا این شرایط فراهم شود، یکی از این عوامل بسیار مهم و اساسی این است که عربستان راهبرد تنش‌زدایی که در منطقه دنبال می‌کرد را تا اندازه زیادی کنار گذاشته و سیاست‌هایی که سبب دوری بین دو کشور شده بود را از دستور کار خود حذف کرده است. که این مهم یکی از عوامل پیشرفت در مذاکرات است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند: عربستان بعد از روی کار آمدن مجدد دموکرات‌ها و شکست ترامپ احساس می‌کند که سیاست‌های حمایتی که آمریکایی‌ها از آن‌ها داشتند را دیگر ندارد و عربستان آسیب‌پذیر شده است و به همین علت سعی می‌کند سیاست جنجال‌آفرینی و غوغاسالارانه را در منطقه کنار بگذارند.

وی اضافه می‌کند: عربستان در زمان ترامپ سلسله سیاست‌های بلندپروازانه‌ای را در جاهای مختلف دنبال کرد و این سیاست‌ها در کشورهای منطقه سبب شد عربستان در یک موقعیت متزلزل قرار بگیرد. اکنون با رفتن ترامپ و روی کار آمدن جمهوری‌خواهان، عربستان احساس می‌کند دیگر پشتوانه لازم را ندارد.

قنادباشی می‌گوید: مسائل دیگری نیز وجود دارد که مربوط به داخل عربستان می‌شود، در داخل عربستان شرایط گذشته تغییر پیدا کرده است و آن‌ها علاقه‌مند هستند که با تثبیت سیاست‌های خارجی خود زمینه‌ای را فراهم کنند که آسیب‌پذیری در داخل عربستان کاهش پیدا کند.

وی می‌افزاید: از طرفی مسئله ادامه جنگ یمن، در عربستان نارضایتی ایجاد کرده و از طرفی هم‌سویی با برخی از سیاست‌های آمریکایی_اسرائیلی در منطقه باعث نارضایتی در عربستان شده است؛ لذا این کشور علاقه‌مند است که سیاست‌های جنجال‌آفرین منطقه را کاهش دهد تا در برابر آسیب‌پذیری‌های داخلی توان لازم را داشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه می‌دهد: در دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان عمدتاً مسائل دیپلماتیک مطرح بوده و به هیچ عنوان روی مسائل امنیت منطقه‌ای مذاکره‌ای صورت نگرفته است.

روابط دو جانبه موضوع مذاکره ایران و عربستان

سعید صباح‌زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برگزاری دور پنجم ایران و عربستان اظهار می‌کند: مذاکرات ایران و عربستان با اتکا و پیگیری کشور و دولت عراق و دولت عمان صورت گرفته است این در حالی است که چهار دوره قبلی مذاکرات برگزار و دور پنجم برای مدتی معلق مانده بود تا اینکه طی روزهای گذشته دور پنجم این گفت‌وگوها از سر گرفته شد.

وی ادامه می‌دهد: دولت عراق هم که میزبان این دور از مذاکرات است از اینکه این ابتکار عمل در حال تحقق است و به نتایج خوبی خواهد رسید، ابراز خوشحالی می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه می‌افزاید: موضوع این گفت‌وگوها اساساً روابط دو جانبه بین ایران و عربستان بوده است و در سطح ایجاد زمینه برای ملاقاتی در سطح بالاتر بین مسئولان دو کشور و احتمالاً در سطح وزاری خارجه می‌تواند رخ دهد و بر پایه آن در مرحله افتتاح سفارتخانه و امور کنسولی شکل بگیرد.

وی تصریح می‌کند: بحث مسائل امنیتی برای هر دو کشور اهمیت بالایی دارد، همچنین حسن نیت کشورها در درجه اول با رعایت حد و حدود مسائل و فضای امنیتی کشور مقابل باید پایه‌گذاری شود و این حسن نیت در عمل تجلی می‌یابد.

صباح‌زنگنه می‌گوید: وقتی دو کشور توافق کنند که نسبت به امنیت طرف مقابل هیچ‌گونه اقدامی از خاک خودشان علیه طرف مقابل چه در دریا، آسمان و زمین انجام نگیرد، این موضوعات ابعاد مختلفی به خود می‌گیرد و این توافق بسیار کمک می‌کند تا حساسیت‌ها و نگرانی‌های دو کشور برطرف شود و به عنوان توافق اصلی و بنیادی به آن نگاه شود.

وی خاطرنشان می‌کند: البته این نوع نگاه می‌تواند به ایجاد فضای مناسب برای گسترش همکاری‌های امنیتی و پذیرش محدوده‌هایی که کشورهای منطقه با هم می‌توانند داشته باشند چه به صورت تفاهم‌نامه و قرارداد امنیتی، کمک کند و در مرحله بعدی می‌تواند کل منطقه را وارد فضای ثبات و استقرار کند.

کد خبر 570910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.