عراق از بن بست سیاسی خارج می شود؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تشکیل دولت قابل قبول احزاب و نمایندگان پارلمان در عراق را ضروری دانست و گفت: تنها راه باقی مانده این است که فراکسیون اکثریت موجود که بعد از فراکسیون جریان صدر به وجود آمد، باید دولت خود را معرفی کند و احزاب و جریان‌های سیاسی نیز با گفت‌وگو درباره این مراحل توافق کنند.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تحولات عراق اظهار کرد: برگزاری انتخابات در عراق نیازمند مقدماتی است که یکی از مهم‌ترین آنها انحلال پارلمان کنونی خواهد بود، تنها راه انحلال پارلمان نیز از طریق رأی اکثریت اعضا است بنابراین تظاهرات خیابانی، حضور جمعیت و جلوگیری از حضور نمایندگان در پارلمان هیچ تأثیری در انحلال پارلمان نخواهد داشت.

وی تشکیل دولت قابل قبول احزاب و نمایندگان پارلمان در عراق را ضروری دانست و افزود: جریان مقتدی صدر با اینکه حق تشکیل دولت را داشت اما در زمان خود نتوانست دولت تشکیل دهد، بنابراین باید بپذیرد که این کار را به فراکسیون بعدی واگذار کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یکی از مشخصات دولت موقتی را فراهم کردن مقدمات برای انتخابات بعدی دانست و گفت: تا زمانی که اقدامات عملی در جلوگیری از تشکیل پارلمان وجود داشته باشد، امکان تشکیل دولت نیز وجود ندارد به همین دلیل تلاش جریان صدر بر این بود که حزب دموکرات کردستان و احزاب اهل سنت را متقاعد به ترک پارلمان و در نتیجه تعطیلی آن کند.

وی با اشاره به پاسخ منفی دو جریان کُرد و اهل سنت به پیشنهاد تعطیلی پارلمان یادآور شد: تنها راه باقی مانده این است که فراکسیون اکثریت موجود که بعد از فراکسیون جریان صدر به وجود آمد، باید دولت خود را معرفی کند و احزاب و جریان‌های سیاسی نیز با گفت‌وگو درباره این مراحل توافق کنند.

زنگنه درباره احتمال دخالت مقتدی صدر در جریان‌های سیاسی آینده عراق گفت: رفتار مقتدی صدر قابل پیش‌بینی نیست و هر زمان امکان بازگشت او به صحنه سیاست وجود دارد بنابراین با کنار رفتن او نمی‌توان اطمینان پیدا کرد که در امور سیاسی دخالتی نخواهد کرد بنابراین دیگر احزاب و جریان‌ها باید بتوانند با این رویه به درستی رفتار و آن‌را مدیریت کنند.

کد خبر 607905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.