ناکامی دشمنان در تغییر هویت جوانان

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: یکی از اهدافی که دشمنان نظام در کنار هدف نهایی خود دنبال می‌کنند، این است که معیشت مردم را با موانع و تحریم‌هایی که ایجاد می‌کنند تحت تاثیر قرار دهند و در ادامه زمینه را برای پذیرش تمدن و سبک زندگی غربی فراهم کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن عارضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: انقلاب اسلامی گفتمانی را ایجاد کرد که باب میل گفتمان‌های مطرح آن روز در دنیا نبود. امروز نیز دشمنان با گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی همچنان به دنبال توطئه و دسیسه، علیه این گفتمان هستند.

وی افزود: گفتمان نظام سلطه و استکبار غرب گفتمان اصیل انقلاب را نمی‌پسندد. سابق بر این محور گفتمان، بلوک شرق و غرب بودند و امروز به‌ویژه غربی‌ها، گفتمان انقلاب اسلامی را در برابر خودشان می‌بینند و به این نتیجه رسیده‌اند که با نبرد نظامی نمی‌توانند به اهداف و مقاصدشان برسند، چرا که می‌دانند جمهوری اسلامی در حوزه نظامی و موشکی پیشرفت‌های زیادی کرده است و در موضع قدرت و اقتدار قرار دارد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در مهرماه سال ۱۳۹۰ در دیدار با روحانیون استان خراسان شمالی موضوع گفتمان پیشرفت را مطرح کردند که یکی از بال‌های پیشرفت سخت‌افزاری است و توانمندی‌های خوبی در این بخش وجود دارد.

تغییر و تحول در نرم‌افزاری به نام سبک زندگی

وی با بیان اینکه در ببخش نرم‌افزاری هم معظم‌له در همان جلسه اشاراتی داشتند، ادامه داد: مسائل نرم افزاری به سبک زندگی مربوط است. دشمنان می‌دانند جمهوری اسلامی به دنبال گفتمان مترقی تمدن اسلامی هستند، بنابراین دشمنان بال پیشرفت ما در عرصه نرم‌افزاری را مورد توجه قرار دادند و در این رابطه با روی آوردن به جنگ نرم و ترکیبی اهدافشان را پیش بردند.

حجت‌الاسلام عارضی با بیان اینکه دشمنان و مستکبران سبک زندگی ایرانی و اسلامی را هدف قرار داده‌اند، تصریح کرد: بهترین مخاطبی که می‌تواند برای دشمن یک فرصت قلمداد شود، گروه سنی جوانان و نوجوانان به‌ویژه دانشگاهیان و دانشجویان ایران اسلامی هستند.

وی گفت: جوانان هنوز ابتدای راه هستند و یکی از فضاهایی که دشمن می‌تواند اهداف خود را دنبال کند، دانشگاه است. رهبر انقلاب فرمودند: زمانی که دانشگاه وارد ایران شد قرار بود در برابر نهاد دین قد علم کند، اما با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هویت دانشگاه تغییر کرد و در خدمت نظام اسلامی و حکومت دینی قرار گرفت و به مکانی برای تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص تبدیل شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افزود: دشمنان به این نتیجه رسیدند که باید دانشگاه را فتح کنند تا به همان هدف اولیه‌ای که آن را ایجاد کرده بودند، تبدیل شود. در واقع هدف اصلی آنها تلاش برای تغییر سبک زندگی بود که البته این اتفاق نخواهد افتاد و تلاش‌هایی که انجام می‌دهند ثمربخش نخواهد بود.

وی با بیان اینکه به تعبیر نورانی امیرالمومنین علی (ع)، سرزمین وجودی یک جوان آماده پذیرش بذر است. حالا این بذر هر بذری باشد و اگر دشمن بخواهد بذری در این سرزمین بکارد این امکان برای او وجود دارد، چرا که شخصیت جوان شکل نگرفته و پایه‌های هویت دینی و ملی جوان آن مستحکم نشده است. دشمنان می‌خواهند هویت غربی خود را به ذهن جوان ایرانی تزریق کند.

حجت‌الاسلام عارضی با تاکید بر اینکه باید برای قشر جوان و دانشجو برنامه داشته باشیم، اظهار کرد: شاید دشمنان در برهه‌ها و مقاطعی بتوانند اثرگذار باشند اما در بلندمدت به اهدافشان نمی‌رسند. در درگیری بین طبیعت و فطرت، این فطرت است که طبق سنت الهی غلبه خواهد کرد.

وی با اشاره به آیه ۳۳ سوره توبه «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ» که می‌فرماید: او کسی است که رسولش را با هدایت و آئین حق فرستاد، تا آن را بر همه آئین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند»، افزود: همین آیه نشان از این دارد که در نهایت این فطرت است که پیروز خواهد شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: یکی از اهدافی که دشمنان نظام در کنار هدف نهایی خود دنبال می‌کنند این است که معیشت مردم را با موانع و تحریم‌هایی که ایجاد می‌کنند، تحت تأثیر قرار دهند و در ادامه زمینه را برای پذیرش تمدن و سبک زندگی غربی فراهم کنند تا مردم به این نتیجه برسند با گفتمانی که ایجاد شده است معیشت آنها تأمین نمی‌شود و نظام در پاسخگویی به نیازهای مادی و اقتصادی آنان ناتوان است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید در این موارد و مسائل برنامه داشته باشد، ادامه داد: دشمن به دنبال ناامید کردن جوانان نسبت به آینده است و به فرموده رهبر معظم انقلاب فردی که ناامیدی را تزریق می‌کند، خائن است، بنابراین باید برنامه داشت و امید را در قشر جوان حفظ کرد.

حجت‌الاسلام عارضی با اشاره به اجرای پویش اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در این طرح دانشجو همزمان با تحصیل وارد کار عملی مرتبط با رشته تحصیلی خود می‌شود. آموزش‌هایی که فرامی‌گیرد کاربردی و عملی است و علاوه بر تأمین شهریه دانشگاه، در زندگی او هم تأثیر و نقش خواهد داشت. البته این طرح به طور کامل محقق نشده است اما طی چند سالی که از شروع طرح پایش اشتغال می‌گذرد هر سال بهتر و فراگیرتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر به دنبال رشد دادن تولید هستیم باید از دانشگاهیان حمایت کنیم، افزود: باید به دنبال طرح‌هایی بود که دانشجو همزمان با سپری کردن درس و دانشگاه بتواند در عرصه تولید هم نقش ایفا کند و تأثیرگذار باشد. به این شکل امید دانشگاهیان به آینده بیشتر خواهد شد و در موضوع تأمین معیشت نیز انگیزه خوبی خواهند داشت.

طرح‌های کاربردی دانشگاهیان برای ارتباط بیشتر با صنعتگران

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: ارتباط دانشگاه با صنعت در بسیاری از دانشگاه‌ها شکل گرفته است. همچنین در همین رابطه طرحی در دانشگاه آزاد ارائه شد که استادان دانشگاه با صنعت ارتباط بگیرند و حتی بخشی از فعالیت‌های دانشگاهی در ارتباط با صنعت تعریف شد که اگر استاد یا دانشجویی با بخش صنعت ارتباط گرفت، این موضوع در چهارچوب تکالیف این بخش قرار بگیرد و استاد و دانشجو هم پذیرفته شوند.

وی اظهار کرد: دانش دانشگاه به رشد صنعت کمک می‌کند. وقتی دانشجو در بخش صنعت فعال می‌شود، به کاربردی شدن آموزش‌های آموزش عالی کمک می‌کند. دانشگاهیان و دانشجویان تئوری محض را دنبال می‌کنند و فعالان تولید و صنعتگران معتقد بودند دانشگاهیان تنها کار نظری کرده‌اند و به درد بخش صنعت نمی‌خورند؛ دانشگاهیان هم معتقد بودند صنعت به سراغ آنها نمی‌رود.

حجت‌الاسلام عارضی افزود: در این میان نیاز به عنصری شبیه به پارک علم و فناوری بود تا حلقه واسط صنعت و دانشگاه شود. علاوه بر پارک‌های علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان هم به این ارتباط کمک کردند. صنعت محصول و تولیدات روزآمد می‌خواهد و بالاجبار به عرصه دانش ورود پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: امروزه اقتضائات تکنولوژی در دنیا فرق کرده و بخش صنعت نیز به این نتیجه رسیده که ارتباط با دانشگاه و پژوهشگران دانشگاهی در این مقطع زمانی ضروری است. بهترین مدل در این رابطه شرکت‌های دانش‌بنیان است. این شرکت‌ها هر چقدر حمایت شوند، جای خالی ارتباط این دو بخش بیشتر پر می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: یکی از تکالیف اساسی دانشگاهیان کمک به حل مشکلات کشور است. جمهوری اسلامی حرکت خوبی را در مسیر دانش‌بنیان‌ها آغاز کرده است که می‌تواند به معیشت و اقتصاد کمک و دشمن را ناامید کند.

وی افزود: با اجرای این طرح‌ها می‌توان جوان را حفظ کرد و از مهاجرت و هدر رفتن وقت، علم و دانش او جلوگیری کرد. دولت نیز حمایت می‌کند و برنامه‌های خوبی در این زمینه دارد اما باید این حمایت‌ها را تقویت کند.

کد خبر 652336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.