امیدآفرینی با تکیه بر مکتب مترقی اسلام

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: انسان باید به مکتبی تکیه کند که آن مکتب در مسیر استمرار زندگی به او راه‌هایی را نشان دهد که عامل امیدآفرینی باشد؛ آن مکتب هم غیر از اسلام ناب نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد سالک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بستر امید و امیدآفرینی به چند عامل بستگی دارد؛ عامل اول شناخت موقعیت فردی و ظرفیت‌هایی است که خداوند متعال درون هر فرد در قالب استعدادها و توانایی‌ها قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه اگر هر فرد این ظرفیت‌های درونی را به خوبی نشناسد نمی‌تواند از آن‌ها بهره ببرد افزود: اندیشه، تفکر و تدبیر جایگاه ویژه‌ای در این میان دارد؛ وقتی دانشجویی از خانه به دانشگاه می‌رود با این امید در این مسیر گام برمی‌دارد که در آینده بتواند خدمتگذار خود، خانواده و جامعه باشد.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: دانشجو و جوان برای رسیدن به این قله رفیع برنامه‌ریزی و تدبیر می‌کند. این تدبیر و مدیریت استفاده از ظرفیت و امکانات محیطی برای رسیدن به هدف، موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد.

وی ادامه داد: انسان همواره به آینده روشن زنده و امیدوار است، بنابراین اگر قله‌های بلند پیروزی را ترسیم کند به مبارزه با مسائلی مانند عقب‌نشینی، توقف، سستی و تنبلی می‌رود، چرا که این‌ها موانعی در مسیر امیدبخشی است، بنابراین باید با این موانع دست و پنجه نرم کند تا به هدف برسد.

حجت‌الاسلام سالک‌کاشانی افزود: این فرد باید در مسیر امیدآفرینی، موانع را از سر راه بردارد، چرا که هر کدام ممکن است فرد را به انزوا بکشاند و به بن‌بست برساند که حتی گاهی به سختی و هلاکت منتهی شود.

وی اظهار کرد: انسان باید به مکتبی تکیه کند که آن مکتب در مسیر استمرار زندگی به او راه‌هایی را نشان دهد که می‌تواند عامل امیدآفرینی باشد؛ آن مکتب هم غیر از اسلام ناب نیست اسلام با تعابیر و آموزه‌های مختلف، انسان را به سمت امید و امیدآفرینی حرکت می‌دهد.

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مطابق آیه ۱۳۹ سوره آل‌عمران که می‌فرماید: «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن کُنتُم مُؤمِنین» به این معنا که سست و غمگین نشوید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید؛ «ان کُنتم» که قرآن کریم اشاره کرده، در واقع افق بلندی برای ما مطرح می‌کند که برای رسیدن به این افق بلند باید تلاش مضاعفی کرد.

وی تاکید کرد: دین عاملی برای امیدآفرینی است و قدرتی دارد که انسان را در همه ابعاد زندگی قوی می‌کند. قدرت، قوت و اقتدار است که انسان را به پیروزی در عرصه‌های مختلف می‌رساند. به‌عنوان نمونه در بخش علمی به قله‌های رشد و تعالی علمی یا در مسائل سیاسی، فرهنگی و حکومتی، به تعالی می‌رسد.

حجت‌الاسلام سالک اظهار کرد: دانشجویان قدرت جوانی و مطالبه‌گری دارند پس باید در صراط توحید و ولایت حرکت کنند و بدون شک اینگونه به مقامات عالی خواهند رسید.

وی افزود: مطالعه در ابعاد و زمینه‌های مختلف، مشورت در مسیر که به انحراف گرفتار نشود و تعیین یک راهنمای معنوی و روحانی یا استادی که بتواند معارفی را بیاموزد از ضروریات این مسیر است. این می‌تواند نقش پررنگی در امیدآفرینی خانواده و جامعه داشته باشد.

کد خبر 652079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.