۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۴
تهران، محور دیپلماسی منطقه‌ای

سفر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به امارات تنها چند روز پس از توافق ازسرگیری روابط تهران و ریاض نویدبخش گشایش مسیری قابل اتکا در توسعه مراودات منطقه‌ای است که بی‌شک تحقق آن به تغییر نگاه سیاست خارجی ایران در دولت سیزدهم و تأثیر آن بر رویکرد کشورهای عربی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی شمخانی پنجشنبه گذشته با همراهی دستیار وزیر امور خارجه در امور کشورهای حوزه خلیج فارس، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات به امارات سفر کرد تا در چهارچوب دیپلماسی همسایگی دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای به اجرا در آوردن ایده «منطقه قوی» با مقام‌های بلندپایه امارات دیدار و گفت‌وگو کند.

این سفر در پی نتیجه‌بخشی تحول در رویکرد منطقه‌ای دولت سیزدهم صورت گرفته است؛ زمانی که سیاست خارجی ایران به جای عطف تمام توجه خود به مذاکره با کشورهای منظومه غرب بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای استوار شد و این اتفاقی بود که کشورهای اثرگذار خاورمیانه را نیز به بهره‌گیری از مزیت کاستن از اختلافات با ایران و نزدیکی به آن برای ترمیم و توسعه همکاری‌های درون‌منطقه‌ای ترغیب کرد.

تأثیرگذاری آمریکا در منطقه روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود

محمدرضا فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دیدارهای اخیر علی شمخانی که در دو روز گذشته در ابوظبی با سران این کشور عربی انجام شد یک اقدام راهبردی است که سلسله‌وار پیش بینی و طراحی شده است.

وی تصریح کرد: پس از دیدارهای دیپلماتیک در عربستان سعودی و توافق با حاکمان این کشور عربی، ملاقات با سران امارات هم ادامه همان روابط و تکمیل کننده سلسله دیدارها و روابط منطقه‌ای است، این روابط به وجود آرامش و تثبیت ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

سفیر پیشین ایران در امارات متحده عربی تصریح کرد: ایران و امارات طی این سال‌ها رابطه سیاسی داشتند، اما این روابط در سطح کاردار تنزل یافته بود و سفیر در آن کشور مستقر نبود. امروز دو طرف ابزار علاقه کرده‌اند که سطح روابط را در حد سفیر ارتقا دهند.

وی با بیان اینکه حدود چهار ماه از استقرار سفیر امارات در ایران گذشته و سفیر ایران نیز ظرف یک ماهه آینده به ابوظبی خواهد رفت، ادامه داد: به این ترتیب سطح روابط دو طرف، پس از شش سال به سطح سفارت باز می‌گردد.

فیاض درباره تأثیرگذاری مناقشه یمن در ارتباط با امارات افزود: پیش از شروع روابط و دیدارهای نهایی، مباحث مرتبط با جنگ یمن انجام شده است، ایران اسلامی نقطه نظرهایی در این زمینه دارد و دیگر کشورها هم در این رابطه نظراتی دارند؛ این روابط نیز بر این اساس که این دیدگاه‌ها و نظرها همدیگر را درک می‌کنند شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد پس از کامل شدن روابط بهتر می‌توان این مسائل را حل کرده و درباره آن‌ها یا حل و فصل موضوعات مطرح، بحث و تبادل نظر کرد.

سفیر پیشین ایران در امارات متحده عربی درباره کمرنگ شدن نقش آمریکا در منطقه هم اظهار کرد: ایالات متحده امروز در واقع آمریکای چند سال قبل نیست و کشورهای منطقه روز به روز به این مسئله پی برده‌اند. آمریکا سابق بر این کشور راغب بود در هر رابطه و اقدامی دخالت کند و حضور داشته باشد اما امروز کشورها بر شرایط و روابط یکدیگر مسلط هستند و لزومی نمی‌بینند که آمریکایی‌ها حضور یا دخالت داشته باشند

وی ادامه داد: نمونه آن همین اتفاقاتی است که این روزها بین ایران، عربستان، امارات، چین و سایر کشورها رخ می‌دهد و آمریکا نقشی در این روابط و دیدارهای سیاسی ندارد. آمریکایی‌ها حق ندارند در سوی دیگر دنیا به خاورمیانه بیایند و بخواهند اعمال نظر کنند.

فیاض خاطرنشان کرد: اینکه آمریکایی‌ها اصرار داشته باشند که همه دنیا باید از آن‌ها تبعیت کنند و اجازه بگیرند، نوعی خودخواهی است و این خودخواهی رو به افول است. آمریکایی‌ها اگر می‌خواهند جایگاهی در جامه جهانی داشته باشند باید خودشان را اصلاح کنند.

وی تاکید کرد: رویدادهای دیپلماتیک اخیر در منطقه نشان داد کشورهای مختلف منطقه بر منافعشان مسلط هستند و بدون عنصر بیگانه تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند.

کد خبر 648706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.